S
Smultron92
Jag har en d-ponny, som har kronisk hosta, Men hostar inte varje dag. Utan det går i perioder, Värst är det vid fuktig väderlek och/eller när det blir snabba väderomslag, men även nu på sommaren har hon haft hosta. Hostan kommer oftast i början av ridpasset, nästan alltid när jag sätter igång henne i trav och ibland lite i galoppen. Förra ägarna har varit på klinik med hon ett antal gånger,Men de hittar ingenting. Vi har haft ute veterinären också flera gånger. Men han kan inte heller säga vad det är. Men han tror att det är igångsättnings hosta, Så nu gör vi allt för att miljön ska vara så dammfri som möjligt och bra.
Vi har ganska nygligen flyttat hon till ett bättre stall. Med mycket mera utevistelse & bättre hö.
Nu under sommaren så skall stallet renoveras och byggas om. Det kommer även 4 nya ponnyer till stallet.
Så jag har börjat fundera på vilket material/grov foder som är bäst att ge henne.
tidigare har hon fått ordentligt blöt hö, Men att man blöter höet tar ju inte bort alla dampartiklar, utan cirka 20 %.
Så vi funderar på att byta till hösilage, Men tidigare ägare säger att hon får diarre utav det. Men tänkte iafl. testa och se.
Men nu till själva frågan, viket grovfoder är egentligen bäst att ge hosthästar?
Sen så funderar jag också på vilket strömaterial som är bäst att använda ?
Vi har ganska nygligen flyttat hon till ett bättre stall. Med mycket mera utevistelse & bättre hö.
Nu under sommaren så skall stallet renoveras och byggas om. Det kommer även 4 nya ponnyer till stallet.
Så jag har börjat fundera på vilket material/grov foder som är bäst att ge henne.
tidigare har hon fått ordentligt blöt hö, Men att man blöter höet tar ju inte bort alla dampartiklar, utan cirka 20 %.
Så vi funderar på att byta till hösilage, Men tidigare ägare säger att hon får diarre utav det. Men tänkte iafl. testa och se.
Men nu till själva frågan, viket grovfoder är egentligen bäst att ge hosthästar?
Sen så funderar jag också på vilket strömaterial som är bäst att använda ?