Kronisk kotledsinflammation...

lizzie

Trådstartare
Någon som har erfarenheter om hur prognosen ser ut. Mitt 15-åriga halvblodssto fick igår sin andra behandling för dubbelsidig kotledsinflammation fram. Vid återbesöket igår var hon bättre än vid första, men fortfarande böjprovsreattion. Jag ville att de röntgade kotorna, vilket gjordes och plåtarna visar att ledkapseln är ansträngd och att det finns smärre pålagringar på ledens fram- och baksida.

Eftersom jag sedan tidigare har dålig erfarenhet vid pålagringar när det gäller hovledsinflammation börjar självklart fundera på om det är kört nu. Veterinären tyckte inte jag skulle ge upp efter en behandling, och det tänker jag ju inte. Dock kunde inte veterinären säga något om prognosen mer än att hästen har kronisk kotledsinflammation. Vilket i mina öron låter som om det är kört :crazy:

Hästen har tävlats dressyr lätta klasser sedan våren 2010 och debuterade i LA1 förra året.

Någon som har några tips? Hjälper det att ge tillskott av glucosamin t ex?

/Lizzie

Sv: Kronisk kotledsinflammation...

Så fort något har varat i mer än tre månader så heter det "kroniskt" på veterinärt fackspråk. Kroniskt kan därför betyda vad som helst och behöver inte alls vara samma sak som ett livslångt problem.
Det är en väldigt stor skillnad på kotledsinflammation och hovledsinflammation. Problem med hovleder är generellt sett betydligt besvärligare.
Bästa tipset är nog att se över skoningen och vilket underlag hästen rids/vistas på. Om du låter verka hästen var 5-6:e vecka så blir det inte så stor skillnad på hovens vinklar (läs; alla vinklar på låga leder). Någon typ av sjukbeslag (typ ringskor) hade i a f jag velat ha med en sån här häst och gärna någon typ av sulor också. Och som sagt var noga med var och hur hästen rids/tränas.
Sen undrar jag hur man har kunnat se, citat; "plåtarna visar att ledkapseln är ansträngd" på röntgen? Sånt borde man väl bara kunna se på ultraljud?
Vad det gäller tillskott så hade jag personligen gett en sån här häst Hyaluronsyra.

Någon som har erfarenheter om hur prognosen ser ut. Mitt 15-åriga halvblodssto fick igår sin andra behandling för dubbelsidig kotledsinflammation fram. Vid återbesöket igår var hon bättre än vid första, men fortfarande böjprovsreattion. Jag ville att de röntgade kotorna, vilket gjordes och plåtarna visar att ledkapseln är ansträngd och att det finns smärre pålagringar på ledens fram- och baksida.

Eftersom jag sedan tidigare har dålig erfarenhet vid pålagringar när det gäller hovledsinflammation börjar självklart fundera på om det är kört nu. Veterinären tyckte inte jag skulle ge upp efter en behandling, och det tänker jag ju inte. Dock kunde inte veterinären säga något om prognosen mer än att hästen har kronisk kotledsinflammation. Vilket i mina öron låter som om det är kört :crazy:

Hästen har tävlats dressyr lätta klasser sedan våren 2010 och debuterade i LA1 förra året.

Någon som har några tips? Hjälper det att ge tillskott av glucosamin t ex?

/Lizzie

Lite nyfyken, hur gammle är den vetrenär och hur mycket häst kundskap här den?
Säjer den att det är ett "kronisk sjukdom" då finns ingen vist med förtsätt behandling! hästen komma inte att bli bra!!

Bli lite trott på dessa vetrenär som mjölka häst äger på detta sätt :meh:

Så fort något har varat i mer än tre månader så heter det "kroniskt" på veterinärt fackspråk. Kroniskt kan därför betyda vad som helst och behöver inte alls vara samma sak som ett livslångt problem.
Det är en väldigt stor skillnad på kotledsinflammation och hovledsinflammation. Problem med hovleder är generellt sett betydligt besvärligare.
Bästa tipset är nog att se över skoningen och vilket underlag hästen rids/vistas på. Om du låter verka hästen var 5-6:e vecka så blir det inte så stor skillnad på hovens vinklar (läs; alla vinklar på låga leder). Någon typ av sjukbeslag (typ ringskor) hade i a f jag velat ha med en sån här häst och gärna någon typ av sulor också. Och som sagt var noga med var och hur hästen rids/tränas.
Sen undrar jag hur man har kunnat se, citat; "plåtarna visar att ledkapseln är ansträngd" på röntgen? Sånt borde man väl bara kunna se på ultraljud?
Vad det gäller tillskott så hade jag personligen gett en sån här häst Hyaluronsyra.

Ja, 1+1=3 and pigs can fly.
Vilket ordbok anvander du?

Tack för ditt svar.

När det gäller skoningen så har hästen, enligt veterinären, perfekta hovar och riktigt bra skoning. Det går inte att sko hästen oftare än var 8:e vecka för hovarna växer så fruktansvärt långsamt.

Jag vet inte vad man kan se på ultraljud - det är inte gjort. Vad veterinären menade med att det syntes att ledkapsel var ansträngd var att det fanns smärre pålagringar.

Hästen rids i ridhus med bra underlag, rids ut på grusväg varvat med asfaltsväg. Tömkörs, gymnastikhoppar. Regelbundt riden för instruktör, sadeln utprovad enligt alla konstens regler.

Dock har hästen en liten karprygg och så har hon förmodligen gått omkull rejält som unghäst och fått sig ett trauma som gjort att höger höftknöl fått sig en riktig smäll. Har lite speciellt rörelsemönster med höger bakben. Dock regelbundet genomgången av equiterapeut i förebyggande syfte och hästen har enbart haft smärre "låsningar" i bog och halskotpelar vid genomgångarna (en gång om året), för övrigt är hon jämt musklad och fin i kroppen.

Så det jag funderar på är om hon inte har något som sitter uppe i karpryggen (sitter i ländryggen) eller höftknölen som gör att hon avslastar fram. Sista tiden har hästen haft "handbromsen i" väldigt mycket under ridningen... Jag ska ta up ET så fort behandlingen är avklarad, tycker inte det är någon idé i nuläget.

/Lizzie

Lite nyfyken, hur gammle är den vetrenär och hur mycket häst kundskap här den?
Säjer den att det är ett "kronisk sjukdom" då finns ingen vist med förtsätt behandling! hästen komma inte att bli bra!!

Bli lite trott på dessa vetrenär som mjölka häst äger på detta sätt :meh:

Det är en hästveterinär på en hästklinik som jag hyser gott förtroende för. Känner inte att jag blir "mjölkad" på pengar.

Jag vet också hästar som funkar trots röntgenfynd - hur hästen funkar behöver ju inte betyda att den tävlar på hög nivå, utan att den klarar lättare ridning.

/Lizzie

Med tanke på att diagnosen kotledsinflammation är den mest förekommande ersättningsdiagnosen hos försäkringsbolagen - så borde det vara någon mer som har erfarenhet när det gäller prognosen... ;)

Jag har idag i alla all shoppat hyaluron och glucosamin - så får vi se om det kan hjälpa till i läkningsprocessen.

/Lizzie

Jag har kört med Chondrogen eq. Svindyrt, men jag tyckte att jag märkte av ett positivt resultat.

För mig är hästens skoning, vinklar och ev sjukbeslag viktigt. Viktigt är sen också framför allt hur den rör sig.
Att det kallas kroniskt är som Kryddan säger inte något som behöver vara en dödsdom eller livet ut. Det är om det varit en längre tid, tror det är 3 mån som redan sagts.
Att ge sig efter en behandling tycker jag inte man behöver göra. Har den gått länge med det kan det krävas mer. Men jag tycker nog man gärna vill se en förbättring iaf. Annars får man nog felsöka mer, annorstädes.
Kotleder fram är ju inte helt sällan sekundärt.

Jag hade sett över träningen av hästen. Med rätt sorts arbete går det att rädda många hästar. Man får se till att ha tränare som kan just sjukgymnastisk träning. Inte bara vanlig utbildning av en frisk häst.
Det går att ändra om rörelsemönster i hästar som har osunda sådana. Och har man kroniska kotledsinflammationer upplever jag ofta att sånt finns. Ibland har ett trauma gjort att de blir dåliga. Men oavsett brukar man kunna hjälpa dem just genom att få dem att röra sig annorlunda.
Hur de rör sig tycker jag är det absolut viktigaste! Men de kan så klart inte röra sig korrekt på felaktiga hovvinklar eller underlag som är kasst.
En häst får inte bara kotledsinflammationer utan skäl. Har den inte varit med om ett trauma och ställts av och fått kotledsinflammationer av att stående avlastat hade jag kollat över träningen/rörelsemönster.
Ev utrustning..

Hayluronsyra och nypon är något jag tycker man kan prova. Chondrogen eq tex innehåller ju både hayluron, glucosamin, mangansulfat och kondroitsulfat. Det är dyrt, absolut. Men många upplever det funka.
Nypon har jag goda erfarenheter av. Dock får du ha koll på karens om du fortsätter med det och hästen blir frisk och ska tävlas.

Lycka till!

KRONISK:
om sjukdom: som har ett långvarigt förlopp, långvarig (urspr..: som räcker mere än 40 dager); ofta övergående i bet.: obotlig: motsätt: akut; äv. om yttringav sjukdom.

Vetrinären har diognos KRONISK!!!
Att vissa buka experterna ska enviss göra sitt internet diognos med falsk hope på hästen bekostnad :banghead:

Grattis råd, men är ni villig att sto för allt kostnad det innabar tills den dagen alla inse "you´v been beating a dead horse" trotts att hästen har varit vid liv och haft svåra smärta och man fråga sig än en gång "vart gå gränsen för plågari?"

Tack för ditt svar.

När det gäller skoningen så har hästen, enligt veterinären, perfekta hovar och riktigt bra skoning. Det går inte att sko hästen oftare än var 8:e vecka för hovarna växer så fruktansvärt långsamt.

Jag vet inte vad man kan se på ultraljud - det är inte gjort. Vad veterinären menade med att det syntes att ledkapsel var ansträngd var att det fanns smärre pålagringar.

Hästen rids i ridhus med bra underlag, rids ut på grusväg varvat med asfaltsväg. Tömkörs, gymnastikhoppar. Regelbundt riden för instruktör, sadeln utprovad enligt alla konstens regler.

Dock har hästen en liten karprygg och så har hon förmodligen gått omkull rejält som unghäst och fått sig ett trauma som gjort att höger höftknöl fått sig en riktig smäll. Har lite speciellt rörelsemönster med höger bakben. Dock regelbundet genomgången av equiterapeut i förebyggande syfte och hästen har enbart haft smärre "låsningar" i bog och halskotpelar vid genomgångarna (en gång om året), för övrigt är hon jämt musklad och fin i kroppen.

Så det jag funderar på är om hon inte har något som sitter uppe i karpryggen (sitter i ländryggen) eller höftknölen som gör att hon avslastar fram. Sista tiden har hästen haft "handbromsen i" väldigt mycket under ridningen... Jag ska ta up ET så fort behandlingen är avklarad, tycker inte det är någon idé i nuläget.

/Lizzie

Om hästen gått omkull så rejält så hade jag starkt misstänkt problem med SI-lederna. Det är inte ovanligt att problem i dessa leder ger hälta i kotlederna fram.

Om hästen gått omkull så rejält så hade jag starkt misstänkt problem med SI-lederna. Det är inte ovanligt att problem i dessa leder ger hälta i kotlederna fram.

Dock gäller det att välja en veterinär som är riktigt duktig på SI-leder då dessa är riktigt luriga saker. Så vitt jag vet är det tyvärr endast ett litet fåtal veterinärer i Sverige som är riktigt duktiga på SI-leder.

För mig är hästens skoning, vinklar och ev sjukbeslag viktigt. Viktigt är sen också framför allt hur den rör sig.
Att det kallas kroniskt är som Kryddan säger inte något som behöver vara en dödsdom eller livet ut. Det är om det varit en längre tid, tror det är 3 mån som redan sagts.
Att ge sig efter en behandling tycker jag inte man behöver göra. Har den gått länge med det kan det krävas mer. Men jag tycker nog man gärna vill se en förbättring iaf. Annars får man nog felsöka mer, annorstädes.
Kotleder fram är ju inte helt sällan sekundärt.

Jag hade sett över träningen av hästen. Med rätt sorts arbete går det att rädda många hästar. Man får se till att ha tränare som kan just sjukgymnastisk träning. Inte bara vanlig utbildning av en frisk häst.
Det går att ändra om rörelsemönster i hästar som har osunda sådana. Och har man kroniska kotledsinflammationer upplever jag ofta att sånt finns. Ibland har ett trauma gjort att de blir dåliga. Men oavsett brukar man kunna hjälpa dem just genom att få dem att röra sig annorlunda.
Hur de rör sig tycker jag är det absolut viktigaste! Men de kan så klart inte röra sig korrekt på felaktiga hovvinklar eller underlag som är kasst.
En häst får inte bara kotledsinflammationer utan skäl. Har den inte varit med om ett trauma och ställts av och fått kotledsinflammationer av att stående avlastat hade jag kollat över träningen/rörelsemönster.
Ev utrustning..

Hayluronsyra och nypon är något jag tycker man kan prova. Chondrogen eq tex innehåller ju både hayluron, glucosamin, mangansulfat och kondroitsulfat. Det är dyrt, absolut. Men många upplever det funka.
Nypon har jag goda erfarenheter av. Dock får du ha koll på karens om du fortsätter med det och hästen blir frisk och ska tävlas.

Lycka till!

När det gäller hästens benställning så är den helt OK. Hovvinklar och skoning är också bra. Enligt veterinären så har hästen perfekta hovar så vi behöver inte leta fel där.

Är väl medveten om att kotledsinflammationen är symtom på något annat som är fel... Under vintern 2011-2012 var det mindre bra underlag i "vårt" ridhus, och det är mycket möjligt att det var då problemen började för det har varit småknackigt rätt länge, jag har bara inte fattat vad som varit fel... det har varit tappskor, sträckningar osv som jag trott varit orsaken... :o

Hästen har bra gång och är taktmässig i sina gångarter - den är inte flashig - men minsta orenhet brukar synas. Problemet är väl att det har varit dubbelsidig hälta och det är svårare att se. Tränaren har lååång erfarenhet och sett många hästar under årens lopp.

Enligt min ET så har hästen varit med om ett trauma som gjort att hästen slagit i höger höftknöl rejält och att hon slagit i som unghäst. Stoet är född -98. När jag köpte hästen för 7 år sedan och ET gick igenom pållan så var hon rejält mycket kortare i hela sin högra sida. Det har åtgärdats och vid senaste genomgången för drygt ett år sedan så var hästen hur fin som helst - men sådant kan ju ändras snabbt... Det har under årens lopp aldrig varit några problem med SI-lederna, utan snarare i bog och halspartiet som det suttit mest spänningar. Den rörelsestörning hästen har är att hon tar sitt högra bakben lite utåt innan hon för det framåt. Syns bakifrån, men inte från sidan. Dock lika långa kliv med båda bakbenen och jämt musklad. Tävlad regelbundet 2010, 2011 och 2012.

Nu har hästen fått två sprutbehandlingar och vi ska tillbaka om 2 veckor. Vid återbesök i måndags så var hon bättre än vid första besöket, men fortfarande böjprovsreaktion. Jag har absolut inte bråttom, utan går det bara åt rätt håll efter varje behandling så får det ta den tid det tar.

Har bra kommunikation med tränare och medryttare så vi ska diskutera förändrat träningsupplägg när det är så dags. Sadeln är utprovad, men självklart dags för koll ifall det behövs omstoppning osv.

/Lizzie

Dock gäller det att välja en veterinär som är riktigt duktig på SI-leder då dessa är riktigt luriga saker. Så vitt jag vet är det tyvärr endast ett litet fåtal veterinärer i Sverige som är riktigt duktiga på SI-leder.

Veterinären på hästkliniken har en påbyggnadsutbildning inom kiropraktik, så förhoppningsvis så har hon lite koll. De har också en ET kopplad till kliniken.

Hästen har gått omkull innan hon kom till mig - alltså tidigare än för 7 år sedan. Men det kan självklart påverka fortfarande.

/Lizzie

KRONISK:
om sjukdom: som har ett långvarigt förlopp, långvarig (urspr..: som räcker mere än 40 dager); ofta övergående i bet.: obotlig: motsätt: akut; äv. om yttringav sjukdom.

Vetrinären har diognos KRONISK!!!
Att vissa buka experterna ska enviss göra sitt internet diognos med falsk hope på hästen bekostnad :banghead:

Grattis råd, men är ni villig att sto för allt kostnad det innabar tills den dagen alla inse "you´v been beating a dead horse" trotts att hästen har varit vid liv och haft svåra smärta och man fråga sig än en gång "vart gå gränsen för plågari?"

Jag förstår inte riktigt vad du vill med ditt inlägg :o

Tycker du att jag ska få hästen utdömd och avlivad omgående??

Om hon inte klarar hårdare träning spelar ingen roll för mig. Hon har blivit bedömd och ska betäckas om hon bara blir så bra att hon kan bära föl.

/LIzzie

Jag förstår inte riktigt vad du vill med ditt inlägg :o

Tycker du att jag ska få hästen utdömd och avlivad omgående??

Om hon inte klarar hårdare träning spelar ingen roll för mig. Hon har blivit bedömd och ska betäckas om hon bara blir så bra att hon kan bära föl.

/LIzzie

Yes!!

Förstår själv inte vissen med ditt tråd? Värför du söka tröst hos andra när du har redan bestämt sig.

För mig är det djurplågari att hålla på så....... men det är din häst så det för jag skita i.

Yes!!

Förstår själv inte vissen med ditt tråd? Värför du söka tröst hos andra när du har redan bestämt sig.

För mig är det djurplågari att hålla på så....... men det är din häst så det för jag skita i.

Här ska det inte avlivas någon häst i onödan!! :mad:

Jag söker inte tröst! Jag vill ha tips och råd om prognos och vad jag kan förvänta mig! Jag vill gärna ta del av andra hästägares erfarenheter - något fel i det?

Har du över huvudtaget behövt avliva en älskad häst??

Det har jag - två stycken - och det är bland det värsta man kan behöva gå igenom och man vill var VÄLDIGT säker på att det inte finns något att göra.

Vad som i SLUTÄNDEN kommer hända med min häst, kommer jag att besluta om i SAMRÅD med behandlade veterinär.

Är du veterinär? Vad grundar du dina åsikter på vad diagnosen "kronisk" innebär? Bara för att man får fram en betydelse ur en ordbok - som du tydligen citerat ur i tidigare inlägg - behöver inte ha samma ordalydelse i en medicinsk diagnos. För min del verkar det mest som om du hakar upp dig på ord - problem med svenska språket verkar det som!

/Lizzie

Stämmer bra :(

Yes, två häster och ett par hunder med egen hand, 1st reglar i djurhållning, "dom för inte leda".

Jag ta ordet i sin rätta meaning och känna ingen behov att förvränga det.
Har sätt med vetrinären vid köks bordet och när han säjer "det är kronisk", då är det inte mycket mer att fundera över.

Finns igen mer att säjer här.

KL

En kronisk sjukdom är en benämning på en långvarig, ihållande, långsamt sjukdomstillstånd....oftast används kronisk i det sammanhanget då det finns en diagnos att sjukdomstillståndet inte kommer bli bättre, utan snarare långsamt sämre.

I människo medicinska termer används termen kronisk sjukdom som beskrivning på tex sjukdomar så som hjärt-kärlsjukdomar, cancer, KOL, diabetes, för att nämna exempel.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: MiniLi
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 627
Hundhälsa Till att börja med vill jag säga att veterinär har kikat på vår vovve 4gånger nu och vi blir inte klokare. Så därför vill jag se om...
Svar
5
· Visningar
1 092
Senast: Brandgul
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka