Krustor/gula skorpor i manen. Älgfluga?

ElinMy

Trådstartare
Jag upptäckte förra veckan ett djur som jag nu såg måste vara en älgfluga, INNANFÖR pälsen. Tänkte inte mer på det, hon har haft lite små bett över kroppen men inget som stört henne. Sen nu har det blivit massa krustor i manen. De är ca 0.5 cm k diameter med massa hårda gula "kristaller"och det kliar. Är det älgfluga som gjort dessa? Hur har ni behandlat era?

Min fick samma problem men i svansroten den här hösten. Jag tvättade med lactacydtvål varannan dag i ca en vecka och hällde sedan på Alsolsprit pga att det vätskade så mycket. Efter fa en vecka bytte jag till att smörja jag med fet salva Bepanthen eftersom det blev torrt. Han ömsade skinn på hela svansroten men nu är det precis sommvanligt och taglet satt kvar.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto får nu när vinterpälsen börjar komma små krustor i pälsen på ett ställe. Dessa kliar nåt fruktansvärt på henne och kan bli så...
Svar
4
· Visningar
1 778
Senast: mumin
·
Hästvård Min häst är en sk hudkänslig häst/har eksemtendens. Är en svenskfödd islänning som kliar sig lite på sommrarna men klarar sig fint bara...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 011
Hästvård tänkte höra om ni har något svar om vad min kära frieser har. kom från holland i november. köpte henne i maj. hade då en infektion i...
Svar
13
· Visningar
7 663
Senast: CindyLou
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat