Kryddförvaring?

strawberrysylt

Trådstartare
Hur förvarar ni era kryddor? (och hur stor är er kryddsamling ungefär?)

Mitt ex, som jag är och hälsar på just nu, har (och hade när vi var tsm också, vi hittade aldrig någon bra förvaring) typ hundra kryddburkar som behöver någonstans att bo.

Just nu bor de flesta i en hylla där de glöms bort och nästan aldrig används, medan "de vanliga" står ovanför spisfläkten.

Det ideala hade varit att de stod *nära spisen *så att man får en bra överblick över dem när man öppnar dörren, men att de ändå är gömda när de inte används

En smal, smal hylla med typ skjutdörr för kanske? Finns det??

//r

Senast ändrad:
Sv: Kryddförvaring?

Ikea har en fantastiskt lösning för att förvara kryddor i lådorna i köket:
80710_PE205011_S3.jpg

Det är en del av serien RATIONELL

Vi har Ikeas rationell förvaringssystem som blueberry visar, i ett smalt skåp precis bredvid spisen. Tre våningar, de två översta lådorna är utdragbara och där har vi små kryddburkar i rationell-system. På nedersta hyllan som kommer ut när man öppnar skåpet så har vi stora kryddburkar samt olja, soja, balsamvinäger och sånt. :)

Gud så rörigt jag skriver, hoppas du förstår :D

Tack för svaren båda två!

Ja, jag har kikat lite på de dära att ha i lådorna, problemet i detta köket är bara att lådorna är rätt långt (så långt det nu går, köket är ju inte flera mil långt, men ändå^^) ifrån spisen... men de går alltså att ha i skåp också? Skåp finns i närheten av spisen...

Håller på o pysslar lite i köket just nu och nu har jag satt alla kryddorna i en hylla som jag flyttade in i köket från sovrummet, där får de plats och syns, men jag vill ju helst inte att de ska synas, ser så plottrigt ut... man kan kanske hänga ett draperi för dem om de blir kvar där?

//r

Jag har mina i en kryddhylla i bokstavsordning. Vet att det inte är det optimala för kryddorna men på detta sätt ser jag dem och använder dem :D

Jag använder mig av transparenta plastbackar från Clas Ohlson. Jag har sorterat ut de kryddor vi använder mest i matlagning (vid spisen) och fördelat de på två små plastbackar/lådor som vi förvarar i överskåpet närmast spisen. När vi ska ha en krydda är det bara att dra ut en låda och plocka fram rätt burk. Jag tror det får plats ca 6-8 burkar per back så de rymmer en del. Övriga kryddor som används vid bakning eller mer sällan i matlagning har jag sorterat i en glassburkar i en större back i skafferiet. Vi har för övrigt sorterat nästan allt i skafferiet i plastbackar. Det är omöjligt att få överblick om allt står löst i skåpen (orginal från 1951, inga rullådor där inte).

Om du letar på Classe O så är backarna vi har kryddburkarna i av märket (?) SmartStore och vi har minsta storleken, 21x17x15 cm. Lock medföljer men vi använder dem inte. De passar perfekt in på nedersta hyllan i våra lutande överskåp.

Ikea har en fantastiskt lösning för att förvara kryddor i lådorna i köket:

Sådant har vi på landet där vi nyligen bytte kök och det är toppen eftersom man hittar kryddorna mycket bättre än annars. Dock hamnar det bredvid spisen och det är faktiskt inte idealiskt för kryddor att vara där. Kryddhyllor ovanför spisen är ännu värre med all fukt från varm ånga osv.

Vi har våra i ett mindre skåp bredvid spisfläkten för vi har ett rätt litet kök och massor av kryddor eftersom vi är matlagningsnördar och min man gör egna curryblandningar av olika slag medan jag själv LCHF:ar och därmed behöver t.ex. egen tacomix (Santa Marias är full av antiklumpmedel och annat som gör min mage ledsen nuförtiden).

Jag har alla mina på en hylla i mitt platsbyggda skafferi, sen plockar jag fram det jag behöver när jag lagar mat och ställer bort det sedan. Där står de svalt och mörkt. :cool:

Jag har kryddor i skåpet som är över spisfläkten.

Men tycker egentligen att det är finast att ha någon form av trälåda framme som de mest använda kryddorna står i.

Liknande trådar

Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 905
Senast: tanten
·
Utrustning Jag har som bekant ingen sadelkammare i stallet, och kallstall, vilket innebär att grejerna måste tas in vintertid. har tidigare haft...
2
Svar
34
· Visningar
3 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka