Kroppsfråga

S

skogsmulleklubben

Hej! är en "gröngöling" här på forumet, och älskar att titta på alla fina bilder av islänningar. Är själv medryttare på en 17-årig valack. Jag funderar på detta med kroppstyper - Är det så att man kan urskilja olika "typer" - eller är de bara väldigt olika byggda? Den häst jag rider är rätt grov och stor, litet "kallblod", rätt lat och snubblig i skogen också, men han är inte tjock. Fördelen är ju att han är lugn och trygg....
Många andra islandshästar jag ser har en lättare, kanske litet "elegantare" kroppsbyggnad. Vad säger ni som är duktiga på islandshästar?

Sv: Kroppsfråga

Man brukar säga att det finns den lite grövre typen och den lättare tävlingstypen.

Tack för detta. Gissade att det var så. Är det också så att det är mer populärt med det ena eller andra? Tycker att den smäckrare typen verkar vara vanligare. Eller? kanske går det trender i sådant också.

I avelsbedömningar får lättbyggda, högställda hästar högre poäng, så de lär bli vanligare och vanligare....

Liknande trådar

Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 424
Senast: sjoberga
·
Hästhantering Jag är medryttare på en riktig klippa till häst. Han är lugn (läs lat) oerhört trygg, vi har träffat älgar, traktorer, flygande drakar...
2
Svar
24
· Visningar
4 273
Senast: purity_666
·
Ridning Rider regelbundet en 25-årig Islandsvallack och har gjort det till och från nu i ett par år. Har egentligen först på senare tid...
Svar
6
· Visningar
1 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar