kronisk hosthäst, vilket material?

S

Smultron92

Jag har en d-ponny, som har kronisk hosta, Men hostar inte varje dag. Utan det går i perioder, Värst är det vid fuktig väderlek och/eller när det blir snabba väderomslag, men även nu på sommaren har hon haft hosta. Hostan kommer oftast i början av ridpasset, nästan alltid när jag sätter igång henne i trav och ibland lite i galoppen. Förra ägarna har varit på klinik med hon ett antal gånger,Men de hittar ingenting. Vi har haft ute veterinären också flera gånger. Men han kan inte heller säga vad det är. Men han tror att det är igångsättnings hosta:confused:, Så nu gör vi allt för att miljön ska vara så dammfri som möjligt och bra.
Vi har ganska nygligen flyttat hon till ett bättre stall. Med mycket mera utevistelse & bättre hö.
Nu under sommaren så skall stallet renoveras och byggas om. Det kommer även 4 nya ponnyer till stallet.
Så jag har börjat fundera på vilket material/grov foder som är bäst att ge henne.

tidigare har hon fått ordentligt blöt hö, Men att man blöter höet tar ju inte bort alla dampartiklar, utan cirka 20 %.
Så vi funderar på att byta till hösilage, Men tidigare ägare säger att hon får diarre utav det. Men tänkte iafl. testa och se.

Men nu till själva frågan, viket grovfoder är egentligen bäst att ge hosthästar?

Sen så funderar jag också på vilket strömaterial som är bäst att använda ?

Sv: kronisk hosthäst, vilket material?

Hej

Jag är nog ingen expert inom området. Min Islandshäst har de senaste två vårarna fått hosta. Förra våren blev han kurerad med x antal kurer Oriprim och Ventipulmin och det tog till hösten innan han blev fri från sin hosta. Så nu i vår när han började hosta igen så böt jag genast ut höet mot hösilage istället. Och som genom ett under så slutade han hosta :idea:. Det här rådet hjälper kanske inte för hästar som redan utvecklat kronisk hosta men min lilla lurvboll blev i alla fall hjälpt av foderbytet :)

Okej, Nää,det är ju det som är problemet, Hon har gått på behandling, men det blev ingen större skillnad. Men hon verkar inte ha ont av hostan, är alltid pigg & frisk. I bra hull coj så. så Lider det gör hon nog inte. men vill endå försöka minimera att hon får mera hosta när hon kommer in igen efter betet.

Hej!

Jag har ett arabsto som haft kronisk hosta i många år och har trott att jag gjort allt jag har kunnat för att underlätta. Har alltid köpt bra hö och lagt det iblöt minst 12 timmar (vilket någon sagt var det samma som hösilage), har hållt stall och box rent osv men ändå har hon hostat ganska rejält.

Den här vintern var det så illa att jag trodde jag skulle få ta bort henne, hon var så täppt i luftrören så att hon knappt kunde andas. Detta trots ständiga kurer. Hon åt massor av mat men magrade ändå av. Jag var väldigt nära att ge upp men tänkte ge det en sista chans. Jag bytte det uppblötta höet mot hösilage och spånströet mot torvströ.

Det tog ca en vecka innan det vände och sen förvandlades ganska snabbt min lilla sjukling till en helt hostfri och strålande vacker dam med god aptit som visade sig i nya runda fina former. Nu hostar hon inte ens i första galoppen när man rider, vilket känns helt otroligt!

halloj!
här är de tips jag fick från veterinär och lite efterforskningar om min gammelman som hostar:
- silage dammar inte = bättre för en hosthäst
- underlag - torv är bättre än halm och spån. papper är bäst om det är praktiskt möjligt (blåser bort från gödselstacken, svårt att få tag på etc. etc.
- ha hästen ute så mycket som möjligt
- bisolvon när det är som värst
- bra ventilation i stallet
- rid regelbundet, håll hästen i bra kondition.
- aldrig sopa eller så när hästen är inne i stallet.

lycka till med hästen!

Hej.

tack för alla bra svar. Tyvärr så är papper bara att glömma, Det skulle bara blåsa bort. har funderat på torv, Men de andra 5 som har hästar i stallet vägrar att ha torv. De säger att det trokar ut hovarna. Men hade tänkt att jag sak ha torv till min häst iafl.
Men behöver egentligen inte alla hästar ha torv för att det ska hjälpa?
ensilage, är inte det som kossor äter?
Är inte så haj på det ;)

Citerar:
"ensilage, är inte det som kossor äter?"

Ursäkta, men det lät så roligt :D
Kor brukar få ensilage, men det är även många hästar som får det.
De inplastade rundbalarna brukar oftast vara ensilage.
Väldigt bra att ge hästarna, men kanske inte om de har känslig mage. Men nog kan du testa att ge det, du behöver ju inte välja det allra blötaste.

Det bästa är nog att alla hästar i stallet har torv, men jag tycker ändå du ska testa att ha det i din box och se om det blir bättre.
Sen kanske det går att lösa så, att ni inte mockar när hästarna (iaf din häst) står inne, för då virvlar det ju alltid upp damm.

Hoppas det löser sig!

Prova att ge foderjäst i kombination med hösilaget om hon lätt blir dålig i magen, det kan hjälpa.

Jag gav min hosthäst alger och det hjälpte himla bra. Sök här på forumet så kan du läsa mera. Rödalger är bäst, men dyrt och omständligt, så efter ett tag brukar man kunna gå över på fodertillskottet som är som mineraler ungefär.

Lycka till!!

Mitt arabsto har (kronisk?) hosta. Den kommer och går beroende på omständigehterna. Att ha ett stall med god ventilation och inte fuktig luft är vad jag själv upplevt funka för hon. Också gör jag så att jag mockar (spån) och städar på morgonen så att dammet hinner lägga sig till kvällen. Dammfritt hö eller hösilage, båda funkar (för hon). Sen att låtas dom vara ute så mkt som möjligt, frisk luft alltså.

Hon kan också börja hosta i början när hon anstränger sig lite, ibland också när hon kommer ut ur stallet.

Hej.

tack för alla bra svar. Tyvärr så är papper bara att glömma, Det skulle bara blåsa bort. har funderat på torv, Men de andra 5 som har hästar i stallet vägrar att ha torv. De säger att det trokar ut hovarna. Men hade tänkt att jag sak ha torv till min häst iafl.
Men behöver egentligen inte alla hästar ha torv för att det ska hjälpa?
ensilage, är inte det som kossor äter?
Är inte så haj på det ;)

Det är inte ensilage man ger till hästar, utan hösilage.
Om hästen blir dålig i magen av silage, kan man byta ut en del av höet mot uppblött lusernpellets, som också är ett grovfoder. Och mycket mycket bra ur näringssynpunkt, med mycket protein bla.

Undersök om det går att ha hästen på lösdrift, har en häst som blev helt fri från sin tidigare hosta genom ständig utevistelse, med tillgång att gå in i stall när den själv önskar.

Det finns också sk. dammfritt kutterspån. Det är bra mycket bättre än vanligt spån, om än kanske inte helt 100 % dammfritt, om nu de andra i stallet inte vill ha torv. Det kostade inte mer än det vanliga spånet när man köpte ett stort parti.

Viktigt är att analysera höets hygienkvalité på lab för att säkert veta om det är ok för en känslig individ. Det får man göra själv, om inte stallägaren är intresserad.

Hålla igång hästen så ofta som möjligt tror jag också är viktigt, så luftvägarna hålls så rena som möjligt från slem, som kan lösas upp helst dagligen vid igångsättningen av träningen.

Hej igen.
& tack igen för alla bra svar.
jaa, det lät nog lite roligt när jag skrev det om ensilage & kossorna.
Men har alltid vetat att det är silage hästar ska få.
Sv till nicke:
jättebra svar/ider. tänkte väll att det var hösilage & inte ensilage som en anna sa förrut.
Hon har tyvätt gått på lösdrivft förrut,men tillgång till stall. men vi upplevde det som att hostan blev värre då. Hon hostade mycket mera + att hon alltid stod & frös med täcke. Så vi fick ta in henne igen.
Har funderat på kutterspån & ska kolla lite närmare på det.
Sen ska jag försöka prata med de andra också & se om de skulle kunna tänka sig att ha kutterspån/torv endå.
Anályserat grovfoder blir det till hösten.
Vi försöker att inte mocka/sopa i stallet så mycket som det bara går att undvika när någon utav våra hästar är inne. Sen så ska ju hela stallet renoveras i sommar och då blir det ju mycket bättre.
hoppas att det hjälper också.
Jag tycker att hästarna går ute ganska mycket på dagarna. när de inte går på sommarbete.
De kommer ut runt en 8-9.00 & in runt 21.00-23.00 Beroende lite på
om någon tävlar/tränar eller hur värdet ser ut.
tack för alla bra svar.

Men stopp ett tag. Vet ni inte vad ensilage är?
Det finns bara två saker: Hö, och ensilage.
Sen har vi hästfolk börjat kalla det torrare ensilaget för hösilage, eftersom det var mer hölikt.
Ensilage är alltid bättre att ge en hosthäst, för 'hösilaget' kan vara nära på lika torrt som hö = spelar ingen roll.

Så nej det är inte enbart hösilage man ger hästar. :rofl:

åhh, tack. äntligen någon som förklarade på ett enkelt sätt vad skillnaden på ensilage & höslige är.:banana:

Dom har ju faktiskt kommit på varför hästar blir lösa i magen av ensilage. Alltså, det var nåt forskningprojekt. Anledningen berodde i stora drag på att hästarna oftast fick en för liten giva. När väl givan korrigerades så stabiliserades magen.

Min gamla tävlingsvalack var också hosthäst, eller hur man nu ska uttrycka det.
Precis som din så hostade han alltid vid igångsättning till trav.
Han fick i merparten av sitt liv blött hö då även hans mage "ballade" ur vid hösilagegiva. Självklart fick han även allt kraftfoder som soppa (nåja, väl blött i alla fall). Gav även kli för det sas 'torka upp' i magen. Om inte annat så fick han i alla fall i sig den fosfor som han skulle.
Han kunde stå på både torv och spån men jag föredrog torv men det var mest för att han drog runt spånet så mycket.
Hade han fortfarande varit i livet idag så hade jag satt honom på hösilage men även gett en kur Pronutrin som har varit suveränt på hans lillasyster med lika känslig mage.

Jag gjorde en endoskopi på honom men den visade ingenting och veterinärerna sa bara att så länge han inte hostar annat än vid igångsättning så skulle jag inte oroa mig.
En teori vid igångsättningshosta är att de får i sig för mycket luft (för mycket partiklar?)på en gång och därför hostar. Vet inte om det stämmer men det låter ju som en logisk teori.

Har du fler frågor så svarar jag gärna!

Citerar:
"ensilage, är inte det som kossor äter?"

Ursäkta, men det lät så roligt :D
Kor brukar få ensilage, men det är även många hästar som får det.
De inplastade rundbalarna brukar oftast vara ensilage.

Ensilgare är faktiskt det som kossor äter, väldigt få hästar tål ensilage. Däremot brukar hästar kunna äta HÖsilage vilket också kommer i platsbalar.

SKILLNADEN mellan ensilage och hösilage är att ensilaget är dubbelt konserverat. Dels tillsätts en typ av syra (därav lukten som skiljer sig mellan hösilage och ensilage) som sänker PH-värdet och dels genom att inget syre kommer till pga plasten. ösilage har ingen tillsatts, det är endast avsaknaden av syre som gör att det inte blir dåligt. Hösilage kan vara precis lika blött som ensilage, men detta är ovanligt, dels ökar risken för mögelangrepp, dels är det lättare att hantera torrare grovfoder (bönderna har ofta automatiska fördelare till sina kor, alltså gör det inte dem något om det är tungt och blött)

Kontentan av detta inlägg: Nicke har RÄTT!

Min gamla tävlingsvalack var också hosthäst, eller hur man nu ska uttrycka det.
Precis som din så hostade han alltid vid igångsättning till trav.
Hade han fortfarande varit i livet idag så hade jag satt honom på hösilage men även gett en kur Pronutrin som har varit suveränt på hans lillasyster med lika känslig mage.

Jag gjorde en endoskopi på honom men den visade ingenting och veterinärerna sa bara att så länge han inte hostar annat än vid igångsättning så skulle jag inte oroa mig.

En teori vid igångsättningshosta är att de får i sig för mycket luft (för mycket partiklar?)på en gång och därför hostar. Vet inte om det stämmer men det låter ju som en logisk teori.

Har du fler frågor så svarar jag gärna!

Hej.
Kortade ner dit svar lite, så inte inlägget skulle bli så långt.
Som ja gskrev tidigare så ahr både vi & förra ägaren gjort upprepade
veterinär besök & sist så var hon på untredning i Skara (:confused:)
Då ägde inte jag henne men iafl.
de kan inte hitta något fel på hon, utan säger som din. Sålänge hon mår bra och hostan inte blir värre så ska vi inget göra.
Bara se till att hon är ute mycket, får röra på sig och hosta
"upp det".
Våran hovslagare tyckte att det såg ut som påbörjan till kvikdrag.
Men hon har inte visat några andra symptomer så.
sen beror ju hostan på hur vädret ser ut. är det en varm & torr dag, så är hon oftast hostfri, kanske 1-2 hostningar. men är vädret sämre d.v.s mycket regn eller hör luftfuktighet så hostar hon oftast mer.
Om den teorin stämde ang. "partiklarna" så är det ju logiskt att hon hostar mer vid dåligt väder. Detsamma att hon hostar mer vid samma väder omslag.

Sen så undrade jag kunde din häst hosta ibland när h*n blev upphetsad/lite stressad?.

Tänkte gjorde du som jag gör då, att du inte mockade/sopade elelr grejade med "damiga" saker, när hästen var inne eller snart ska komma in?.

Oj,det blev lite långt. men tack så jättemycket för det bra svaret.

/Jessié

SKILLNADEN mellan ensilage och hösilage är att ensilaget är dubbelt konserverat. Dels tillsätts en typ av syra (därav lukten som skiljer sig mellan hösilage och ensilage) som sänker PH-värdet och dels genom att inget syre kommer till pga plasten. ösilage har ingen tillsatts, det är endast avsaknaden av syre som gör att det inte blir dåligt. Hösilage kan vara precis lika blött som ensilage, men detta är ovanligt, dels ökar risken för mögelangrepp, dels är det lättare att hantera torrare grovfoder (bönderna har ofta automatiska fördelare till sina kor, alltså gör det inte dem något om det är tungt och blött)

Kontentan av detta inlägg: Nicke har RÄTT!

jag tänkte att ensilage vat blötare, Att hästarna borde vara känsligare för det än hösilage.Men jag har aldrig fodrat med något silage. Så det ska jag inte utala mig något om.
jag vet en kompis häst, i det stallet där hon stog. fick hästen upprepade med kolikanfall och hamnade sen på skara.
de trodde att det berode på ensilagen. kan det stämma?

Här har du en länk till Hippocampus som utförligt beskriver skillnaden på ensilage och hösilage: http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=18 skrolla neråt på sidan så får du svar.
Vi har en kronisk hosthäst i stallet och fått rekommendationen att hålla honom på torvströ (som inte alls torkar ut hovarna, det är högre fukthalt än spån), ge honom hösilage, blött kraftfoder och mycket utevistelse. När hostan sätter till ordentligt får han slemlösande medicin och cortison. Sopa inte i stallet när hästarna är inne. Borsta inte några hästar som rullat sig i lera inomhus. Släng inte ner hö från skullen när hästarna är inne.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 22-årig fjordhästdam som tyvärr är hosthäst, vilket hon har varit så länge jag har känt henne. Hon står i ett stall som...
2
Svar
25
· Visningar
3 435
Senast: Emmagnusson
·
A
Hästvård Hej! Har en en C-Ponny som tidiagre haft hosta nu har han fått tillbaka hostan efter ca: 2år. Han kom till mej som hosthäst men använde...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: annso80
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 360
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V