H
hopponny
Jag undrar om man på något sätt kan bli av med krubbitning, är krubbitarremmar bra, eller skadar de hästen på något sätt? Har hört att om man inte har krubbitaremmen på så blir de tjocka runt halsen, kan det stämma?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo, visst kan det orsaka kolik. En häst i mitt stall fick tarmvred och dog av det. Veterinären sa att det berodde på att hon svalt mycket luft. Hon hade haft kolik flera gånger innan pga bitandet också.
Tack för svaret! Han står i vanliga fall på en ridskola, kan vara där det har börjat.
Det man kan göra är att skona hästens tänder genom att göra krubbans kanter mjuka, ev kanter på boxväggar/dörr om den tar stöd där också. Öka grovfodergivan kan hjälpa vissa att vänja sig av med ovanan.
Att ta på en krubbitarrem kommer inte få hästen lyckligare eftersom den redan har utvecklat ett beteende som den "behöver" utföra för att må bra psykiskt. Krubbitare sväljer normalt inte luft så risken för kolik till följd av ovanan är minimal. det största problemet är att tänderna kan slitas fort och onormalt och till slut ge hästen stora problem.
En vanlig uppfattning är också att krubbitning smittar till hästens boxgrannar. Detta är helt felaktigt, en häst tar inte efter beteendet för att grannen gör det. MEN självklart kan det ske att boxgrannar står och krubbiter, men då är det till följd av miljön. Stress, många timmar i box, lite grovfoder etc. får fler hästar att börja bita.
Om han "kommit ifrån" ridskolan kan du ha turen att det avtar.
Jag hade en ponny för många år sedan, som var krubbitare när vi fick hem han, det var mycket han hade bråkat med hos sin tidigare ägare, han stack och smet ur hagen mm. Min tolking är att han inte trivdes där..
När vi fick hem han och han fick gå ute i hage långa dagar istället för att stå inne i boxen och på annat sätt trivdes, så avtog krubbitandet
Det man kan göra är att skona hästens tänder genom att göra krubbans kanter mjuka, ev kanter på boxväggar/dörr om den tar stöd där också. Öka grovfodergivan kan hjälpa vissa att vänja sig av med ovanan.
Att ta på en krubbitarrem kommer inte få hästen lyckligare eftersom den redan har utvecklat ett beteende som den "behöver" utföra för att må bra psykiskt. Krubbitare sväljer normalt inte luft så risken för kolik till följd av ovanan är minimal. det största problemet är att tänderna kan slitas fort och onormalt och till slut ge hästen stora problem.
En vanlig uppfattning är också att krubbitning smittar till hästens boxgrannar. Detta är helt felaktigt, en häst tar inte efter beteendet för att grannen gör det. MEN självklart kan det ske att boxgrannar står och krubbiter, men då är det till följd av miljön. Stress, många timmar i box, lite grovfoder etc. får fler hästar att börja bita.
En häst i mitt stall krubbiter. En fd galoppör som är importerad från england. Hon har ingen rem och hon blir bara stressad av att ha en på. Hon krubbiter inte mkt, ENBART i samband med fodring. När hon äter sitt krafft måste hon suga på boxkant m.m Hon gör likadant om hon får stödfodring på betet. Hon äter sen går hon iväg en bit och ställer sig och suger på en stolpe.. Ingen annan häst har tagit efter detta beteende. Men jag vet inte hur jag ska göra nästa år då det förhoppningsvis blir ett föl på gården. Vet inte om jag vågar chansa på att ha dom ihop,man vill ju inte att den lilla ska ta efter..