Kronisk kotledsinflammation (långt)

peperoni2

Trådstartare
Är det någon som har hört talas om den diagnosen tidigare???

Efter många om och men är det den diagnos min häst har fått.

Alltihop började i september förra året då hon började strula i ridningen, ingen hälta bara protest.

I november konstaterades inflammation i höger framknä. Det behandlades och blev bra. Igångsättning under tolv veckor, helt igång i februari igen. Då visade hon hälta på vänster fram. Nytt besök på klinik. Inflammation konstaterades i vänster framknä och bägge kotorna fram. De behandlades, återbesök efter 3 veckor. Knät var nu bra men kotorna fortfarande inte bra. Ny behandling och återbesök efter 3 veckor. Då var höger kota bra. Efter det fick hon 3 sprutor Adequanin med en vecka mellan varje och nytt återbesök i mitten på maj då hon blev friskförklarad. Långsam igångsättning påbörjades men det kändes inte korrekt.

Åkte till en annan klinik och hon visade på lågt böjprov igen. De bedövade bit för bit från hoven och uppåt. För varje nytt böjprov blev hästen haltare och haltare... När de bedövade kotan var det borta. De rekommenderade artroskopi för att kolla om det satt något i leden, inget syntes på röntgen. Veckan efter åkte hon in och opererades. Vid operationen gav de diagnosen kronisk kotledinflammation och gjrode nån form av behandling som hette syonvektomi. Nu har vi ett antal veckors vila framför oss och ska tillbaka den 22 juli för att kolla upp hur det har gått.

Någon som vet något om prognosen på en sån diagnos?? Veterinären sa nåt om att de flesta svara på den behandling de hade gjort och blir iaf ridbara, om ej rena på böjprov. Någon som hare erfarenhet??? :confused:

/Linda

Sv: Kronisk kotledsinflammation (långt)

Jag tycker att du ska ta ut en kunnig massör, kiropraktor och hästtandläkare om du inte redan gjort det. När hästen får inflammationer hela tiden utan att den har pålagringar eller annat som retar lederna så brukar det vara något som tex sitter snett vilket gör att hästen snedbelastar. Det kan också vara så att utrustningen inte passar och att hovvården är dålig med felvinklade fötter. Kolla igenom sådana saker noggrannt innan du ger upp hoppet men gör det snart så att hästen inte får pålagringar pga ihållande inflammationer.

Lycka till!

Jag har hört talas om diagnosen tidigare.

Kan bara säga att i just det fallet så tror jag att hästens besvär uppkom på grund av felaktig ridning. Jag hävdar absolut inte att du har ridit fel, utan menar bara att den enda gång jag hört talas om det har varit på en häst som jag sett ridits helt felaktigt. Den fick galoppera på små volter hela tiden...

Tänderna är kollade i höstas, veterinärerna har kollat så att hon inte är sned eller stel en massör har kollat henne och hon har inte en enda stelhet...

De hittade någon form av ärrvävnad som de tog bort vid artroskopin.

/Linda

Ge inte upp än! Vadå kronisk? Det låter som en förhastad diagnos i mina öron, ledinflammationer brukar kunna vara rätt envisa och återkommande, ofta med någon annan bakomliggande orsak.
Håller med Mirage, ta ut en massör och kanske också en kiropraktor, kolla sadeln och ta hjälp av en bra tränare för att hålla ordning på din sits o balans! ;) Ta inte illa upp!

Jag har gjort precis detta med min "hopplöse häst" och peppar,peppar han har hållt sig frisk!

Det kostar en del men det är värt det, framförallt massage och tränare är värt guld. Hoppas att det blir bra med din häst med.

Kan mycket väl vara så att det har kommit av felaktig ridning. Jag har haft henne i snart 2 år och har fått jobba som bara den för att få upp henne från bogarna... Det började jag lyckas med i september innan hon började strula... Så antagligen har dessa inflammationer funnits länge men hon har belastat bogarna istället för kotorna, när hon började belasta kotorna gjorde det ont...

/Linda

Har ridit för en bra tränare för att få till min sits och balans i ungefär ett år... Det var med hans hjälp jag fick henne att börja använda bakdelen och komma upp från framdelen... Han är även massör och har kollat igenom henne...

Jag tror inte att diagnosen är förhatsad eftersom de gav den _efter_ atroskopin, alltså efter de hade varit inne i leden och tittat..

/LInda

Min egen häst har haft långvarig kotledsinflammation. Hon gick på ridskola i åtta år och har varit i min ägo i två. Hon har desutom haft en tendens till biljardering på den hoven. Men igår blev hon skodd på ett litet annorlunda sätt än vanligt, och vips var rörelsestörningen borta! Nu ska jag ta ut veterinär om någon vecka då senorna och ligamenten stabiliserat sig och se om hon går helt rent då :bump:

Görel skrev:
Min egen häst har haft långvarig kotledsinflammation. Hon gick på ridskola i åtta år och har varit i min ägo i två. Hon har desutom haft en tendens till biljardering på den hoven. Men igår blev hon skodd på ett litet annorlunda sätt än vanligt, och vips var rörelsestörningen borta! Nu ska jag ta ut veterinär om någon vecka då senorna och ligamenten stabiliserat sig och se om hon går helt rent då :bump:

Du får gärna PM:a mig om skoningen, då jag också har en pålla som biljaderar!

/Lizzie

Har du kollat igenom allt kanske det är dags att kontrollera hovarna också? Att en hovslagare är utbildad betyder inte att h*n skor bra har jag märkt...

Tack för länken! Den var informativ, men gav tyvärr inga savr på utsikterna att om en häst blir bra från kronisk kotledsinflammation...

Skulle gissa att i min hästs fall så har det varit en akut inflammation som inte har synts, som sen har övergått till en kronisk inflammation innan jag köpte henne... Sen har hon avlastat så att det inte har synts förrän nu...

/Linda

Veterinärerna har tyckt att skoningen verkar bra... Första kliniken jag var på kände till min hovslagare och tyckte att han var bra...

Tyvärr är nog de ursprungliga orsakerna till ledinflammationen något som var innan jag köpte henne...

/Linda

På vilket sätt är din häst annorlunda skodd nu så att biljarderingen har upphört?

När hon blev verkad rakt hade hon tendenser till att biljardera. Nu har hon fått en sko som är lite uppbyggd på insidan, och går hur rakt som helst.

Jag har en häst som biljarderar, de hovslagare jag frågat har inte tyckt att man ska börja exprimentera med hov vinklar, bygga upp insidan osv... Nu är iofs denna häst väldigt inåttåad i sin benställning, (det är därför hon naturligt biljarderar så mkt)
Men har aldrig haft problem med hältor pga detta..
Din häst kanske är mera rak ? *nyfiken*

Jag skall försöka att svara med den erfarenhet jag har.
Min häst fick först vanligt Kotledsinflammation, som blev behandlad, hon var frisk, det kom tillbaka, hon blev behandlad och frisk. Perioderna mellan frisk och nästa behandling kunde vara över ett halvår. Efter 1,5 år tyckte veterinären att det inte gick att behandla på vanligt sätt längre, utan föreslog artroskopi. Sanningen att säga så föreslog veterinären att man skulle strunta i att göra något mer, döma ut hästen eftersom det var en snart 17-årig ponny, utan några större tävlingsmeriter eller avelsmål.
Jag bestämde dock att jag ville försöka och artroskopi företogs där de rensade bort så gott det gick samtidigt som de konstaterade att det såg ganska dåligt ut. Dvs den beräknade hållbarheten för hästen var inte lång, ens som promenadhäst.
Hon blev på återbesöket 8 veckor senare förvånansvärt friskförklarad.
Någon gång på vägen, jag tror att det var när veterinären inte tyckte att ordinär behandling var lönt att fortsätta med, fick hon diagnosen kronisk kotledsinflammation. Den fastställdes i alla fall av artroskopin.
För min häst innebär det:
-att hon måste skos med kort tå och sula fram (hon har problemen på båda fram),
-att hon måste äta glucosamin resten av livet för att stimulera leden,
-att hon bör gå på hårt underlag för att bygga upp ledbrosk (eller något annat som jag inte kommer ihåg termen för)
-att jag enbart kan promenadmotionera henne (och absolut inte i slängtrav, på tungt underlag eller på böjda spår-typ ridbana),
-att hon emellanåt har perioder när hon är mer stapplig och behöver vila,
-att hon har mycket gallor som måste bearbetas med kylning av benen eller lindning på natten.
-att hon vid ridning behöver lindas för extra stöd
-att hon inte får bli överviktig då det innebar extra belastning på kotorna.
-att jag genom detta och lite till (det finns bl. a. en massa örter och knep) kan ha en häst som i det dagliga livet mår bra, är smärtfri och kan motioneras (hon körde bl. a. bröllop ifjol).
Jag tror att konsekvenserna av diagnosen är individuella. bl a. beroende på ålder och kroppskonstitution.
Redan i premieringsprotokollet står det på min häst "något veka kotor fram", så ibland går det att förutse.
Efter artroskopin har en kiropraktor behandlat hennes sneda bäcken, som säkerligen bidragit till att hon belastat frambenen felaktigt.
Det är nu över 3 år sedan hon fick diagnos och genomgick artroskopi, och visst har hon haft ett (1) återfall som behövt veterinärbehandlas, men jag ångrar inte beslutet, och hon firade sin 20-årsdag för några veckor sedan.

Jag svarar gärna på fler frågor.
MVH -Alanis

Min häst är inte inåttåad, snarare mycket lätt utåtställd.

Det var en lite konstig vinkel i kotan innan, nu är den helt jämn.

När man verkade hoven rakt valde min häst ändå att gå på utsidan av hoven och fick då en rörelsestörning som liknar biljardering. Så fort hon fick på skon gick hon lika rakt med det frambenet som med det andra.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.