Krubbitare!

Sv: Krubbitare!

Därför den hindrar hästen att göra det den anser som en underlättande procedur,det gör väl inte en grimma?

Alla hästar jag har sett fortsätter krubbita trots remmen. Så den verkar inte hindra... Den är väl till för att hindra hästen från att svälja luft...? Jag skulle tro det är själva handlingen som lugnar hästen... Inte om den får ner någon luft eller ej.

Detta är en missuppfattning. Krubbitning ger inte kolik.
Sök på gamla trådar i ämnet, det är studerat.
Däremot tyder beteendet i sig på att hästen har eller har haft magsår/besvär med magen.
Därav kopplingen till koliken.

Har själv en krubbitare, tyvärr för inbiten för att helt sluta men han krubbar mest vid kraftfodergiva/annat gott (alltså har jag slutat ge godsaker i onödan/när tillfälle att bita finns/ger bara kraftfoder en gång per dag om jag har så liten giva att jag kan)

Fri tillgång på stråfoder och maximal utegång (även lösdrift periodvis) har minskat beteendet men inte tagit bort det.

Han hade rem när jag köpte honom och fortsatte med det under det första året jag hade honom. Dock bet han i alla fall, han tog bara i hårdare och slet tänderna (det är problematiskt dock) än mera.

Sedan läste jag bla här på buke och har läst/hört om det på flera ställen att man kan lika gärna vara utan rem och sen dess har han varit utan. Det är sex år nu, och han har inte haft kolik/kolikkänning på dessa år.

Vad gjorde du för förändringar?

Jag kommer knappt ihåg men vi flyttade till eget stall, så kanske mer utevistelse och tillgång till mer mat under större del utav dygnet, detta är över tio årsedan, så jag kommer ej ihåg jag vet bara hur jag sköter dom nu.

att din häst krubbiter är precis som de andra säger för att den har varit eller är understimulerad.

Tyvärr är det oerhört svårt att få hästen att sluta med detta då en stereotypi(som krubbitning, vävning, vandring) uppstår för att hästen utsätts för långvarig stress, alltså int stress i bemärkelsen att den har bråttom utan i det att den inte får utlopp för sina naturliga beteenden, krubbitning är ett oralt problem som uppstår när hästen inte får fullfölja sitt födoprogram dvs. även fast den blivit mätt har den inte fått tugga så många gånger som den är "programmerad för".

När detta händer frekvent börjar stresshormoner som kortisol frigöras och en stereotypi uppstår, t.ex hästen börjar krubbita.
Detta utför den för att LUGNA sig, den störda rörelsen frigör b.la dopaminer som ökar hästens välbefinnande, man kan enkelt uttrycka det som att hästen knarkar, bedövar sig.

Och anledningen till att det är svårt att få bort är just att hästen blir bereonde av denna lugnande effekt, det enda din krubbitarrem gör är att hindra hästen från att lugna sig.

men som alla skriver, ge fri tillgång till grovfoder, kanske sly och undvik stora portioner kraffoder som ges sällan och kombinera alltid med grovfoder så hästen inte hinner äta upp innan den tuggat tillräckligt mycket! och håll tummarna för att din häst kan få bli av med detta problem...

knapplån

har inga vetenskapliga artiklar eller liknande att bjuda på utan kan bara gå efter min egen erfarenhet. Många här verkar anse att krubbitarremmen är stressande för hästarna, men det här kan nog vara ganska individuellt?

Köpte själv en häst i somras som visade sig vara krubbitare. efter lite påtryckningar från personer i min omgivning inhandlade jag i höstas en krubbitarrem. han krubb bet även utomhus under sommaren och sög i sig luft mot stängselstolparna. Detta trots att han hade en stor sommarhage med grönt gräs, skog och hästkompis i närheten (inte i samma hage då min andra häst var elak mot andra hästar)

Efter att han fick remmen har han slutat suga i sig luft, uppträder mycket lugnare i boxen och verkar allmänt må bättre. Det är antagligen flera faktorer som har spelat in såsom miljöbyte, lugnare stalltempo, mer sysselsättning och leksaker i boxen. Har däremot aldrig märkt av något som helst obehag från hans sida gentemot remmen. den tas av och på på en häst som står lugnt stilla i boxen och jag har aldrig någonsin sett den störa honom när han äter eller dricker.

Dom första dagarna efter han fick remmen såg jag att han tog stöd mot kanter och försökte suga luft men kunde inte få huvudet i sån vinkel att han fick i sig luft (inte ljudligt iallafall som han gjorde tidiagre). Efter den tiden har jag aldrig sett eller hört honom försöka suga luft igen och det börjar vara ganska nära förestående att testa låta honom vara utan igen nu när vanebeteendet verkar vara borta. Gnager litegrann gör han fortfarande så han kräver en del sysselsättning för att hålla tankarna på annat.

Gnagningen har jag försökt få bukt med genom att för det första ge honom en hel del stråfoder och sedan binda upp små leksaker i boxgallret. En Pet-flaska med några krafftfoder pellets i är väldigt populärt.

*kl*
som de flesta redan har sagt är krubbitning liksom vävning och tex tungrullning hos kor beteendestörningar. Det går att lindra besvären mycket men att helt få bort det är inte lätt. Tycker ej krubbitarrem eller föremål som hängs upp i taket som hästen ska slå sig i när den väver är helt fel. Hästen kan inte hjälpa att den har en beteendestörning, försök att göra hästens liv så naturligt som möjligt under dem förutsättningar som finns så kommer en skillnad ske. Att kunna utföra dessa betenden lugnar hästen. Att använda krubbitarrem har jag aldrig sett att det har hjälpt, tycker remmarna där det är stål på är rent hemska. Att sätta på en sådan är en bestraffning, man kan inte bestraffa hästen för nåt som den inte kan rå för.

vi fick in en häst till stallet för 2 veckorsen som är krubbitare, dock ej med rem. men nu funderar ja på om det verkligen är så bra...att ha en krubbitare brevid min häst. Hon står i vila pga. olika skador och skrittas bara 2 ggr/vecka, står i en ganska tråkig hage (liten sand hage) hon gillar inte denna häst speciellt mycket. Eftersom hon står i vila och borde ha ett ganska tråkigt liv för tillfället då borde det kanske finnas en risk att det "smittas" över på min häst...:confused: hon är inte den hästen som är stressad utav sig men hon kanske kan bli....
vad tror ni?

Alla hästar jag har sett fortsätter krubbita trots remmen. Så den verkar inte hindra... Den är väl till för att hindra hästen från att svälja luft...? Jag skulle tro det är själva handlingen som lugnar hästen... Inte om den får ner någon luft eller ej.

Svårt att säga vad det är som lugnar hästen,jag är ingen expert.Men dom som har forskat på det anser inte att det är bra med rem.(se annan tråd!)Min personliga uppfattning är att man ska försöka ändra hållningen till en mer fri hållning,lösdrift,för att ge hästen den mest optimala stimulans.Inte att stänga in den och klämma på den en rem.

Och om det ,enligt dig,ändå inte hjälper med rem,varför då använda det?:confused:

den störda rörelsen frigör b.la dopaminer som ökar hästens välbefinnande, man kan enkelt uttrycka det som att hästen knarkar
Detta har jag också hört. Att de får ett "rus" av att krubbita och därför har så svårt att minska ner på det utan att man hindrar dem från det. De blir beroende av att krubbita och ju mer de krubbiter desto värre blir det.
Har ingen krubbitarhäst själv, men detta är vad jag har fått förklarat för mig.
Har en kompis häst som trots mycket utevistelse mm krubbiter på allt han kommer åt även ute. Om man inte har el ovanpå stolparna drar han upp dem också då han håller på...

det stämmer beteendet utlöser endorfiner och verkar lugnande. hade en häst som vävde och hon blev då okontaktbar när hon vävde. men hon vävde bara om man tog in henne sist i hagen eller på nyårsafton då hon blev så rädd för raketerna. När jag köpte henne däremot så vävde hon betydligt mer men det försvann mer och mer. Til slut kunde hon till och med stå inne i stallet själv i boxen utan dem andra hästarna utan att väva. Så det går att lindra beteendestörningarna hos hästen.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Hannah0407
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka