Krubbitare/Luftsnappare

S

stall banal

Många trådar i samma ämne! Har kollat igenom en del men hittar inget som stämmer in på mitt problem. Vårat (föl) 8 månader, krubbiter, hon började i samband med att hon fick en egen box, inte så konstigt kanske, men vad mer kan jag göra för att hon ska sluta. (bli bättre) Hon och vårat andra föl står i boxarna brevid varann, dom har en del av väggen öppen så att dom kan ha direktkontakt med varann, hon är ute ca 12 tim/dag, har fri tillgång på grovfoder, äter kraftfoder 3 ggr/dag, Mustang Breed och betfor. Hon har fått lite leksaker, en gnagpinne, granris just nu, en "intelligensboll".

Hon "krubbar" inte varje dag, men i perioder. Och när hon gör det så är hon intensiv. Hon har inte visat några koliksymptom, men hon blir luftig och hård i magen. (inte "bajset") Om jag nu måste använda krubbitarrem på henne, när kan man börja med det.

Jag har ingen möjlighet till lösdrift hemma och vill helst inte hysa in henne på lösdrift någon annanstanns, utan vill ju kunna hålla på med mina "ungar" om dagarna.

Hoppas på råd från erfarna bukefalister!!:smirk:

Sv: Krubbitare/Luftsnappare

Krubbitarrem rekommenderar jag inte, gör mer skada än nytta. HAr skrivit en 5-poängs D-uppsats om krubbitning, kan maila den till dig om du vill? Kanske du kan hitta något värdefullt där..?

Kritiserar dig inte, men blir nyfiken, varför gör den mer skada? Vi har inga krubbitare här och jag har aldrig varit i kontakt med någon direkt heller, men de flesta som har krubbitarhästar använder sig väl av rem...Om du inte orkar förklara vill jag gärna också ha uppsatsen om jag får! :)

Min häst som krubbet blev lugnare med rem. Då visste hon att det inte gick och kunde fortsätta äta istället. Utan rem blev det som en drog, hon stod bara och bet och glömde bort att äta hö.

Angående fölet så beklagar jag beteendet, men har det väl fastnat går det inte bort. Lösdrift behöver inte ta bort det, hittar de saker att bita på där så biter de ute med. Min häst blev värre på sommaren ute, när hon gick utan rem hela dygnet. På vintern när hon stod inne mer, bet hon nästan inget alls.

Klipper in ett par stycken från uppsatsen:

"Hästen sväljer inte luft när den krubbiter (McGreevy et al., 1995), men det finns ändå åsikter om att krubbitande är skadligt och därför har ett flertal förhindrande åtgärder uppfunnits t.ex. krubbitarremmar och operationer (Nicol et al., 1999). Men om det nu är så att krubbitning faktiskt har en funktion i att minska stress eller mag-tarmaktivitet, finns det en stor risk att ett förhindrande minskar hästens välfärd (McGreevy et al., 1998)."

"McGreevy et al., (1998) utförde en studie där hästar hindrades från att krubbita med hjälp av en krubbitarrem. De fann att krubbitandet ökade betydligt (jämfört med hur mycket de bet i normala fall) den första dagen efter de hade förhindrats att utföra beteendet. De hade även betydligt högre frekvens än hos kontrollhästarna som inte hindrats från att krubbita. Författarna föreslog att denna ökning är ett resultat av att motivationen har byggts upp mer och mer under den tid hästarna var förhindrade att utföra beteendet. Detta kan förklara varför hindrande av krubbitning högst osannolikt fungerar som ett botemedel, eftersom motivationen att utföra beteendet snarare ökar än minskar. Dessutom, om motivationen hela tiden ökar sedan beteendet utfördes senast, orsakar detta sannolikt frustration och eventuellt lidande för hästen.

Alla metoder som går ut på att straffa eller hindra hästen från att krubbita kan alltså medföra ökad stress, och därmed en sämre välfärd. Det finns även en risk att elimination av en stereotypi kan ge upphov till att en ny, eller modifierad, stereotypi framträder (t.ex. kan hästar som hindras från att krubbita, börja luftsnappa istället) (McGreevy et al., 1998).

Hästarna anpassar sig även ofta efter krubbitarremmarna, varför dessa måste spännas åt hårdare och hårdare, vilket kan resultera i skador i skinnet (Hachten, 1995)."

Senast ändrad av en moderator:

kan du inte testa att kleta på no bite.. eller nån liknade produkt och se om det hjälper ..(utan att veta..)

När jag fick hem mitt föl så började hon skrapa väggarna med tänderna.
Även bita på krubbkanten.

Det är inget som mamman gör.
Det är helt borta under sommarmånaderna, trots att de är inne mer då än nu pga insekter.

Jag relaterar det till magen, hon har alltid varti väldigt hungrig och blir irriterad om hon har hungerkänslor.
Hon har alltid fått analyserat foder och uträknad foderstat, ute med kompisar, mat i det närmaste på fri tillgång.
(hon är väldigt tjock)

Nu har jag börjat ge henne linfrökaka och probimin som ett test för att se om beteendet skulle försvinna.

stall banal skrev:
Många trådar i samma ämne! Har kollat igenom en del men hittar inget som stämmer in på mitt problem. Vårat (föl) 8 månader, krubbiter, hon började i samband med att hon fick en egen box, inte så konstigt kanske, men vad mer kan jag göra för att hon ska sluta. (bli bättre) Hon och vårat andra föl står i boxarna brevid varann, dom har en del av väggen öppen så att dom kan ha direktkontakt med varann, hon är ute ca 12 tim/dag, har fri tillgång på grovfoder, äter kraftfoder 3 ggr/dag, Mustang Breed och betfor. Hon har fått lite leksaker, en gnagpinne, granris just nu, en "intelligensboll".

Hon "krubbar" inte varje dag, men i perioder. Och när hon gör det så är hon intensiv. Hon har inte visat några koliksymptom, men hon blir luftig och hård i magen. (inte "bajset") Om jag nu måste använda krubbitarrem på henne, när kan man börja med det.

Jag har ingen möjlighet till lösdrift hemma och vill helst inte hysa in henne på lösdrift någon annanstanns, utan vill ju kunna hålla på med mina "ungar" om dagarna.

Jag har varit med om en väldigt possitiv händelse med en av hästarna som står i samma stall som jag.

Han var en gammal inbiten krubbitare. En dag så fick han kolik. Då fick han av veterinären ordinerat något pulver (kommer inte i håg vad det heter men jag har lappen kvar hemma) som skulle vara bra för magen. En av biefekterna var att hästen slutade att krubbita. Detta är första (och kanske ända) gången som jag har varit med om att en häst verkligen har slutat att krubbita. I detta fallet verkar det som om hästen helt enkelt hade problem med magen. Kanke kan det vara något sådant med din? Problem med magen alltså.

Skall bara tilläggga att man kunde inte se på avföringen att hästen var dålig i magen på något sätt. Utan tvärtom han har alltid (enligt ägaren) varit jätte fin i magen.

Om du vill så kan jag försöka ta reda på vad preparatet hette. Minnet är bra men kort.

Mvh

Tora
Tora

*Bara här en snabbis*
Men jag tar emot alla tips och hjälp jag kan få, du får jättegärna kolla upp vad medlet hette, gärna andra tips på vad jag kan ge henne att äta, bygga foderstaten på.

Jag kan senare lägga in hennes grovfoderanalys så kanske jag kan få lite tips utifrån den, från er med uppfödarerfarenhet.

Båda fölen är våra 1:a föl, har haft flera vuxna hästar tidigare, utan dessa problem.

Mvh Anna

Det finns teorier om att hästar som har magsår krubbiter för att det utsöndras mer saliv då som buffrar den sura magsaften. Därmed lindras smärtan. Att fölet fick egen box kan ha varit stressande och risken finns ju att magsår har utvecklats pågrund av det. Har fölet dessutom fått en ändrad foderstat med mycket kraftfoder som mag/tarmfloran inte är van vid kan detta ytterligare öka risken för magsår. Magsår på häst är mycket vanligare än vad dom flesta tror!

Jag blir lite nyfiken då, har ett fullblod hemma som krubbar konstant utan rem, med rem försöker han två tre ggr sedan så slutar han och äter sitt hö istället. Jag uppfattar honom som betydligt lugnare med remmen än utan. Just pga att han krubbar istället för att äta.

Hur kommer det sig att krubbande hästar har mer gaser??? Jag tror faktiskt att de sväljer luften men att den inte har några som helst negativa effekter.

Jo men det finns också teorier om att krubbande och vävande utsöndrar endorfiner vilket kan ha en narkotisk verkan på dem. De blir sas höga av det

Självklart så finns den ngt som utlöst den men att de fortsätter med det sas

*Svar till Ancan också*

stall banal skrev:
*Bara här en snabbis*
Men jag tar emot alla tips och hjälp jag kan få, du får jättegärna kolla upp vad medlet hette, gärna andra tips på vad jag kan ge henne att äta, bygga foderstaten på.

Jag kan senare lägga in hennes grovfoderanalys så kanske jag kan få lite tips utifrån den, från er med uppfödarerfarenhet.

Båda fölen är våra 1:a föl, har haft flera vuxna hästar tidigare, utan dessa problem.

Mvh Anna

Har för mig att det hette Pronutrin eller något liknande. Dock är det inte den produkten som heter nästan likadant men det är ett x med någonstans i namnet (bra minne eller hur? :D ).
Vet att det är några som har hittat företagets hemsida. Prova söka på nätet så får du se om du hittar något.

Mvh

Tora med det perfekta (?) minnet

Hej
Min häst blev tyvärr inte hjälpt av detta medel, men det kan vara värt att pröva.
Rem fungerade inte heller.
Det är bra att det kommer fram fler rön om detta, så blir det lättare att hitta en bra 'behandlings metod'

Tänk på hästens 3 S (Springa, söka föda, sällskap) och fundera på dessa så kanske du finner något fel :)

stall banal skrev:

Hade som du en unghäst som började krubba.
Försökte då förra vintern med alla medel ge henne saker att göra i boxen lösa borstar, bollar och givetvis obegränsat hö!
Tyvärr så gav inte detta något resultat...
Då jag bestämde mig för att försöka köpa en krubbrem så fick jag svaret att det inte finns så små (blivande c-ponny). Idga så tror jag att jag inte skulle gett upp så lätt.
Idag så använder min ponny rem under natten och det funkar jätte bra. Har provat att ha henne utan och hon visar ingenting men för säkerhets skull så har jag den på.
Tror att ju längre vi kommer i utbildningen av henne ju längre bort kommer vi från dåligt beteende.
Har verkligen fått mig en tankeställare av min ponny, hoppas och tror att det faktiskt helt kan växa (?) bort!!!!

Den där uppsatsen låter väldigt intressant.... om du vill så tar jag gärna del i den!!

Kontakta "aldente igen" som hade en smart och effektiv lösning till sitt föl för några år sedan!
han mår idag alldelles utmärkt och är helt utan krubbitartendenser!

Liknande trådar

Hästvård Beteende störningar hos häst Hästar är i grund och botten ett steppdjur och ett flyktdjur som har kvar sina instinkter och...
2
Svar
29
· Visningar
2 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat