Krubbitare!

K

Kryptonit

Jag har en ponny som är krubbitare och skulle behöva lite tips på hur man kan få de och sluta och så. Blir superglad för alla tips och knep! Jag har en krubbitar-rem men han gör det iaf jag har spänt den på sista hålet och tkr att den sitter rätt hårt! Det finns ju även offbite som man kan stryka på inredningen hjälper det? Ska testa en kur som jag hittat i en tidning att man skulle blanda matolja & senap.... Har också läst att man kunde ha grenar i boxen vilka är isf lämpligast? :bow:

Sv: Krubbitare!

Är det inte bättre att angagera sig och försöka ta reda på grundorsakerna till att hästen biter isätllet ? Kanske du kan förändra något i dess miljö, tex: foderrutiner, utevistelse, motion mm mm. Krubbitarrem och smörjor tar ju inte bort problemet alls. Problemet måste man söka djupare i hästens närmiljö.

Ta bort remmen den gör honom bara mer frustrerad. Krubbitning går inte att "bota" men man kan se till att göra miljön så bra som möjligt för att minimera problemet. Se till att han får vara ute mycket och umgås med andra hästar samt har (om möjligt) fri tillgång på bra grovfoder.

att hästen suger ner luft i magen är inte bra, man kan få ta ut vet och tappa dem på luft (slang genom näshålan)..
krubbiter hästen bör man ha rem tills grundorsakerna är uppklarade, just för att hästen inte ska få in luft..

krubbitarremmen ska vara på..

Jag har en ponny som är krubbitare och skulle behöva lite tips på hur man kan få de och sluta och så. Blir superglad för alla tips och knep! Jag har en krubbitar-rem men han gör det iaf jag har spänt den på sista hålet och tkr att den sitter rätt hårt! Det finns ju även offbite som man kan stryka på inredningen hjälper det? Ska testa en kur som jag hittat i en tidning att man skulle blanda matolja & senap.... Har också läst att man kunde ha grenar i boxen vilka är isf lämpligast? :bow:

Är pålle gammal? Isf kan det vara svårt att bli av med även om man ändrar förhållanden osv. Ge mycket grovfoder, och grenar är bra (asp har jag hört bla). Mycket utevistelse med kompisar och i den största hage med mest varierad terräng du kan komma åt ;) Såna onaturliga beteenden kommer ju av att hästen inte fått leva ett bra hästliv. Ge honom ett så naturligt hästliv som möjligt, det är nog bästa lösningen! Lycka till!

Han är 11 år och rätt nyinköpt ägaren sa att han bara "krubbet" när han åt kraftfoder vilket han inte gör. Han hade gått på ridskola en tid och jag antar att miljön där kan ha varit stressad och att han inte trivdes där... Han går ute hela dagarna med en hästkompis och står bara inne på nätterna nu när det är kallt / blött! Han har ju krubb-bitit sen han kom så det svåraste är ju att försöka kolla närmare på hur det har kommit sig att han gör så här! Det är ju ett inlärt beteénde,. Ngn som har tränat bort det?

Senast ändrad av en moderator:

att hästen suger ner luft i magen är inte bra, man kan få ta ut vet och tappa dem på luft (slang genom näshålan)..
krubbiter hästen bör man ha rem tills grundorsakerna är uppklarade, just för att hästen inte ska få in luft..

krubbitarremmen ska vara på..

Återigen gamla missuppfattningar, remmen hindrar inte hästen från att dra in luft den skapar stress då hästen inte själv kan kontrollera bitandet som hästen uppfattar som lugnande. Den får alltså både luft i magen och blir ännu mer stressad och den onda cirklen är igång.....

Köp krubbitaremmen som Börjes säljer,"Miracle Collar",mitt sto är en krubbitare,å har faktiskt blivit bättre av denna rem,den är dyr,men helt klart värd pengarna..Den botar inte MEN stör hästen på så vis att den inte kan "dra" det sista rycket med huvudet för att pressa ner luften.En liten platta trycks då upp imellan ganascherna.
Se till så din häst har att göra hela tiden,jag strör ut hö å halm i hela hagen nu på vintern när det inte finns ngt att greja me på backen.Beteendet märks mer på vintern på min häst.

Har själv blivit med en krubbitare.Mina grannar hade henne i 2 år och köpte henne så.De hade henne på lösdrift,vilket jag också har.Detta är ju en ovana som dom skapar när dom bla är understimulerade,får för lite grovfoder,för lite motion etc.Kan även komma av att allt inte är som det ska i magen,obehag. Krubbitarrem anser jag vara djurplågeri och skulle aldrig sätta på det.Som alla säger här så tar man inte bort orsaken med bitandet med den,bara orsakar mer frustration.

Vad jag läst att man kan göra,är undersöka hur magen/magsaften(?) är och se om det är någon störning där,och kompensera detta med homeopatmedel.Har inte kommit så långt ännu,men blir väl tvungen att göra det.

Min går som sagt på lösdrift,får regelbunden motion,fri tillgång på grovfoder och har stor hage att röra sig i ,med sällskap,men biter trots det.

Oftast får man alldrig bort själv bitandet då ovanan är alltför befäst hos hästen, trots att man förbättrar miljön. De flesta hästar har dock inga problem och får inga men av sitt bitande.

Oftast får man alldrig bort själv bitandet då ovanan är alltför befäst hos hästen, trots att man förbättrar miljön. De flesta hästar har dock inga problem och får inga men av sitt bitande.

Är det forskat på ,eller hur vet man att de inte får men utav det?

Har själv blivit med en krubbitare.Mina grannar hade henne i 2 år och köpte henne så.De hade henne på lösdrift,vilket jag också har.Detta är ju en ovana som dom skapar när dom bla är understimulerade,får för lite grovfoder,för lite motion etc.Kan även komma av att allt inte är som det ska i magen,obehag. Krubbitarrem anser jag vara djurplågeri och skulle aldrig sätta på det.Som alla säger här så tar man inte bort orsaken med bitandet med den,bara orsakar mer frustration.

Vad jag läst att man kan göra,är undersöka hur magen/magsaften(?) är och se om det är någon störning där,och kompensera detta med homeopatmedel.Har inte kommit så långt ännu,men blir väl tvungen att göra det.

Min går som sagt på lösdrift,får regelbunden motion,fri tillgång på grovfoder och har stor hage att röra sig i ,med sällskap,men biter trots det.

Du har missuppfattat detta med krubbitarremmen helt helt fel! En häst på ridklubben kan inte vara utan krubbitar remmen (hon har varit krubbitare hela sitt liv). Är hon utan den drabbas hon av kolik. Vilket jag tycker är mer djurplågeri än en rem runt halsen.

Vi har testat med smörjor på väggen, och visst slutar hon krubbita men blir allmänt oroad då. Hon vet inte vad hon ska hitta på, så hon börjar boxvandra istället!

Jo, men nu är det ju inte alla som får kolik som har rem,och då tycker jag det är djurplågeri.

Som andra har sagt din häst är en krubbitare utav en orsak, tar du bort möjligheten för honom att gnaga så blir den stressad och till slut har den börjat med nåt annat, vävning, boxvandring tex. hur många timmar har din häst möjlighet att tugga sitt foder??? hästen har 18h tuggbehov tänk på det, det är nåt som är fel i hanteringen utav hästen om den börjar med olater, har den hållt på flera år kan det ha blivit en ren vana och kanske inte går att få ur den men man ska absolut inte hindra hästen man ska ge den andra alternativ.

Min häst var en riktig ordentlig krubbitare när jag köpte henne. åt av plankor (4.5 cm tjocka) som var 10cm höga utan problem, nu gnager hon inte. så det går visst bara man gör förändringar snabbt min häst var 3 när jag köpte henne.

Min häst var en riktig ordentlig krubbitare när jag köpte henne. åt av plankor (4.5 cm tjocka) som var 10cm höga utan problem, nu gnager hon inte. så det går visst bara man gör förändringar snabbt min häst var 3 när jag köpte henne.

Vad gjorde du för förändringar?

Men en träätare och en krubbitare är inte riktigt samma sak.

Du har missuppfattat detta med krubbitarremmen helt helt fel! En häst på ridklubben kan inte vara utan krubbitar remmen (hon har varit krubbitare hela sitt liv). Är hon utan den drabbas hon av kolik. Vilket jag tycker är mer djurplågeri än en rem runt halsen.

Vi har testat med smörjor på väggen, och visst slutar hon krubbita men blir allmänt oroad då. Hon vet inte vad hon ska hitta på, så hon börjar boxvandra istället!

Konstigt, då har etologerna och veterinärena också missuppfattat allt.......:angel:

Därför den hindrar hästen att göra det den anser som en underlättande procedur,det gör väl inte en grimma?

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Hannah0407
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka