Krossat korn = Hosta???

Flummflicka

Trådstartare
Min häst har bronkit men har i princip aldrig hostat under sin sjukdom (endast någon period och sen någon enstaka gång). Nu har han vart symtomfri sen i våras och det har inte varit några problem alls hittills. IDAG hostade han vid ridning ( med medryttare ) och då ställer jag mig såklart frågan varför ( :confused: ).

Det jag kommit fram till och som nu är frågan: Kan hostan bero på korn? Jag började med det för ca 1.5 vecka sen. Krossad korn och jag blötlagt till honom. Tänkte att då de lilla det dammar skulle försvinna. Är det fel? Är det som att blötlägga hö, att de inte tar bort de "dåliga"?

Det är faktiskt de enda jag kan komma på som orsak... kan de stämma eller är jag ute och cyklar?

(Ursäkta ännu en hosttråd, har sökt bland de andra men hittar inte något svar på min fråga.)

Sv: Krossat korn = Hosta???

Har själv en bronkithäst. Hon får aldrig torrt kraftfoder! Höet är hon själv noga med att blöta när hon äter. Jag tror att man kan hjälpa hästen genom att alltid ge blött kraftfoder. Sedan är det ju viktigt med stallhygienen typ aldrig sopa strax innan eller när hästen står i stallet. Att man sedan har mycket god ventilation i stallet är också en förutsättning för att hästen skall slippa hostan. Om man nu inte har möjlighet att låta hästen gå på lösdrift eller ha en utebox.
Lycka till!

Han har fått kornet blött. Får bara betfor annars och det är ju blött och sen korn nu då, som jag blötlagt. Men kan han få hosta av det ändå?

"Allt annat" är fixat, dvs; har som "utestall", äter bara hösilage, inget sopande mm inne. "Inne" MAX 8 h/natt osv...

Nej, jag uppfattar det inte som att det skulle bero på kornet. Du har ju iakttagit alla tänkbara orsaker som jag ser det.
Hur yttrar sig hostan? Enstaka host - host, eller? Låter det som det är slemmigt? Kommer det djupt ifrå, eller sitter hostan i övre delen av halsen så att säga?

så vitt jag vet beror diagnostiserad bronkit på allergi, oftast damm och/eller mögel.
Har ditt krossade korn stått länge? Kan det fuktiga vädret påskyndat eventuellt mögelangrepp i fodret.
Vår host ponny får ALDRIG krossat kraftfoder, korn ger man ju inte helt så varför inte gå över på färdigfoder om du inte vill ha havre?
Vi fodrar också med hösilage, använder inte heller halm som strö.
Du kan förmodligen allt det där redan, det var ju inte det du ville veta.
Men jag skulle inte utesluta att kornet är boven i dramat.

Svarar er båda. Tack för svaren! :bow:

Det var min medryttare som red igår, men om det är likadan hosta som han haft innan är det slemmigt. På julafton var han väldigt slemmig och frustig så antagligen blev det sen "för mkt" slem och så måste han hosta för att få upp det, det funkar inte bara med att frusta.

Som Caos skrev så är det det jag också funderade på; Om de är så att kornet blivit mögligt fast jag inte ser det och om det är det han reagerar på trots att jag blötlagt det. Och de borde ju alltså kunna vara så då?

Jag har ialfl bestämt mig nu att det blir inget mer korn för honom så får jag se om han blir mindre slemmig nu. Han behöver egentligen inget krafftfoder alls, men får för "sakens skull"... men hädanefter från han nöja sig med betfor och morötter som godis.

Meddela gärna resultatet av att ta bort kornet...;)

Japp ;)

Kan säga att idag var det inget host ialfl. Inget frust heller. Antingen är han rejält slemmig så det sitter långt in eller så... ja, fick han väl ur sig ordentligt igår.

KAN ju vart en engånggrej, men när han är diagnosticerad med Bronkit så blir jag nojjig direkt. :smirk:

men när han är diagnosticerad med Bronkit så blir jag nojjig direkt. :smirk:

Förstår precis vad du menar :smirk: Man vill ju inte att hästen ska vara sjuk ju. Jag rycker till så fort någon av mina hostar eller något. Genast kommer frågan: "Vem hostar?"

Hoppas det går bra med din häst, och att det var en engångsgrej, som du sa.

Har också en bronkithäst och jag har upplevt att det blir lite mer slem och hostande just på höst/vår under råa blöta dagar av någon anledning. Det du kan göra är att ge hästen lite bromhexin i maten i några dagar (slemlösande medel som finns receptfritt på apoteket). Det hjälper dem att lösa upp just det där sega slemmet och att lättare frusta upp det. Efter en kort kur med bromhexin brukar de återgå till det normala. ;)

Liknande trådar

Islandshäst Snälla hjälp med alla tips! Min islänning, ett sto på 22 år som i alla år töltat på helt magiskt har de senaste 2-3 månaderna tappat...
2
Svar
26
· Visningar
4 265
Senast: Ruter
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 387
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix