Krubbitning!

H

hopponny

Jag undrar om man på något sätt kan bli av med krubbitning, är krubbitarremmar bra, eller skadar de hästen på något sätt? Har hört att om man inte har krubbitaremmen på så blir de tjocka runt halsen, kan det stämma?:confused:

Sv: Krubbitning!

En krubbitarrem hindrar ju hästen från att krubbita. Den hindrar alltså hästen från att utföra ett betende som hästen utvecklat av någon orsak, tex. stress eller kolik/magsår. Hindrar man hästen från att utföra beteendet kan även detta vara stressande för hästen. Jag har varit i kontakt med en betendevetare ( finns något fint ord för det men jag kommer inte på det just nu), då min häst är en luftsnappare. jag vet inte om skälva krubbitareremmen i sig kan skada hästen men det är inte bra för hästen psykiskt. Man skulle ju i och för sig kunna tänka sig att remmen kan skada musklerna om remmen dras åt för hårt. När hästen krubbiter/luftsnappar spänner ju hästen musklerna.

En stor missuppfattning om krubbitning/luftsnappning är att hästarna sväljer luften. Det gör dom inte, luften vänder i svaljet. En annan är att krubbining/luftsnappning kan orsaka kolik. Men eftersom luften vänder i svaljet är det ju i princip omöjligt. Min häst står utan rem, snappar rätt mycket och han har inte haft någon kolik. Jag kommer heller aldrig att sätta på honom någon rem. Hade jag dock haft en häst som krubbet skulle jag sätta något mjuk där hästen tar stöd för att skona tänderna.

Tack för svaret! Han står i vanliga fall på en ridskola, kan vara där det har börjat.

Att han stått på en ridskola kan mycket väl vara en bidragande faktor till krubbitandet.

jaa, vad jag har uppfattat så är det ganska hetsigt där. Och han är ganska känslig för sånt.

en rem kan faktist skada, de hade min förra medryttar häst i dag min egen de hade spänt den fel sa hon hade stort infekterat sar bakom öronen i mankammen, tog bort den och lät henne vara bitare da inget hjälpte.
för ca 1 bast sedan stängsla vi om hagen och tog bort allt hon kunde bita i samt vid vissa träd täckte vi de med gammalt täcke osv tog bort allt bit bart hon kunde fa tag i i spiltan/boxen
i dag har hon slutat bita helt trodde inte mina ögon om ja ska vara ärlig en rem tar inte bort ovanan utan gör den värre enligt mig själv och mina erfarenheter.
min dam fick vanan da hon som ung stog pa just ridskola och som din känlslig av sig kna säga att vi prova allt möjligt pa trät krubbit, pirri pirri allt startk man kunde hitta men inte . utan som idag morgon prom me hund och häst i koppel, sem ridning senare under dagen och ev en till promenix det, och att ta bort allt en häst kan bita pa sat fri ensilage borde ta bort eller mildra lasten iaf.
lycka till

Jo, visst kan det orsaka kolik. En häst i mitt stall fick tarmvred och dog av det. Veterinären sa att det berodde på att hon svalt mycket luft. Hon hade haft kolik flera gånger innan pga bitandet också.

Jo, visst kan det orsaka kolik. En häst i mitt stall fick tarmvred och dog av det. Veterinären sa att det berodde på att hon svalt mycket luft. Hon hade haft kolik flera gånger innan pga bitandet också.

Nej, de sväljer inte luften. Det är bevisat.

Hästen i ditt stall kanske hade något annat problem med magen som gjorde att den började krubbita ( ex kolik ). Ofta är magproblem/magsår, kolik, för lite utevistelse, för lite grovfoder m.m en stor orsak till att de utvecklar ett sådant beteende.

Tack för svaret! Han står i vanliga fall på en ridskola, kan vara där det har börjat.

Om han "kommit ifrån" ridskolan kan du ha turen att det avtar.
Jag hade en ponny för många år sedan, som var krubbitare när vi fick hem han, det var mycket han hade bråkat med hos sin tidigare ägare, han stack och smet ur hagen mm. Min tolking är att han inte trivdes där..

När vi fick hem han och han fick gå ute i hage långa dagar istället för att stå inne i boxen och på annat sätt trivdes, så avtog krubbitandet :) :)

vi har en ponny i stallet som var krubbitare när den kom, då var den ostimulerade och motionerades inte så mycket.. när den väl sattes igång ordentligt så upphörde det... så förhoppningar om att det slutar finns omän många aldrig upphör med sådanna här olater.

Det man kan göra är att skona hästens tänder genom att göra krubbans kanter mjuka, ev kanter på boxväggar/dörr om den tar stöd där också. Öka grovfodergivan kan hjälpa vissa att vänja sig av med ovanan.
Att ta på en krubbitarrem kommer inte få hästen lyckligare eftersom den redan har utvecklat ett beteende som den "behöver" utföra för att må bra psykiskt. Krubbitare sväljer normalt inte luft så risken för kolik till följd av ovanan är minimal. det största problemet är att tänderna kan slitas fort och onormalt och till slut ge hästen stora problem.

En vanlig uppfattning är också att krubbitning smittar till hästens boxgrannar. Detta är helt felaktigt, en häst tar inte efter beteendet för att grannen gör det. MEN självklart kan det ske att boxgrannar står och krubbiter, men då är det till följd av miljön. Stress, många timmar i box, lite grovfoder etc. får fler hästar att börja bita.

Senast ändrad:

Det man kan göra är att skona hästens tänder genom att göra krubbans kanter mjuka, ev kanter på boxväggar/dörr om den tar stöd där också. Öka grovfodergivan kan hjälpa vissa att vänja sig av med ovanan.
Att ta på en krubbitarrem kommer inte få hästen lyckligare eftersom den redan har utvecklat ett beteende som den "behöver" utföra för att må bra psykiskt. Krubbitare sväljer normalt inte luft så risken för kolik till följd av ovanan är minimal. det största problemet är att tänderna kan slitas fort och onormalt och till slut ge hästen stora problem.

En vanlig uppfattning är också att krubbitning smittar till hästens boxgrannar. Detta är helt felaktigt, en häst tar inte efter beteendet för att grannen gör det. MEN självklart kan det ske att boxgrannar står och krubbiter, men då är det till följd av miljön. Stress, många timmar i box, lite grovfoder etc. får fler hästar att börja bita.

Tack för att det finns någon med samma åsikter som jag :laugh:

En vanlig uppfattning är också att krubbitning smittar till hästens boxgrannar. Detta är helt felaktigt, en häst tar inte efter beteendet för att grannen gör det. MEN självklart kan det ske att boxgrannar står och krubbiter, men då är det till följd av miljön. Stress, många timmar i box, lite grovfoder etc. får fler hästar att börja bita.[/QUOTE]

En häst i mitt stall krubbiter. En fd galoppör som är importerad från england. Hon har ingen rem och hon blir bara stressad av att ha en på. Hon krubbiter inte mkt, ENBART i samband med fodring. När hon äter sitt krafft måste hon suga på boxkant m.m Hon gör likadant om hon får stödfodring på betet. Hon äter sen går hon iväg en bit och ställer sig och suger på en stolpe.. Ingen annan häst har tagit efter detta beteende. Men jag vet inte hur jag ska göra nästa år då det förhoppningsvis blir ett föl på gården. Vet inte om jag vågar chansa på att ha dom ihop,man vill ju inte att den lilla ska ta efter..

Jag har skrivit en 5-p D-uppsats om just krubbitning. Säg till om den skulle vara av intresse att läsa :)

Men den lilla kommer med all sannolikhet inte att göra det. OM en efter annan börjar krubbita beror det på att hästarna utsätts för samma miljö eller moment i miljön som driver båda till att krubbita. Men de tar inte efter varandra bara för att det är en kul grej att hålla på med.

Om han "kommit ifrån" ridskolan kan du ha turen att det avtar.
Jag hade en ponny för många år sedan, som var krubbitare när vi fick hem han, det var mycket han hade bråkat med hos sin tidigare ägare, han stack och smet ur hagen mm. Min tolking är att han inte trivdes där..

När vi fick hem han och han fick gå ute i hage långa dagar istället för att stå inne i boxen och på annat sätt trivdes, så avtog krubbitandet :) :)

han står där på somrarna och går på ridläger där då .

Med att öka fodergivan kan nog vara lite svårt, då han av kraftfoder blir lätt överpigg, och av hösilage blir han lätt tjock. Han biter inte i hagen, inte än iallafall. Men de går inne från ca klockan 18-07 per dygn från mitten på oktober - april. Så när han går ute dygnet runt är det ju mycket bättre. Men några som också har häst där vi har honom säger att när de kommer hem från tävlingar, kan han stå och krubbita, medans alla andra hästar vilar.

En häst i mitt stall krubbiter. En fd galoppör som är importerad från england. Hon har ingen rem och hon blir bara stressad av att ha en på. Hon krubbiter inte mkt, ENBART i samband med fodring. När hon äter sitt krafft måste hon suga på boxkant m.m Hon gör likadant om hon får stödfodring på betet. Hon äter sen går hon iväg en bit och ställer sig och suger på en stolpe.. Ingen annan häst har tagit efter detta beteende. Men jag vet inte hur jag ska göra nästa år då det förhoppningsvis blir ett föl på gården. Vet inte om jag vågar chansa på att ha dom ihop,man vill ju inte att den lilla ska ta efter..

Min 2 åring är uppvuxen med en krubbitare. De har alltid stått i brevid varandra i stallet sen han föddes och gått i hage tillsammans, han har aldrig visat tendenser till att krubbita. Har aldrig oroat mig för att han ska ta efter heller...

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
19
· Visningar
1 044
Senast: Ray
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
325
Senast: slant98
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka