Krubbskrammel med stor volym

Jate Volim

Trådstartare
Ja, finns det ngt bra? Jag ger just nu en del lucern eftersom det sväller mkt och blir stor volym trots relativt litet näringstillskott. Finns det andra fodermedel som är bra? Ngt som tar relativt lång tid att äta upp eller kan ges i ganska stor volym och har förhållandevis lågt näringsinnehåll?
Betfor går bort eftersom kraken får sockerkickar och blir :devil: även av små givor.

Mvh JV

Sv: Krubbskrammel med stor volym

Aspbarkpellets, fast någon variant är det en del melass i så det kanske inte går att ge i så stora volymer..
Krafft Rider? Fast lite dyrt och en del näring såklart. :angel: (har själv brukat använda det för att blanda mineraler i, men då i så små doser att en säck räckt i evigheter)
Halm? Om man kan räkna det som krubbskrammel.
Morötter?

Har själv spånat på samma sak men inte kommit på något bättre. Särskilt inte om det ska vara i stora volymer. Så det ska bli spännande att se vad det dyker upp för svar! :idea:

Eftersom du skriver "sväller" om lucernet så utgår jag från att du ger uppblött pellets. Byt isf till hackad strå, då behövs ju 7 liter för att ens komma upp i ett kg, så andelen melass som är i borde inte bli jättestor. alt. skölj igenom lusernhacket ordentligt innan du ger för att få bort delar av melassen.
Annars så fins ju appelchaf (stavning?) från HH är mkt fibrer i, vet ej hur det är med melass i den dock.

Har länge funderat på om det går att köpa hackad halm, vore skönt om man kunde köpa hackad halm av bra foderkvalité med näringsanalys, ungefär som vi köper lusern idag. Perfekt som krubbskrammel.

Tack alla för kanonbra tips!
Aspbarkspellets har jag inte ens haft en tanke på men det är ju
verkligen värt att testa! Vart får man tag på det numera, GG?
Appelchaf vet jag inte vad det är för ngt? Ngn som kan förklara närmare?
Vad innehåller det? Morötter är bra, det har jag testat men det är lite
svårt att veta näringsinnehållet tycker jag. Lusernhack är också värt att testa.
Kanske en blandning av pellets och hack?

movgli: vi kan välja mellan hel eller hackad halm hos vår bonde men
mina äter inte halm så det funkar tyvärr inte...
Testa att klippa själv vettja, om det inte rör sig om så stora mängder per dag
eller flera hästar borde det inte vara nga problem.

Mvh JV, fler tips är välkommet!

Är det förresten någon som vet hur mkt aspbarkspellets sväller om man blöter det?

Mvh JV

Påpekar bara att det är ganska mycket Ca i aspbarkspellets (mellan 14-16 g/kg)
men bara max 1 g fosfor. Samt att det är massor med Järn i det, lite över 200
mg. Bara för info gällande mineraler.

Byt ut lusernpellets mot hack utan lusern i så borde det göra rätt stor skillnad, både i volym och tuggtid. Så behöver du inte lägga till någt som tillför extra energi och socker.

Ja, finns det ngt bra? Jag ger just nu en del lucern eftersom det sväller mkt och blir stor volym trots relativt litet näringstillskott. Finns det andra fodermedel som är bra? Ngt som tar relativt lång tid att äta upp eller kan ges i ganska stor volym och har förhållandevis lågt näringsinnehåll?
Betfor går bort eftersom kraken får sockerkickar och blir :devil: även av små givor.

Mvh JV

Jag är nyfiken på varför du vill ha stor volym och lång ättid på krubbskrammlet?

Kan bara svara för min egen del:
Jag vill att allt hästen får att äta ska ta lång tid att få i sig. Ju längre han har att tugga på/greja med, ju bättre känns det för mig. Då vet jag att han inte behöver stå sysslolös lika många timmar.
I grund och bitten handlar det för mig alltså om att "döva ett dåligt samvete" genom långa långa ättider till en häst som inte får äta hur mycket grovfoder som helst.

Fast vad man än stoppar i krubban (förutsatt att man inte har en enorm krubba på 50 liter eller så...) så handlar det ju bara om någon eller några enstaka minuters tuggtid extra i vilket fall, inget som gör varken till eller från för hästens del. Kan du få innehållet i krubban att räcka 30 minuter eller mer så kan jag förstå att du räknar in det i hästens totala tuggtid, men knappast annars.

Jag slänger en liten näve havre i krubban, det påverkar inte hästen alls mer än rent psykiskt; något gott landar i krubban. :D

Men det behovet, tuggbehovet, tillgodoses väl till strörsta delen med hö/halm? Finns väl ingen krubbmat som innehåller mindre näring än grovfoder? Maten måste väl inte nödvändigtvis vara i krubban?

Och som du ser har jag inte skrivit att det fyller ett behov för hästen att jag lägger något i krubban.
Det handlar inte om någon total tuggtid eller ts-tilldelning. Det är endast och enbart psykiskt för min egen del, jag vet att maten tar ett par minuter längre att äta vilket innebär att han har att göra ett par minuter extra. Hästen ger förmodligen fulla fan i vilket, han är hungrig likväl.

Har man en häst som av olika anledningar inte kan erbjudas "tillräckliga" (enligt den omättliga hästen tillräckliga) mängder grovfoder, då känns det bättre om jag vet att de där hektona soja han får i krubban tar mer än 30 sek att äta upp.
Sen spelar det självklart ingen roll om maten ligger i krubban, på silverfat eller på betonggolvet.

Jag blandar 0,3 kg soja, 80 g foderjäst och 1 dl mineraler med hackad halm, slår vatten på alltihop och lägger i krubban. Det tar bra mycket längre tid att äta upp än om jag bara gett sojan som den är. Dessutom får han en skvätt soja + pellets blandat med vatten i en bunke på marken, för medicinering (häst med hypotyreos, äter hormontillskott som jag inte vill lägga i krubban), det tar inte många sekunder att äta upp.
Kan tillägga att han får 2,5 kg halm i finmaskigt (2*2 cm) hönät samt 1,5 kg på backen. Nätet rymmer inte mer än 2,5 kg, annars hade jag haft i mer. Ska skaffa fler nät, men det är ett senare projekt.

Det var bara min egen anledning till varför jag vill ha foder med stor volym, vad TS står för kan inte jag svara på.

Svarar alla:

Tack för bra info ang. mineralinnehållet. Jag kommer självklart att läsa
innehållet innan jag fodrar och pelletsen kommer i så fall vara inräknad
i foderstaten. (Tillägger detta för att undvika missförstånd)

Elina: vad menar du med hack utan lusern?

Ang varför jag vill ha krubbskrammel med stor volym. Hästen kan inte äta
särskilt mkt foder då hon blir fet. Det gör tyvärr de andra hästarna
och hon blir stressad och irriterad ifall hon skulle få en morot när de
andra får flera kg kraftfoder. Dessutom får de kraftfoder 3-4 ggr per
och så ofta kan jag inte ge ngt kraftfoder med normalt näringsinnehåll.
Pellets av olika slag, gärna med ganska lågt näringsinnehåll och uppblandat
med t.ex. lusernhack och någon morot är kanonbra eftersom det sväller och gör att hon har att pilla med åtminstone en stund medan de andra äter.

Mvh JV

Mistänker att Elina skrev fel, hon menade nog hack utan melass. Det finns någon sort som är melassfri. Det är ett helvete att hitta foder utan tillsatt socker :crazy:

I så fall föreslår jag lusern-hack precis som många andra här. Drar ut på tiden och är okej för magen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 471
Senast: mumin
·
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 442
Senast: Boj
·
N
Foder & Strö Eftersom jag har beslutsångest över min hästs foderstat, och räknar om och om igen på olika förslag och snart flippar ur, ;) så tänkte...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 615
Senast: Gumman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar