krossår vid skenolycka.

I

ingamikaela

Hej,
igår kväll så var jag ute på en ridtur tillsammans med en kompis. Och när vi travade så blev min häst rädd för någonting och tvärstannade och jag flög av och medan jag låg på marken galopperade han iväg hemmåt. Min kompis red då efter honom för att förhindra att han sprang ut på en asfalterad väg som vi måste korsa för att komma tillbaka till stallet.
Men hon hinner inte ikapp honom utan han springer rätt ut på vägen i full galopp och självklart så ramlar han och glider tvärs över hela vägen. :(
När vi sedan ställer honom i stallgången för att se efter vart han har gjort illa sig så hittar vi mest ytliga skrapsår, förutom ett som är ungefär stort som en en-krona och två millimeter djupt kanske.
Vi gjorde rent såren och så. Och idag kollade vi tempen på honom och den var helt normal, dock har han svullnat upp något vid det där djupare såret och så hade det kommit gult var.
Nu undrar jag hur jag ska gå tillväga?
Ska jag fortsätta att lägga om såren och skölja rent etc. eller ska jag göra något annat?
Tacksam för svar. / Mikaela

Sv: krossår vid skenolycka.

Hej De lät otäckt.
Det låter som det är sårvätska som kommer ur såret.
Jag hade nog tagit ut en vetrinär när de händer sånna stora tunga hästar som faller. Kan tänka dig hur han känner sig i kroppen idag och några veckor framåt. Han behöver möjligen antibiotika för det där djupa såret. Ring ut en vetrinär. Tyvärr är det för gammalt att sy nu men han behöver nog Hippotrim i 5 dar. Hoppas det ordnar sig.

pröva tvätta (skrubba rent) med tex. tvållösning (lactasyd) 2 ggr/dan. låt det lufttorka. har du möjlighet till tex. streptocillin så lägg i lite grand i såret. 2 mm djupt är inte mkt. att det kan svullna runt är normalt, även att det kan vätska om det är ett "skrubbsår". var sitter såret ?

Senast ändrad av en moderator:

Okej, såret sitter på hans högra framben strax ovanför knät. Jag ska ringa till en veterinär idag och höra vad han/hon tycker att jag ska göra. Och jag hoppas att det ska kunna läka av sig själv. Men han går och springer helt utan problem, ingen tendens till att vara halt. För jag har provat springa lite med honom när jag leder honom till och från hagen, och min kompis har kollat på hur han rör sig osv. Så det känns ju bra iaf.
/ Mikaela

Ps. Såret sitter ungefär 15 cm ovanför knät. Ds.

Någon vet får gärna säga emot mig, men sår på människor ska INTE tvättas ofta, och INTE lufttorka. Därmed skulle jag personligen linda om det går o du har bra material som inte fastnar i såret/inte glider. Öppna upp o tvätta skulle jag göra varannan-var tredje dag. Missta inte sårvätska för var! tempkoll 2 ggr/dag.

Som sagt, något veterinär får gärna dementera detta och motivera sitt svar.

Men människor har inte päls + lever inte i sitt eget skit :idea:
Mamma barnmorska hävdar bestämt att man inte ska bandagera sår!

Till TS Vatten och torka, tvätta någon gång/dag och låt tiden läka ut din pålles sår. Han kommer vara bra mörbultad ett tag däremot...

Jag kan ta bilder på såret idag och lägga ut här i tråden så kan ni kommentera det då också? Jag går och är lite orolig för min pålle, vill inte att det ska bli värre än vad det redan är. Ska till stallet om en stund och kolla såret samt ta tempen igen.
Tycker ni att det vore en bra ide att gå en kort sväng med honom och lufta såren, eftersom att jag har en tunn kompress på dem då han är i hagen eftersom han gärna rullar sig, och när han gör det skulle det komma in så mkt smuts i såren om han inte hade kompress eller linda på sig.
Tacksam för svar.

Nä det vet jag att vi inte har samma hud och päls!:idea:

Men det är vad den senaste forskningen visar ang människor, är ssk, jobbar ofta med sår, bmsk är en framtidsdröm! Men bmsk håller faktiskt inte på så mycket med sår...:angel:

iaf ej lufttorka på att bakterier förökar sig då såret syresätts, ej tvätta ofta pga man stör sårläkningen om man pillar bort den tunna hinna som såsmåningom ska bli skorpa. Dock måsta såret läkainnifrån och ut så inte bakterierna kapslas in och får en mysig grohärd.

Men som sagt, en vet får gärna kommentera o motivera sår på hästar mer ingående!

Ha det!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka