Krustor..!

Lillstrumpa

Trådstartare
Hej!
Jag har kollat igenom tidigare trådar men behöver er hjälp!

Jag har en Fellponny, med mycket päls som har krustor över rygg, bak och i virvlarna.
Men det går ju inte att komma ner i pälsen för att tvätta mm. så just nu känns det som att enda alternativet är att helklippa henne men hon går på lösdrift.

Kan jag helklippa då? Och om jag ska göra det, hur tjocka täcken behöver jag?

Rasen är gjord för att gå ute på dom brittiska fjällen året runt, och hon är inte direkt frusen av sig.
Hästarna har även begränsad fri tillgång på hösilage i SMHN.

Tacksam för hjälp m min prinsessa!

Sv: Krustor..!

Har hästen ont? Är krustorna vätskande? Sprider det sig?

Om hästen inte lider av krustorna och de inte sprider sig hade jag inte gjort nånting faktiskt. Det låter som regnskållor och för mycket pillande kan få det att eskalera.

OM du anser att det behöver behandlas så klipp det du behöver. Är det bara enstaka fläckar och inte så mycket uppe på ryggen behöver du nog inte täcka. Är det mycket som måste klippas så hade jag nog använt ett 100-200 grams vintertäcke med BRA andasfunktion.

Hon har inte ont, de vätskar inte. Däremot tror jag det har spridit sig lite.
Efter att ha läst ytterligare så klipper jag nog inte henne. Har fått tips om silversalva och prob-olja så jag testar med något av det.
Och inte pilla för mycket då :).
Tack!

Låter som regnskållor. Tvätta med klorhexidinschampo och håll torrt!
Kan vara bra att täcka hästen, iaf på nätterna tex för att låta pälsen torka.
En av mina hästar fick det, hon stod på stall och var otäckad dygnet runt. Det blev för fuktigt. Började täcka och det var det enda jag gjorde mot skållorna, då försvann de av sig själv.

Mm det är nog det. Ska tvätta med klorhexidinschampo idag sen får hon ett ofodrat regntäcke på sig, sen blir det prob olja när jag fått tag i det. Man blir ju lite nojjig när det gäller ens ögonsten :).

Regnskållor kommer förmodligen av att magen inte är i toppform. Båda mina hästar hade regnskållor när jag köpte dem och jag provade allt, verkligen allt för att få bort dem men det var först när jag verkligen fick ordning på deras magar som regnskållorna försvann. De behöver inte ha någon synlig rubbning i magen (mina hade ingen synlig rubbning) för att hudproblem ska uppkomma men rubbningen finns där ändå. Det bästa du kan göra är att köpa Yea-sacc, finns hos svenskafoder (betydligt billigare än hos Dodson&Horells) och ge 1 msk/dag. Du kan också ge någon dl linfrökaka, det gör också magar glada.

Det som är viktigt är att hålla huden torr så används täcke så måste täcket verkligen vara torrt och inte läggas på halvfuktigt som det görs i många stall. Det är viktigt att använda material i täckena som gör att huden får andas. Ylletäcke är en superbra lösning inne och efter ridtur eftersom det suger upp fukt och svett och låter huden andas. Absolut inga regntäcken utan foder eftersom det lätt blir kondens under vilket förvärrar skållorna. Då är det bättre med fleecefodrat regntäcke eftersom fleecen gör att huden får andas.

Jag hade i ditt läge alltså använt ett fleecefodrat regntäcke vid nederbörd, ett ylletäcke efter ridning och om hästen har blivit blöt och i övrigt låtit hästen gå utan täcke så att den får lufta pälsen så mycket som möjligt.

Om hästen får mycket ont av dem och det blir väldigt mycket så kan det behövas antibiotika men ser du bara till att få magen i en bra form så lär de snart minska i antal istället. Du behöver alltså inte lägga ut tid och pengar på salvor, schampon och smörjor utan se till att hålla hästen torr och att få magen i balans istället.

Lycka till!

Håller med. Det kan komma från magen, många hudproblem gör det, men det krävs också fukt för att bakterierna(som finns under skållorna) ska trivas. Ett ofodrat täcke hade jag inte lagt på, du måste ha något som håller torrt och kan ta hand om kondens. Ett vanligt fleecefodrat är toppen. :)

Halvt kl*

Uppdatering: Tvättade i söndags m klorhexidinschampoo och smörjer m probolja, det har redan blivit bättre. Sen har hon ett fleecetäcke under regntäcket när det är blött :).
Håller med om att det förmodligen kommer från magen och funderar på hur jag ska bättra tarmfloran.
Tack för alla svar!

Halvt kl*

Uppdatering: Tvättade i söndags m klorhexidinschampoo och smörjer m probolja, det har redan blivit bättre. Sen har hon ett fleecetäcke under regntäcket när det är blött :).
Håller med om att det förmodligen kommer från magen och funderar på hur jag ska bättra tarmfloran.
Tack för alla svar!

Jag ger alla våra hästar helt vanlig bakjäst och det tycker jag funkar superbt för att stabilisera tarmfloran.
Dessutom ger det extra proteintillskottet och B.vitaminet i jästen en väldigt fin och glansig päls som krydda på moset.

Uppdaterar denna tråden istället för att skapa en ny.

Jag tror inte krustorna spridit sig däremot börjar dem nu lossna, och hon har börjat fälla mycket. Fällningen kan ju bero på att ljuset vänt det blir ju ljusare och ljusare nu. Samt att det varit varmt väder och hon har haft ett fleecetäcke och regntäcke vid nederbörd.
Men kan det ha med regnskållorna att göra?
Magen var ju lite i obalans så jag tog träckprov som visade på 2150 EGP blodmask och hon är nu avmaskad, så magen borde bli bättre iom detta.

Fast magen kan vara i obalans även om hon är maskfri.

Du behöver nog inte bekymra dig för fällningen, islänningen och shettisen i vårt stall har fällt några veckor nu, så de tycker nog det är dags:)

Bra att det börjar lossna. Det kan dock ta tid då de ofta lossnar och fastnar i den långa vinterpälsen och därmed sitter kvar i pälsen trots att de lämnat huden och läkt.

2150 är MYCKET mask.

Absolut, men hon är inte maskfri riktigt än :). (dom ska ut med)
Skönt att höra, hon har ju mycket päls!

Höstmåne: Jo det tar nog ett tag till, smörjer ibland med prob-olja som ska vara bra.
Nej, 2150 är väldigt mycket mask ;). Det behandlas och hon har så mycket trots regelbunden avmaskning, veterinären tror att det kan finnas ett samband med att hon är importerad från Frankrike (resistens).

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Bamburine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 761
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 887
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31