Sv: Krullar ihop sig.
PK ridning???
Fattar inget.
Motor finns det så det blir över för fler. När han drar på i skogen blir han stark som en oxe i handen.
Det där med PK-ridning fattade jag nog inte heller
Men annars håller jag helt med axel
Enda sättet att få fram näsan är att få igång bakbenen och ryggen, den kan omöjligt jobba ärligt om den går bakom hand så som du beskriver.
Jag har haft ett par som gärna krullat (och unghingsten gjorde det gärna först också) och de är då bakom hjälperna, han har inte "motor" , dvs han arbetar inte ärligt i framåtbjudning. Sen att han blir stark i skogen är bara yterligare ett tecken på att han skiter i dina hjälper.....Det är INTE "motor".
Så gör som axel sa, skit i nosen och rid på framåt, tempoväxla med hjälp av sätet och kräv att han kliver på - ärligt, inte kutar.
Det kan vara svårt, om han bara vill springa undan istället och lätt att vilja hala in tygeln igen, men försök att istället styra takten och tempot med hjälp av ditt säte, gärna i lättridning.
Det är ett sätt han har att slippa arbeta ärligt (jobbigare,....) och att hela tiden se till att du inte kommer åt honom riktigt, han är fri att göra som han tycker, oavsett dina hjälper. Vill han så kan han öka, eller stå emot och maska, oavsett din inverkan.
Ta dressyrspöet i handen och dutta tilll om han inte direkt svarar framåt för din skänkel, till slut kommer han nog att komma fram till din hand, som helst bara ska vara där och vänta på att han söker kontakten själv.
Det är ingen idé att göra några avancerade övningar innan du har honomm där, men rid gärna serpentiner och olika vägar, för vikten helst, och växla lite i tmepot coh håll honom sysselsatt.
Elller så skulle jag göra i alla fall.
Och ja kolla tänderna förstås, men det behöver inte handla ett dugg om tänder.