kross korn!!!???

zazza girl

Trådstartare
ha funderat lite på om det e sant det med kross korn att hästar med dåligt hull ska ha det och gå lättare upp i vikt då!!!!

min föra häst jag hade gick på det men det va att hon va så het och blev lugnare då.....???

:confused: :confused:
 
Sv: kross korn!!!???

ja, kornet tas upp långsammare än havren.
men någon annan har säkert en bättre förklaring
 
Sv: kross korn!!!???

-Havre ger het häst :devil:
-Korn ger fet häst:smirk:
Gammalt djungelordspråk !
 
Sv: kross korn!!!???

ok... ska börja ge min unghäst det .. han e rätt så tun och behöver gå upp lite i hull....

nu få han 4 liter kross haver så hur mycket ska han ha i korn då???
 
Sv: kross korn!!!???

jag skulle nog byta ut lite i taget för invänjning, sen till samma mängd som du gett havren till att börja med. sen kanske han behöver annat. tex mer hö??
 
Sv: kross korn!!!???

inte alla hästar "tåler" kornkross utan blir (som vissa på havre) rent tokiga! prova med at minska 1/2 liter på havren och ta den i korn i stället och fortsätt så. Dock tycker jag att du skall öka på grocfodret först och se om det hjälper eller kanske till och med byta grovfoder. lycka till!
 
Sv: kross korn!!!???

ok.. det ska jag göra ... han få bara kross och hö nu .. eftersom han inte gör något och gå på betet.....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 941
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp