Krubbskrammel med stor volym

Sv: Krubbskrammel med stor volym

Mistänker att Elina skrev fel, hon menade nog hack utan melass. Det finns någon sort som är melassfri. Det är ett helvete att hitta foder utan tillsatt socker :crazy:

Dangrönt Alfalfa är lusernhack med sojaolja om det är den du tänker på. Väger knappt något så det är bra krubbskrammel med volym.

Dangrönt Lusern är lusernhack med melass. (samma "gräs" men olika "bindemedel" med andra ord.)

Sthu: Aha, då hänger jag med ;)
A1agnlju: Japp, lusernhack kommer sannolikt att ingå i krubbskramlet i höst/vinter. Hon behöver ändå proteintillskott och då passar det ju bra.
Gaia: Tack för utredningen ang skillnaderna!

Ingen som har fler tips?

Tillägger att jag under vintrarna ibland flyttar en eller ett par hästar till min tränare för att få extra hjälp och på eftermiddagen är det ett mål när det endast serveras kraftfoder. Därmed vill jag gärna att hon ska få mkt foder volymmässigt för att magen ska ha ngt att arbeta med. Hö+kraftfoder kl 14.30, kraftfoder kl 17 och sedan hö kl 21. Alltså väldigt långt mellan högivorna. Hon kommer att få hö + halm kl 14.30 men jag vill ändå ge henne att pyssla med. Helst ngt som tar lång tid att få i sig ;)

Lusernhack, lusernpellets, aspbarkspellets finns på listan men finns det ngt annat/bättre/mer "svårtuggat"?

Mvh JV

Om man klipper hö till korta strån, hur mkt kan man då tänkas få ner i en kraftfoderhink på 5 liter?

Mvh JV

Jag klipper ner halm i en hink på ca 10 liter. Det blir bara 200 g, fast jag har inte tryckt ihop det utan bara lagt i.

Det lät ju inte så lovande :crazy: men jag får väl testa i eftermiddag och se... Varför gör du så om jag får fråga?

Mvh JV

För att blanda kraftfodret med, tar många gånger längre tid att äta upp om det är en massa hackad halm iblandat.

Ok, precis samma tanke som jag har m.a.o. :D

Hur funkar det då? Hur mkt hö/halm till hur mkt kraftfoder och vilken typ av kraftfoder? Hur kort klipper du för att få "bäst effekt" och hur stor volym blir totalgivan vs hur lång tid att äta upp?

Tusen frågor ;)

Han får ca 0,3 kg soja, 0,2 kg Spillers highFibre cubes, 1 dl mineraler och 1 dl foderjäst. Till det slänger jag i "två nävar" hackad halm, är inte mer än kanske 50-75 g. Blandar hela härligheten med nästan 5 liter vatten (den lilla krubban är full).
Jag klipper ner det till ca 3 cm långt, inbillar mig att lite olika längd på stråna är bäst.
Det tar ca 10 min för honom att äta upp alltihop, jämfört med knappt två utan halm. Några minuter mer sysselsättning!

Ingen som har fler tips?

Tillägger att jag under vintrarna ibland flyttar en eller ett par hästar till min tränare för att få extra hjälp och på eftermiddagen är det ett mål när det endast serveras kraftfoder. Därmed vill jag gärna att hon ska få mkt foder volymmässigt för att magen ska ha ngt att arbeta med. Hö+kraftfoder kl 14.30, kraftfoder kl 17 och sedan hö kl 21. Alltså väldigt långt mellan högivorna. Hon kommer att få hö + halm kl 14.30 men jag vill ändå ge henne att pyssla med. Helst ngt som tar lång tid att få i sig ;)

Lusernhack, lusernpellets, aspbarkspellets finns på listan men finns det ngt annat/bättre/mer "svårtuggat"?

Mvh JV

Finns det ingen möjlighet att ge din häst lite hö vid 17, när de andra får kraftfoder? Blanda upp lite morotsslantar i höet i så har hon något att "böka runt" efter.

Njae, jag vet inte... Det är ca 50 hästar som utfodras samtidigt så om alla skulle ha speciallösningar skulle det ju inte funka. Men visst det kanske kan gå men jag behöver ju ha en annan lösning i fall att. Oftast kan jag vara i stallet på eftermiddagen och då kan jag ju själv ge henne hö t.ex. efter ridning men eftersom jag har ett antal hästar till i eget stall så blir det bökigt att passa tider på många olika ställen.

Mvh JV

Tryck i så mycket hö du kan i en 10-litershink så blir det inte så stor skillnad för den som fodrar. Blir kanske inte så jättemycket, men det tar i alla fall inte kortare tid att äta än en näve kraftfoder. :)

Japp, lite så har jag tänkt och då att man kanske får i mer om man klipper det. Men å andra sidan går klippt hö snabbare att få i sig så det kanske går jämnt ut?
Jag koncentrerar mängden kraftfoder till det målet så att hon kan få så mkt som möjligt. I vintras fick hon på morgonen hösilage och hackade morötter, vid insläppet hösilage och 1/4 kg müsli, eftermiddag ½ kg lusernpellets (sväller massor och blir en full 5 liters hink) samt alla tillskott och på kvällen hö och morötter. Då var hon överviktig vilket hon inte är nu. Dessutom tränas hon hårdare så jag hoppas att jag kan ge mer mat den här vintern.

Problemet är att hon nästan halverar utevistelsen under ca 3 månader och det gör att hon behöver mer sysselsättning med hjälp av foder s.a.s.
Just nu går mina funderingar såhär:

Morgon: hösilage 2 kg, müsli 1/4 kg
Insläpp: hösilage 3 kg, halm 2 kg
Eftermiddag: ½ kg lusernpellets + ½-1 kg lusernhack i hink + alla tillskott och eventuellt fylla upp hinken med klippt hö
Kväll: 4-5 kg hö, 1 kg halm, morötter

Efter ridning: Betfor eller ngt mashfoder för att få i henne salt/elektrolyter.
Aspbarkspelletsen finns fortfarande i åtanke men jag måste räkna på det först. Min förhoppning är att kunna ge ytterligare några kg grovfoder men det är inte säkert att det går. Halm är alltid ett vågspel eftersom hon inte gärna äter det men det kanske kan gå.

Mvh JV (och tack för alla era synpunkter och tips)

Tillägger att hästen just nu står på halm (ny sort som hon faktiskt smakar på åtminstone) på natten, ute i nerbetad hage dagtid men liiiite gräs finns. Hon får ca 4 kg hö, 1/4 kg lusern + mineraler, kiselgur och salt. Hon är på god väg mot målvikten och ser riktigt fin ut i hullet.
Är fullt igång men har inte ridits fullt så hårt senaste månaden. Men det är svårt att jämföra iofs. Senaste månaden har hon gått mer i skogen i normalt tempo och mindre på banan men skogspassen blir ca 90 min oftast medan dressyrpassen blir ca 60 min. 4-5 dagar per vecka istället för 6 pass/vecka. Hon är dock i full kondition och ska tävlingsdebutera snart. Som lite extra info bara ;)

Mvh JV

Svarar alla:

Tack för bra info ang. mineralinnehållet. Jag kommer självklart att läsa
innehållet innan jag fodrar och pelletsen kommer i så fall vara inräknad
i foderstaten. (Tillägger detta för att undvika missförstånd)

Elina: vad menar du med hack utan lusern?

Ang varför jag vill ha krubbskrammel med stor volym. Hästen kan inte äta
särskilt mkt foder då hon blir fet. Det gör tyvärr de andra hästarna
och hon blir stressad och irriterad ifall hon skulle få en morot när de
andra får flera kg kraftfoder. Dessutom får de kraftfoder 3-4 ggr per
och så ofta kan jag inte ge ngt kraftfoder med normalt näringsinnehåll.
Pellets av olika slag, gärna med ganska lågt näringsinnehåll och uppblandat
med t.ex. lusernhack och någon morot är kanonbra eftersom det sväller och gör att hon har att pilla med åtminstone en stund medan de andra äter.

Mvh JV
Om hästen inte får ngt så vänjer den sig.
Om den måste ha är en näve linfrökaka OK.

Om den får så lite mat borde en hötuss vara rätt då jag förmodar att den bantas ständigt eller har halm i foderstaten.

Få tjocka hästar behöver lucern om de inte bara lever på halm.
Vet ju nu inte öm den är tjock eller om du förebygger:confused:

Jag ger hästarna gemensamma mål, men de vet oxå om att de inte får när den andra har jobbat. Visst kan de stå o se förväntasfulla/ charmiga ut men..Hästen- vanedjuret.

Nej, hon bantas inte ständigt men hon har varit överviktig och jag är rädd att hon blir det igen. Hon tränas ganska hårt och behöver näringen för att orka med, samtidigt vill jag hålla igen lite s.a.s.

Många hästar vänjer sig säkert men hon blir verkligen jättestressad och dessutom förbannad så det sjunger om det om hon inte får ordentligt med mat, särskilt när de andra får sitt.

Största anledningen till att jag vill ge mycket på eftermiddagsmålet är ju att det är långt mellan höfodringarna 14.30-20.30 ca. D.v.s. ca 6 timmar. Så länge går hon aldrig utan mat här hemma förutom under natten men då har hon fritt med halm.

Det är en ständig balansgång mellan hennes behov, hennes önskemål och mitt samvete :devil:

Mvh JV, tack för synpunkterna

Liknande trådar

Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 471
Senast: mumin
·
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 442
Senast: Boj
·
N
Foder & Strö Eftersom jag har beslutsångest över min hästs foderstat, och räknar om och om igen på olika förslag och snart flippar ur, ;) så tänkte...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 615
Senast: Gumman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar