Krullar ihop sig.

shlubberdubb

Trådstartare
Min pålle har förmågan att krulla ihopsig, modellen rollkür, bara jag tar i tygeln. Länga ut tygeln hjälper inte. Korta upp den gör att han krullar ihopsig mer. Jobbar på att driva mot bettet och det är inga problem med att få upp ryggen och igång bakbenen, tvärtom. Men att få honom att putta fram näsan går inte. Rider på tredelat bett på träns och tredelad bridong med rak stång på kandaret. Har testat tvådelat och då springer han runt och gapar och fipplar med tungan som om man stoppat in en citron i käften. Uppresande tygeltag höjer bara halsen men näsan kommer längre bakom handen och pannan mer och mer framför näsan.

Tips på vad som kan göras för att få ett bättre stöd i handen?

Sv: Krullar ihop sig.

Rakt bett?
Är han kollad av "tandläkare"?

Han är kollad av vet med vidareutbildning på tänder fram till 4 år, "tandläkare" tills han var 7 och åter till vet med tandkompetens. Inget bettfel. Inte ens haft vargtänder. Nyligen kollad.

Funderat på att byta till raktbett men han gör ju så här även på kandaret där stången är rak. Ingen skillnad om jag tar mer stöd i stången än om jag släpper den helt.

Men då det är fler som har kollat honom och han har gjort så här hela tiden, mer eller mindre, så tror jag inte felet sitter i tänderna utan snarare i betslingen, min hand, hans styrka i kroppen, min ridning, etc. Nu är han ju halvt igång efter längre tids vila (nästan 2 år) så funderar på om det kan vara att han inte är så stark?

Du måste få fart på motorn för att den ska börja jobba rätt. Lite PK ridning. Skit i var den har huvudet o få den att börja jobba.

Du måste få fart på motorn för att den ska börja jobba rätt. Lite PK ridning. Skit i var den har huvudet o få den att börja jobba.

PK ridning???

Fattar inget.

Motor finns det så det blir över för fler. När han drar på i skogen blir han stark som en oxe i handen.

PK ridning???

Fattar inget.

Motor finns det så det blir över för fler. När han drar på i skogen blir han stark som en oxe i handen.

Det där med PK-ridning fattade jag nog inte heller:rofl:

Men annars håller jag helt med axel:bow: Enda sättet att få fram näsan är att få igång bakbenen och ryggen, den kan omöjligt jobba ärligt om den går bakom hand så som du beskriver.

Jag har haft ett par som gärna krullat (och unghingsten gjorde det gärna först också) och de är då bakom hjälperna, han har inte "motor" , dvs han arbetar inte ärligt i framåtbjudning. Sen att han blir stark i skogen är bara yterligare ett tecken på att han skiter i dina hjälper.....Det är INTE "motor".

Så gör som axel sa, skit i nosen och rid på framåt, tempoväxla med hjälp av sätet och kräv att han kliver på - ärligt, inte kutar.

Det kan vara svårt, om han bara vill springa undan istället och lätt att vilja hala in tygeln igen, men försök att istället styra takten och tempot med hjälp av ditt säte, gärna i lättridning.

Det är ett sätt han har att slippa arbeta ärligt (jobbigare,....) och att hela tiden se till att du inte kommer åt honom riktigt, han är fri att göra som han tycker, oavsett dina hjälper. Vill han så kan han öka, eller stå emot och maska, oavsett din inverkan.

Ta dressyrspöet i handen och dutta tilll om han inte direkt svarar framåt för din skänkel, till slut kommer han nog att komma fram till din hand, som helst bara ska vara där och vänta på att han söker kontakten själv.
Det är ingen idé att göra några avancerade övningar innan du har honomm där, men rid gärna serpentiner och olika vägar, för vikten helst, och växla lite i tmepot coh håll honom sysselsatt.

Elller så skulle jag göra i alla fall.:idea: Och ja kolla tänderna förstås, men det behöver inte handla ett dugg om tänder.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

på hästar som har förmågan att krulla ihop sig provar jag att rida på sidepull och i början inte tänka så mycket på tygeltag, utan bara försöka arbeta hästen bakifrån så bakbenen kommer med och sen försiktigt plocka mer med tyglarna. sen när detta går (om det nu funkar, alla hästar är ju olika) så tränsar jag först med både bett och sidepull och om hästen under passet får "återfall" så jobbar jag mer på sidepullet. (funkar nog oxå med kapson, men har ingen stor erfanhet av det)

Lösgörande arbete och ofta låta den tugga tyglarna ur handen.

Menar du precis som du skriver att den bara krullar ihop sig så fort du tar tyglarna och sedan inte "krullar ut" sig oavsett om du länger på tygeln?

En sådan häst skulle jag nog värma på helt långa tyglar, och bara ta en superlätt kontant (bara tygelvikten) först när den låter sin hals falla och går lång och låg. Och då vara supernoga med att ofta låta den tugga tyglarna ur handen.

Så skulle jag nog göra.

Lösgjordheten kommer före kontakten.

var o en blir salig på sitt :p men så här gör jag; Lägg händerna
långt framme o ovanpå mankammen, korta upp tyglarna så att
du har kontakt med hästens mun. Skjut in din rumpa ordentligt
under dig, dra fram underskänklarna o RID in hästen i handen.
Detta kan du göra i skritt om du vill. I traven så är det
mycket lättare om du sitter ner, det behöver inte gå så fort,
spänn rumpan så att det blir två "luftkuddar" som du kan
sitta på om det är obekvämt. Rid inte fortare än vad hästen
mäktar med. Varför skall man göra det? Ta snabba uppresande
tygeltag när det behövs. Först o främst så måste du få upp
nacken på hästen, nosen kommer av sig självt. Detta är
naturligtvis inte något som jag har kommit på själv :D..
Min tränare har lärt mig att rida så här och det fungerar
perfekt :banana:. (Tyglarna måste alltid vara sträckta):)
Lycka till!

Hur reagerar han på bettlöst? Det hjälpte på min när han fick lite prestationsångest. Gick över på hackamore då och växlar fortfarande med det lite då och då.

Lycka till!

Ja, det var så jag menade också. inte korta utan länga tygeln så hästen får komma fram till den själv, genom att börja arbeta mer ärligt framåt.

kryddan:

Jag skulle inte rekommendera din metod, det blir bakvänt att ta det från munnen som det innebär, tvärtom, länga ut tygeln och se till att hästen kliver på framåt. Då kommer den så småningom att själv söka kontakten, på ett ärligt sätt. Det är arbetet i kroppen som ska igång, då kommer nosen och kontakten i handen.

Du skriver inte hur gammal hästen är, eller på vilken utbildningnivå ni befinner er.
Men generellt så är det så himla mycket tjat om rollkur hit och olika bett dit. Vi måste ju rida hästarna i den form som de arbetar bäst, det kan ju hända att din just gör det i en lägre form.

Jag skulle erbjuda stöd, eller åtminstone ha det som mål att hästen tar stöd i handen, detta sker ju genom att man lösgjör. Ju starkare hästen blir, så kan du senare begära en högre form.

Så kort sagt, rid och var glad, strunta i om han rullar ihop sig, huvudsaken är ju att ryggen är med och att hästen jobbar.

Jag har inte läst hela tråden, men två saker kan jag kanske komma med iaf...

Rakt siliconbett har min ET tipsat mig om till hästar som inte vill gå fram till bettet och stödja på det.

Markbommar tycker jag är ett bra sätt att få igång bakkärran på hästen. Det fungerade jättebra på en av mina ponnyer som hade lite problem med det...

Funkar det inte ens att "släppa" tygeln helt?

hel lång tygel är längre än halsen och då sträcker han ju ut halsen och skrittar som normal häst på lång tygel. det är när jag tar tygeln och han kommer in med bakbenen och upp med ryggen som han krullar ihopsig. Inte lång och låg utan kort krullad hals med näsan i bogen. Jag ser tydligt i böjningar hur näsan ligger långt bakom lodplan. Väldigt lite kontakt i handen (vill ha lätt kontakt då jag inte är en stark ryttare men det är för lätt).

Hästen är 8 år. Stått 2 år på grund av skada och att jag varit bortrest. Innan avställning gick han öppnor, slutor, skänkelvikningar, bak- framdelsvänningar byten, ökningar och provat att trampa. Tävlad upp till LB med placering.

Kanske att han inte jobbar ärligt. Tidigare, som fyraåring ville han gärna gå i hög form och det var problem att få honom lång och låg. Nu går han ju då med näsan långt bakom lod.

Inte värdens bästa väder att rida på med mer tempo just nu. För att inte tala om underlaget. Har heller inte tillgång till transport för närvarande. Mycket möjligt att jag ridit med för mycket handbroms, speciellt i traven, då det är så förbenat mycket rörelse i hästen att traven är omöjlig att sitta. Har jobbat på att sänka tempot för att få en bekvämare trav. Så jag får väl stå med skägget i brevlådan på den punkten.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 257
Senast: super
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 340
Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 386
Senast: Jolo
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 992
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar