Kronisk kotledsinflammation (långt)

Sv: Kronisk kotledsinflammation (långt)

min sköthäst hade kronisk kotledinflammation. Han stod på ridskola och de gav honom ingen chans till lugnt igångsättning mellan hältorna, istället fick han gå lektion normalt och när han inte pallade detta avlivade de honom.

ofta kan hästen bli bättre, och hålla till prommenadridning iaf.

Tack. Det känns bra att nån har fått diagnosen tidigare och har erfarenhet. Min häst är en 9-årig islandshäst, så om din 17-åring klarade det borde min fixa det, men det ger väl sig.

/Linda

min erfarenhet av kronisk kotledsinflammation är inte så positiv tyvärr. En sköthäst jag hade för 8 år sedan togs bort pga av att det inte gick att använda honom pga av detta. Han sprutades 3-4 ggr med cortison men ingenting blev bättre, tyvärr. Men jag säger som många andra, testa alternativa behandlingar, kiropraktor, akupressur, massage homopati osv... man vill ju gärna hoppas att det finns ngt som kan hjälpa. lycka till

Alanis skrev:
-att jag genom detta och lite till (det finns bl. a. en massa örter och knep) kan ha en häst som i det dagliga livet mår bra, är smärtfri och kan motioneras (hon körde bl. a. bröllop ifjol).
MVH -Alanis

Vad är det för örter och knep?

Synovektomi = operation där man tar bort en inflammerad led- eller senhinna för att förhindra att ben och brosk förstörs av inflammationen. Om det inte finns några röntgenförändringar så har inte inflammationen förstört ledytorna och ledbrosket. Får man då bukt med inflammationen så borde prognosen vara bra. Problemet kan vara att ORSAKEN till de återkommande inflammationerna inte är borta, det kan ju t ex vara något i din hästs kroppsbyggnad eller sätt att arbeta. Men det kan ju mycket väl vara så att din häst överansträngde sina kotor därför att den hade problem i sina framknän. Och om inflammationerna både i knän och kotor har behandats och är bra så behöver det inte bli mer problem. Det vore nog inte fel att ge glucosamin som används på både djur och människa för att hjälpa ledbroskbildningen på traven. Det är inget hokus pokus utan ett effektivt receptfritt preparat, dock ganska dyrt.
mvh
Lejonelle

Jo, min hästs foderstat ser ut så här:
-Dodson & Horrells Mobility mix - en örtblandning för den lite äldre, stela hästen -innehåller bl a djävulsklorot, nässla, maskros, vallört, tror jag. Det kan ju diskuteras om man skall ge Djävulsklorot kontinuerligt och jag tycker att det är helt ok när hästen är så pass gammal. Och det återfall hon haft och behövt Fenylbutazon, har det haft effekt. Örtblandningen rensar ut skräp och gallor och hästen som pga. bl. a. ålder hade svårt att lägga och resa sig, blev betydligt rörligare av detta och vilar och rullar sig flera gånger per dag.
-Glucosamin som sagt. Det finns dock två örter man kan kombinera som skall ge samma effekt. Frågor om detta besvaras bäst av örtmänniskor.
-Äppelcidervinäger- skall vara bra för lederna och det allmänna välbefinnandet.
-Mineraler med nypon och alger. Detta köptes till en annan häst, som vägrade äta det pga den starka algdoften. Min häst däremot åt det direkt ur handen, varför jag läste i "hästägarens örtabok" av Hilary Page Self att alger är bra mot reumatiska besvär.
-Extra nässlor under sommaren. Typ alltid tillgång.

Sen kommer vi in på kapitlet ännu mer ifrågasatta metoder:
-hon har fått homeopatmedel för att stärka lederna och jag tyckte att det blev skillnad.

Jag kommer inte på fler saker för tillfället, men jag har ju utvecklat hela hästhållningen för just denna hästen, anpassat efter hennes behov.-alanis

jag har läst många trådar om personer som har detta problem på sina häsatr och förundras utöver vet rekomendation om en sådan snabb igångsättning så nära inpå sjuktiden!

Om jag någonsin får en sådan häst som får detta problem skulel jag låta hästen helt stå MINST 6 månader från ridning jobb överhuvudtaget.Så skulel ajg köpa Back on track och linda med och knäskydd!
Jag skulle även börja kolla upp varför skadan uppkommit
Är paddocken amn rider i flebyggd så de överandrränger hästens ben?? elelr ridhuset?
Rider man fel?? trävet för mkt??
Är benställningarna okej?? skor hovslagaren hästen bra???
En hovslagare som skor fel kan lätt göra så hästen får kot/hovledsinflammation på bara några månader!

Och jag tycker de är så farsinerande.. en kronisk inflammation i en led går inte att ha.. en inflammation är en överarbetad åkomma.. så fort arbetet avslutas och inflammatonen behandlas försvinner ju inflammationen!
Om jag var du skulel jag som sagt låta denna häst stå i 1 år helt bara få gå i stor hage om dagarna.
Köp back om track underlägg, ryggplatta, hasskydd och knäskydd.. Jäkligt dyrrt men värt var enda krona.. köp även glucosamin som gör så att lederna smörjs bättre och läker snababre!

Vet hästar som har blivit utdömda och enlig vet aldrig skulel kunna bli ridna igen men ägaren gjorde såhär och idag är hästen fullt ridbar :smirk:

Har du läst på och blivit klokare eller hittar du på?

Om jag inte missminner mig hade din unghäst rejäla kotledsinflamationer och reds igång på ett par månader för att "tävla"

Kotorna var svårare att få bort inflammationen i än i knäna så ja tror att knä inflammationerna kom efter kotorna...

Glukosamin får hon redan.

Tack för svaret.

/Linda

Hmmmm !
Det är skillnad på KRONISK kotledsinflammation o kotledsinflammation . :mad:

Min häst fick de & va tuvingen och attavlivas.:(

jag har haft problem med min ena häst som har haft kot och knäledsinflammation. Jag har vänt mig till en kiropraktor i kungsbacka och det visade sig att problemet satt fram i bringan typ. Den här killen är grymt duktig och jag ser att du bor i Mölndal, om du vill kan jag pm´a dig vem jag varit hos. Vill tillägga att min häst är mycket bättre efter dessa behandlingar.

du får gärna pma mig ochså ang kiropraktorn i kungsbacka.

har en häst som haft knäledsinflammation.
vet tyckte att efter friskförklaring var det bara att rida.
jag väntade 4 mån och skrittade sen korta sträckor i ett par mån.
försökte tömköra men efter en rejäl repa genom samhället så insåg jag att det kan sluta illa.
ingen paddock eller djupa underlag för oss nu.
annan hovslagare, just nu går han med sidokappor runt om för att rulla över bättre och slita tån.
tror inte att vi skall ha det vid varje skoning utan vi får se vad som är bäst.
min hästs hovar växer fort och flyter ut dessutom blir han lång i tårna fort.
glukosamin livet ut.
spolar benen med kallt vatten efter ridning och masserar in arnika.
vet inte om det gör nytta, men man försöker det mesta när man har en häst som varit halt.

Den här tråden är några år och tyvärr så finns inte hästen det handlar om längre.

Hon visade mycket tydligt att hon hade ont och inte trivdes ett dugg med livet och därför betar hon idag på de evigt gröna ängarna.

Den klinik som kollade henne har nära samarbete med fysioterapeuter och kollade resten av hästen också, men inflammationen var kronisk.

Hon fick ett antal månader på sig efter operationen med LUGN igångsättning och inte en tanke på någonting uppsuttet, men hon visade redan vid promenader vid hand att det gjorde ONT. Så efter mycket övervägande och en uträkning att hon hade gått ungefär 2 veckor i vanlig hage på snart 6 månader så fick hon sluta sina dagar.

Ja nu ser jag att tråden är väldigt gammal, läste inte så noga datum. Tråkigt med din häst men ibland måste man se till deras bästa!

Jovisst är det tråkigt, men hon har det bättre där hon är nu och slipper ha ont :)

Jag tycker det är bra med gamla trådar så man får se hur det gick för hästen. Ibland bra och ibland inte.

Visst är det så. Och om inte annat så kan tipsen som trillar in nu säkert hjälpa någon annan häst i samma eller liknande situation.

Min häst var nära att få den diagnosen för ett och ett halvt år sedan och det berodde på att hon har en brytning i kotleden som gör att hon belastar benet fel. Hon ser ut att vara utåttåad fast med hela kotan, om du förstår vad jag menar. Veterinärerna trodde att eftersom hon belastade kotan fel hela tiden ledde det till att hon ständigt fick kotledsinflammation. Och det stämde säkert men det betyder inte att det inte gick att bota! :D Jag skaffade mig världens bästa hovslagare som verkade själva hoven "snett" så att kotan kom i rätt vinkel och slapp felbelastningen. Så idag fungerar hon som vilken annan häst som helst! :love:
Så ge absolut inte upp bara för att diagnosen låter hemsk, det kan finnas lösningar för din lille pålle också! :banana:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.