Sv: Kroniska inflammations tillstånd i muskler.
Hästen i fråga fick denna diagnos för fyra år sen. Fick reda på det av ren slump och blev förvånad över formuleringen.
Ser felmusklad ut för att vara kallblod som han är. Ser svag och krallig ut, men massör var ute igår och kände och klämde och hittade inget anmärkningsvärt förutom spänning i rygg. Rör sig inte illa heller i dagsläget.
TinyWiny:
Som jag trodde då.hur länge behandlar man med antiinflammatoriskt och kan man förvänta sig att det är utläkt eller måste man hålla koll på att det inte kommer tillbaka.
Det känns inte som ett bra utgångläge för hästen och problemet måste isåfall tas om hand.
tacksam för svar, kul att få veta lite nytt.
Min häst, en fjording hade kronisk inflamation i sina muskler ihop med en massa andra symptom, bland annat headshaking, problem att tillgodogöra sig fodret, tunna sulor, mineralbrister, frusen såpass att hon behövde täcke vid minsta duggregn även vid 20+ osv.
Vi behandlade i omgångar med både butta, finadyn och metacam men även med akupunktur.
Hon fick givetvis så bra foder som möjligt och speciella tillskott men det var som om kroppen inte kunde ta upp det.
Det enda som hela tiden var bra var pälsen, oavsett hur mager hon var så glänste hennes hårrem, något som också förbryllade veterinärerna mycket.
Tyvärr så hjälpte inget av det vi gjorde utan ju mer vi utredde och ju mer prover som togs desto mer konfunderade blev veterinärerna.
Vi kämpade på i 1,5 år, men till slut slocknade livsgnistan i hennes ögon, hon hade hon så ont att hon inte ens ville att man skulle röra henne, hon fick gå på fyrdubbel dos butta tills hennes lidande kunde avslutas
.
Om den här hästen har klarat sig i fyra år är det nog inte så illa som för min häst men det bör ju utredas varför han har inflamationer.
För min häst började det som korsförlamning och blev sedan värre och värre tills hela kroppen blev inkluderad.