Krossa eller inte?

Sv: Krossa eller inte?

*KL*

Förr sa man att kornet inte fick utgöra mer än 25% av den totala kraftfodermängden. Det är iof länge sen, när jag var ung, för si så där 100år sedan. Det har säkert ändrat sig många gånger sedan dess. Själv gillar jag inte korn, så det är inget jag fodrar mina hästar med, därför håller jag mig ifrån alla färdigfoder som ofta innehåller stora mängder korn. Korn har en hög halt av stärkelse vilket gör det svårare för hästen att bryta ner det o kan orsaka bekymmer i mag o tarm

Korn ska krossas, annars kan inte hästen tillgodogöra sej innehållet. Eller stöpas...vilket är jobbigt o krångligt..

Korn innehåller mkt stärkelse, och måste vänjas in under en lång tid, lite i taget, tills man kommit upp i den mängd man tänkt ge hästen...Annars får pålle ont i magen..
Korn har långsammar energi än havre, men hästen förbränner mer energi också, när kroppen skall försöka tillgodogöra sej kornet. Så många som har hästar som blir heta på havre, brukar ge korn istället...
Men som sagt, vänj till hästen under en lång tid med lite i taget..

Korn ska krossas, annars kan inte hästen tillgodogöra sej innehållet. Eller stöpas...vilket är jobbigt o krångligt..

Jag föredrar helt korn som jag stöper, krossat foder har inte så lång hållbarhet. Speciellt jobbigt o krångligt är det inte. Koka upp vatten i vattenkokare tar knappt någon tid alls och sen häller man det över kornet.

KL

Att enbart korn skulle vara skadligt är nog en myt. Genom åren har vi mestadels använt oss av korn till våra avelston, inte för att det är billigare, här är havren billigare, utan för att de helt enkelt inte fixat att äta havre och samtidigt vara ridbara för ungarna. Korn + betfor alt korn + lucern beroende på ensilaget. Vi har aldrig haft problem med våra ston/ungdjur/hingstar för att de äter enbart korn. Den enda hästen som haft problem var ett äldre sto som åt havre......kronisk njursvikt.

Korn är inte lämpligt för växande unghästar pga sitt låga lysininnehåll.

Däremot har jag själv haft en fullt fungerande tävlingshäst som fodrades med enbart kornkross (+ hö och betfor), han åt väl typ 3 kg om dagen. Så lite som ½ kg havre inblandat i detta korn gjorde att det slog slint i huvudet på honom, men på enbart korn funkade han utmärkt. Hans senare ägare provade sig också fram med fodret till honom, men även deras slutsats var att korn var det han funkade bäst på.

Knappast. Om man inte krossar eller stöper så går kornet rätt igenom hästen. Du kan aldrig få stärkelseöverkott på något som går osmält genom hästen.

:crazy::eek: Å förlåt!! Jag var visst lagom snurrig när jag skrev... :o

Givetvis menade jag att det blir stärkelseöverskott om man överfodrar med korn..

Knappast. Om man inte krossar eller stöper så går kornet rätt igenom hästen. Du kan aldrig få stärkelseöverkott på något som går osmält genom hästen.

Jag hade nog inte vågat lita på att allt går rakt igenom hela hästen. Tänk om en del går sönder så pass mkt på vägen ner att det landar i grovtarmen i stället. Det beror naturligtvis på hur mkt man ger men ändå.

Knapplån
Sedan förstår inte jag heller varför man inte kan ge bara korn? det beror naturligtvis också på hur mkt man ger.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka