Kroniska inflammations tillstånd i muskler.

N

Neinor

Vad exakt innebär det? Kom över uttrycket och tycker att det lät väldigt intressant.

Hindrar det musklerna att rekonstruera och bygga upp, orskar det smärta, svaghet? Kan man göra något åt det?

(blev en särskrivning i rubriken, ha överseende)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kroniska inflammations tillstånd i muskler.

Vad exakt innebär det? Kom över uttrycket och tycker att det lät väldigt intressant.

Hindrar det musklerna att rekonstruera och bygga upp, orskar det smärta, svaghet? Kan man göra något åt det?

Är det muskelsönderfall du menar??

Kronisk betyder inte för alltid - utan långdragen

Så ja det går att göra något åt men kräver mer tid än ett akut tilstånd

berätta mera

Det innebär precis det, en långvarig inflamation i musklerna.
Behandlas vanligen med inflamationsdämpande medel.
Och ja det hindrar musklerna från att byggas upp och det orsakar smärta och svaghet.
Korsförlamning är ett inflamatoriskt tillstånd i musklerna som kan bli långvarigt.

Det vet jag inte.
Hästen har haft enligt vet(som jag ej själv träffat) kronsika inflammationstillstånd i muskler. Vad det sen innebär vet jag inte och jag tyckte att formuleringen var spännande för jag har inte kommit i kontakt med den för ut.

Hästen i fråga fick denna diagnos för fyra år sen. Fick reda på det av ren slump och blev förvånad över formuleringen.
Ser felmusklad ut för att vara kallblod som han är. Ser svag och krallig ut, men massör var ute igår och kände och klämde och hittade inget anmärkningsvärt förutom spänning i rygg. Rör sig inte illa heller i dagsläget.

TinyWiny:
Som jag trodde då.hur länge behandlar man med antiinflammatoriskt och kan man förvänta sig att det är utläkt eller måste man hålla koll på att det inte kommer tillbaka.
Det känns inte som ett bra utgångläge för hästen och problemet måste isåfall tas om hand.

tacksam för svar, kul att få veta lite nytt.

Hästen i fråga fick denna diagnos för fyra år sen. Fick reda på det av ren slump och blev förvånad över formuleringen.
Ser felmusklad ut för att vara kallblod som han är. Ser svag och krallig ut, men massör var ute igår och kände och klämde och hittade inget anmärkningsvärt förutom spänning i rygg. Rör sig inte illa heller i dagsläget.

TinyWiny:
Som jag trodde då.hur länge behandlar man med antiinflammatoriskt och kan man förvänta sig att det är utläkt eller måste man hålla koll på att det inte kommer tillbaka.
Det känns inte som ett bra utgångläge för hästen och problemet måste isåfall tas om hand.

tacksam för svar, kul att få veta lite nytt.

Min häst, en fjording hade kronisk inflamation i sina muskler ihop med en massa andra symptom, bland annat headshaking, problem att tillgodogöra sig fodret, tunna sulor, mineralbrister, frusen såpass att hon behövde täcke vid minsta duggregn även vid 20+ osv.
Vi behandlade i omgångar med både butta, finadyn och metacam men även med akupunktur.
Hon fick givetvis så bra foder som möjligt och speciella tillskott men det var som om kroppen inte kunde ta upp det.
Det enda som hela tiden var bra var pälsen, oavsett hur mager hon var så glänste hennes hårrem, något som också förbryllade veterinärerna mycket.
Tyvärr så hjälpte inget av det vi gjorde utan ju mer vi utredde och ju mer prover som togs desto mer konfunderade blev veterinärerna.
Vi kämpade på i 1,5 år, men till slut slocknade livsgnistan i hennes ögon, hon hade hon så ont att hon inte ens ville att man skulle röra henne, hon fick gå på fyrdubbel dos butta tills hennes lidande kunde avslutas:cry:.

Om den här hästen har klarat sig i fyra år är det nog inte så illa som för min häst men det bör ju utredas varför han har inflamationer.
För min häst började det som korsförlamning och blev sedan värre och värre tills hela kroppen blev inkluderad.

Vad fruktansvärt! beklagar verkligen!

Det var ju en diagnos som man helst velat fått reda på lite tidigare. Enligt hästens förra ägare så var det inget spec med den. Hade nervös mage bara, men det verkar ju ligga en hel del bakom.
Jag tror att mycket av hans problem kan komma utav att han reds med illasittande sadel ganska länge som jag förstått det.

Tack för det matnyttiga. Då vet jag lite mer vad jag har framför mig.

Vad fruktansvärt! beklagar verkligen!

Det var ju en diagnos som man helst velat fått reda på lite tidigare. Enligt hästens förra ägare så var det inget spec med den. Hade nervös mage bara, men det verkar ju ligga en hel del bakom.
Jag tror att mycket av hans problem kan komma utav att han reds med illasittande sadel ganska länge som jag förstått det.

Tack för det matnyttiga. Då vet jag lite mer vad jag har framför mig.

Det glömde jag! Hon hade ständiga koliker också...det var det enda vi kunde få bukt med genom att ge henne en bakjäst om dagen.

Är det en häst du har köpt? isåfall är det väldigt oansvarigt av de gamla ägarna att inte ha utrett hästen ordentligt.

Ja, det var mycket oansvarigt att inte meddela läget.
Hoppas att det går vägen nu i alla fall. Nu vet jag lite vad jag ska kolla upp och hur jag ska bemöta det hela.
Blir ju lite pyssel men med lite tur så går det att få honom att må bra. Han verkar inte så illa däran. massören kände inget av större allvar i hans muskler när hon var ute häromdagen.
Han har också tydligen ett gammalt magsår (också utebliven info) och magen är ju en stor faktor i hästens välbefinnande. Det skulle inte förvåna mig om mycket gav med sig om man fick bukt på magen.
Blev en jäkla röra på allt nu när man skriver det såhär.

Min erfarenhet och det jag fick veta av veterinärer då är att massage ska undvikas.
Nu är det säkert ingen fara med en gång men det kan ju vara bra att veta.

Massagen kan, om en inflamation är aktiv göra att det blir värre.

Magen är ju prio ett precis som du skriver, ett bra grovfoder och helst inget kraftfoder är ju en bra början.
Linfrökaka kan hjälpa endel att hålla magen i form liksom betfor men prova dej fram för alla är ju olika.

Om du måste ge kraftfoder så vänj in supersakta med rena fodermedel så att du vet exakt hur han reagerar på olika saker.
Tänk också på att vänja in allt nytt foder, från hagbyte till hösorts byte väldigt sakta.

Kolla upp hans parasit tillstånd, gärna även bandmasken (blodprov) och avmaska absolut inte för säkerhets skull, det är som att be om kolikanfall.

Var noga med mineralerna och har du ändå ute veterinär för bandmask blodprov så be att de kollar mineral och allmän blodstatus.

När du börjar träna upp honom så börja sakta, se till att han inte får träningsvärk och se till att hålla musklerna varma, både träningsvärk och kyla gör kramp i muskler och är de redan påverkade blir skadan större.

Tänk på att den här hästen förmodligen alltid kommer behöva lång uppvärmning även vid toppkondition.

Hoppas att det går bra för er, jag håller tummarna! Och glöm inte jästen, det hjälper tarmarna att hålla en bra bakterieflora.

Jag uttryckte mig klumpigt där. Massören klämde bara på musklerna för att känna hans "statuts" men masserade inte. Vi har magsårshäst sen tidigare och vet hur det fungerar.

Han tål nästan inget kraftfoder tydligen så det blir det inte av. Det är tur att vi har ett super grovfoder. Mineraler ges dagligen.
Nackdelen med flytten och bristen på info var att vi utan vidare släppte honom med de andra (bete) och det gjorde inte ju saken bättre. Hade vi vetat så hade situationen bemött annorlunda. Så vi här hemma är inte supernöjda direkt.

Jag uttryckte mig klumpigt där. Massören klämde bara på musklerna för att känna hans "statuts" men masserade inte. Vi har magsårshäst sen tidigare och vet hur det fungerar.

Vilken tur i oturen att du visste, tänkte att det var bra att skriva det för det är ju inte alla som vet

Han tål nästan inget kraftfoder tydligen så det blir det inte av. Det är tur att vi har ett super grovfoder. Mineraler ges dagligen.
Nackdelen med flytten och bristen på info var att vi utan vidare släppte honom med de andra (bete) och det gjorde inte ju saken bättre. Hade vi vetat så hade situationen bemött annorlunda. Så vi här hemma är inte supernöjda direkt.

Jag skulle faktiskt inte tro på förra ägaren ang. kraftfodret, visst är de känsligare givetvis men har de inte tyckt att hans inflamationer och magsår är något värt att nämna så skulle jag inte lita på att de vant in foder sakta och försiktigt heller. Så skulle det behövas i framtiden så är det ju ändå värt att prova men då väldigt försiktigt och kanske inte spannmål utan bara som proteinhöjare om det ett år skulle behöva höjas.

Man blir så arg när man inte får den info som behövs:mad::( vad tänker sådana människor med:confused: jag förstår mycket väl att ni inte är så glada över det här.

Iofs stämmer säkert den reflekteringen. Men skulle det bli nödvändigt med kraftfoder så får det bli som själv skriver en försiktig invänjning

Det finns en sjukdom som förkortas EPSM och den kan ge symtom som återkommande muskelproblem som ETT symtom.
Min fd ponny hade det samt även kastad kvarka.

Av EPMS som är foderrelaterat så hade han bl.a exakt samma symtom som TinyWinys fjording. Återkommande KF, ofta träningvärk, behövde täcke även sommartid vid blåst och regn för att inte få ont, skitdåliga hovar som aldrig blev bra, kraftiga magproblem till och från, konstaterade mineralbrister, headshaking m.m

Dessa symtom gick att hålla i styr med rätt foder och rätt träning. Det han tålde och mådde bra av var enbart grovfoder samt melassfri betfor och 3-4 dl foderjäst året om dagligen. Eftersom han inte fungerade som en "normal" häst gällande upptag och egentillverkning så tålde han inte färdiga mineraler heller utan han var tvungen att få melassfria flytande mineraler. Varannan till var tredje månad var jag tvungen att ge honom en månad med Ferraton då han alltid låg lågt på HB. Han låg även ofta lågt på magnesium och ser man till resten så kunde han inte producera eget B i rätt mängd.

Så har din häst EPSM så förstår jag att den inte tål maten som man oftast ger sin häst. Det går att ta biopsiprov för att se om de har sjukdomen. Men ofta räcker det att titta på symtomen för att förstå.

På ovanstående foderstat, träning och värme så klarade sig Nemo mycket bra och hade det inte varit för att den kastade kvarkan med sina symtom som inte svarade på mediciniringen så hade han troligen levt än idag.

Senast ändrad:

Jag minns såväl när vi trodde att det var det, jag gick och hoppades sååå att det skulle vara det som var felet just eftersom det skulle gå att hålla i någorlunda bra kontroll.
Men, tyvärr var det inte det som var felet på min häst:(

till båda:
Det är ju svårt att veta om hästen har visat några andra symptom än just att han någon gång för fyra sen fick muskel diagnosen och att han har magsår som hittades för 3 år sen.

Det regnade nu i veckan och han är gör ingen skillnad på regn och bra väder. Spänner sig inte, står inte och ser olycklig osv.
Det blir till att hålla ögonen på honom. Ska ta och läsa på lite om EPSM, har inte hört mycket alls om den åkomman.

Tar en knapp.
Vi ska få alla journaler, papper och div utlåtanden på posten och då ska vi se om vi kan få ngn ordning på cirkusen.

Nu blir det här en annan aspekt på saken... Men hästar kan ju inte säga hur ont det gör. Så jag tänkte bara inflika att min kära mor har kroniska inflammationer i nästan alla muskler och muskelfästen i kroppen. Det här gör väldigt ont. Jag kan också få inflammationer men de är kortvariga eller inte lika framträdande.

Om någon annan (t.ex. massör) tar på området skriker jag. Jag tror att de tar i för kung och fosterland och nyper mig, ungefär. Men sen använder de samma tryck på friska muskler och det känns knappt, så man inser hur ruggigt känsligt allt blir - muskler, huden, allt.

Om en häst går med detta kan jag tänka mig att den inte är särskilt lycklig. Om den bara går i hagen är det säkert okej men om det uppkom pga dålig sadel och den idag har inflammationer i ryggen kan jag tänka mig hur det känns om nån skulle lägga på en sadel nu :o

*KL*
Ingen som har läst det senaste forknings resultatet ang, högproteinigt hösilage där man kommit fram till att det inte är farligt att fodra hästar med. Anledningen är att hästen har en förmåga att omvandla överskottet av protein till energi.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 496
Senast: Ava22
·
Katthälsa Hej alla kunniga! Jag är nyss hemkommen ifrån veterinären med min katt och befinner mig i ett litet kaos. Han diagnosticerades med...
2
Svar
21
· Visningar
3 803
Senast: cirkus
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 805
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVII