kronisk hosthäst, vilket material?

Sv: kronisk hosthäst, vilket material?

Självklart sopades det inte i stallet då hästarna var inne. Försökte även att borsta honom ute om han var lerig. De andra i stallet fick också ta ut sina hästar och borsta om de var leriga. Höet trixades det med uppe på loftet och aldrig i stallet.
Det hände dock rätt ofta att jag var tvungen att mocka direkt innan insläpp men man märkte rätt omgående om det var för dammigt. Då vattnade jag boxen innan.
Sen hade jag alltid vattenhink till honom och la alltid höet i närheten av hinken.

Torra somrar så kunde han hosta i hagen även fast han gick ute dygnet runt. Under de perioderna kunde det även komma en host om han "hetsade" upp sig.
Stress gör ju även det att hästen andas annorlunda.

Sen kan jag ju tillägga att vi hade lite special i vårat stall. Vi hade en "riktig" hosthäst som blev dålig av minsta lilla. Därför såg vi till att det inte drog i boxarna. Vi hade skivor i taket så det inte skulle damma ner från logen. Hade även lufthål långt ner i boxväggarna för bästa ventilation.
Det var heller inte fuktig luft i stallet när man kom på mornarna.

Sv: kronisk hosthäst, vilket material?

Självklart sopades det inte i stallet då hästarna var inne. Försökte även att borsta honom ute om han var lerig. De andra i stallet fick också ta ut sina hästar och borsta om de var leriga. Höet trixades det med uppe på loftet och aldrig i stallet.
Det hände dock rätt ofta att jag var tvungen att mocka direkt innan insläpp men man märkte rätt omgående om det var för dammigt. Då vattnade jag boxen innan.
Sen hade jag alltid vattenhink till honom och la alltid höet i närheten av hinken.

Torra somrar så kunde han hosta i hagen även fast han gick ute dygnet runt. Under de perioderna kunde det även komma en host om han "hetsade" upp sig.
Stress gör ju även det att hästen andas annorlunda.

Sen kan jag ju tillägga att vi hade lite special i vårat stall. Vi hade en "riktig" hosthäst som blev dålig av minsta lilla. Därför såg vi till att det inte drog i boxarna. Vi hade skivor i taket så det inte skulle damma ner från logen. Hade även lufthål långt ner i boxväggarna för bästa ventilation.
Det var heller inte fuktig luft i stallet när man kom på mornarna.

okej,Tack återigen för svaren.
jag försöker att alltid borsta henne ute & inte sopa elelr så istallet när hon är där. Men ibland så måste man ju.
riktigt så illa att hon är en "riktig" hosthäst är det inte, ´men ibland önskar man att det var någon som hade det i stallet.:angel:
Okej, min hostar mest vid regn & så, men även ibland om det är varmt.
lite mysko tycker jag. menmen.
Stallet kommer totalrenoveras nu i sommar så jag kan inte säkert säga hur det komemr bli, vet iafl. att minst 3 boxar till kommer & en spolspilta. Min ponny har boxen närmast dörren, (kan ju tilläga att den är ca 14.5 kmv stor..) & där är det "minst damigt" om man säger så.
Men måste åka nu,fortsätter sen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 22-årig fjordhästdam som tyvärr är hosthäst, vilket hon har varit så länge jag har känt henne. Hon står i ett stall som...
2
Svar
25
· Visningar
3 435
Senast: Emmagnusson
·
A
Hästvård Hej! Har en en C-Ponny som tidiagre haft hosta nu har han fått tillbaka hostan efter ca: 2år. Han kom till mej som hosthäst men använde...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: annso80
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 360
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17