Krossa eller inte?

Trine

Trådstartare
Jag har fått korn av sambon (bonde):laugh: och undrar om det går bra att ge den hel eller måste man krossa den först?

Sv: Krossa eller inte?

Krossa är väl att föredra, annars får du stöpa den (hälla kokande vatten över och låta stå). Hel korn kan inte hästen tillgodogöra sig då det är för hårt.

Det går inte att blötlägga den med endast kallt vatten då? Måste det vara varmt?

Endast korn är inte särskilt lämpligt till häst ö h t.

Det går inte att blötlägga den med endast kallt vatten då? Måste det vara varmt?
Det måste vara varmt. Kornets kärna är för hård för hästen att tugga och bara lite kallvatten gör ingen större skillnad på den fronten.

Köp en vattenkokare och ställ i stallet, koka upp vatten och häll över kornet nån timme innan det ska ges - så det hinner svalna också...

Ok, jag fick intrycket att det skulle ges som enda kraftfoder. Har för mig att man brukar rek max 30% korn som del av kraftfodergivan men då lär det ju inte vara ngt problem för din del.

Det är inte lämpligt att ge hästar enbart korn så där har vi olika åsikter du och jag. Jag lyssnar mer på hästkarlar som har många års erfarenhet ang detta och har sett tillräcklig många hästar få allergiska reaktioner av för stor giva korn för att ha min åsikt klar.

Förstår att det för många är lockande att ge bara korn eftersom det är billigare än t ex havre.

*kl*

Korn innehåller mycket mer stärkelse än havre, vilket hästen har svårt att tillgodogöra sig. Risken med för mycket korn är att det kommer på tok för mycket stärkelse med ner i grovtarmen, vilket kan orsaka ganska rejäla problem.

Den måste krossas eller stöpas om man ska använda den som hästfoder, annars är det verkligen risk med överdos av stärkelse och andra lättsmälta kolhydrater. Det vill man inte vara med om.

Om jag minns rätt är rekommendationen max 0.4 kg korn/100 kg häst per dag.

Sedan har ju korn faktiskt lägre energi-innehåll än tex havre, så det brukar vara ett bra alternativ till fullblod och andra hästar som blir för heta på havre. Jag har fodrat många hästar med enbart kornkross + betfor och det har aldrig varit några problem. Att det skulle vara mycket billigare än havre har jag inte ens tänkt på, då havre inte varit något alvernativ för dessa hästar.

Den måste krossas eller stöpas om man ska använda den som hästfoder, annars är det verkligen risk med överdos av stärkelse och andra lättsmälta kolhydrater. Det vill man inte vara med om.

Knappast. Om man inte krossar eller stöper så går kornet rätt igenom hästen. Du kan aldrig få stärkelseöverkott på något som går osmält genom hästen.

Ja, lyssna du på dina gamla hästkarlar du. Jag lyssnar mer på agronomerna på SLU. Dessutom skrev jag att endel kan regarera, detta betyder inte att man ABSOLUT inte får ge korn som enda fodermedel.

Ja, agronomer i all ära, de är säkert duktiga de med men som sagt vi har olika åsikter i frågan och det får du nog leva med.

Jag rek vad jag anser vara rätt, med stöd av erfarenhet från både mina år som hästägare samt äldre hästkarlars klokskap - du rek vad du anser vara rätt, baserat på akademikers kunskap. Jag överlever att du är av annan åsikt.

varför skulle man inte kunna ge korn som enda foder medel? Vet ju att det inte är bra med stärkelse men vi säger att du typ bara ger 0.5 kg per dag till en stor häst så är det ju ingen fara med det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka