Sv: Kronisk kotledsinflammation (långt)
Jo, min hästs foderstat ser ut så här:
-Dodson & Horrells Mobility mix - en örtblandning för den lite äldre, stela hästen -innehåller bl a djävulsklorot, nässla, maskros, vallört, tror jag. Det kan ju diskuteras om man skall ge Djävulsklorot kontinuerligt och jag tycker att det är helt ok när hästen är så pass gammal. Och det återfall hon haft och behövt Fenylbutazon, har det haft effekt. Örtblandningen rensar ut skräp och gallor och hästen som pga. bl. a. ålder hade svårt att lägga och resa sig, blev betydligt rörligare av detta och vilar och rullar sig flera gånger per dag.
-Glucosamin som sagt. Det finns dock två örter man kan kombinera som skall ge samma effekt. Frågor om detta besvaras bäst av örtmänniskor.
-Äppelcidervinäger- skall vara bra för lederna och det allmänna välbefinnandet.
-Mineraler med nypon och alger. Detta köptes till en annan häst, som vägrade äta det pga den starka algdoften. Min häst däremot åt det direkt ur handen, varför jag läste i "hästägarens örtabok" av Hilary Page Self att alger är bra mot reumatiska besvär.
-Extra nässlor under sommaren. Typ alltid tillgång.
Sen kommer vi in på kapitlet ännu mer ifrågasatta metoder:
-hon har fått homeopatmedel för att stärka lederna och jag tyckte att det blev skillnad.
Jag kommer inte på fler saker för tillfället, men jag har ju utvecklat hela hästhållningen för just denna hästen, anpassat efter hennes behov.-alanis