Sv: Krubbskrammel med stor volym
Och som du ser har jag inte skrivit att det fyller ett behov för hästen att jag lägger något i krubban.
Det handlar inte om någon total tuggtid eller ts-tilldelning. Det är endast och enbart psykiskt för min egen del, jag vet att maten tar ett par minuter längre att äta vilket innebär att han har att göra ett par minuter extra. Hästen ger förmodligen fulla fan i vilket, han är hungrig likväl.
Har man en häst som av olika anledningar inte kan erbjudas "tillräckliga" (enligt den omättliga hästen tillräckliga) mängder grovfoder, då känns det bättre om jag vet att de där hektona soja han får i krubban tar mer än 30 sek att äta upp.
Sen spelar det självklart ingen roll om maten ligger i krubban, på silverfat eller på betonggolvet.
Jag blandar 0,3 kg soja, 80 g foderjäst och 1 dl mineraler med hackad halm, slår vatten på alltihop och lägger i krubban. Det tar bra mycket längre tid att äta upp än om jag bara gett sojan som den är. Dessutom får han en skvätt soja + pellets blandat med vatten i en bunke på marken, för medicinering (häst med hypotyreos, äter hormontillskott som jag inte vill lägga i krubban), det tar inte många sekunder att äta upp.
Kan tillägga att han får 2,5 kg halm i finmaskigt (2*2 cm) hönät samt 1,5 kg på backen. Nätet rymmer inte mer än 2,5 kg, annars hade jag haft i mer. Ska skaffa fler nät, men det är ett senare projekt.
Det var bara min egen anledning till varför jag vill ha foder med stor volym, vad TS står för kan inte jag svara på.