Kronisk heshet?

MM

Trådstartare
Ja, kan man bli det?!

Nu har jag varit hes i större och mindre grader sen i somras och jag börjar bli irriterad på det. Är det vanligt att vara hes i 2 månader+?
Det är oftast mindre på morgonen och blir värre ju längre dagen går och på kvällen är det väldigt ansträngande att prata då jag känner att jag måste höja röstvolymen och då får det ännu värre.

Finns det något man kan göra själv (utom att sluta prata) för att bli av med det eller måste jag uppsöka läkare? Vad exakt kan man behandla heshet med liksom? Eller är det bara att vänta ut det?

Någon annan som varit hes i en längre period och hur blev du av med det?

Kolla upp det. En vän till mig har vart hes i 2-3 år. Han kollade upp det igen för någon vecka sen och det var någon typ av cancer... Det ska bli bra efter ett par månader med cellgift men det är ju inte kul om det är så illa.

Jag hade knottror på stämbanden upptäckte de efter att jag hade varit hes under en längre tid. Knottrorna opererades bort och min röst blev som vanligt ganska omgående.

Tack för era svar.

Ringde vc idag och fick en tid om 2 veckor. Hon beklagade den långa väntetiden men jag sa att det är bättre än inget.

Tog även upp om min konstanta nästäppa kunde ha något med det här att göra. Blev i januari täppt i nästan. I mars gick jag till vc och fick ta ett allergitest. Det var negativt men fick nässpray med kortison samt allergitabletter utskrivna som jag tog ett halvår utan att det hjälpt (använt sprayen väldigt lite) utan är fortfarande täppt.
Får väl se vad läkaren säger.

@MM: Har de kollat din sköldkörtelfunktion? Mamma gick upp massor i vikt, var trött och enormt hes. Eftersom hon var lärare och rökare skickades hon till en logoped för att få hjälp men inget blev bättre. När hon skulle operera bort en godartad cysta på ena äggstocken upptäckte de på gyn att hon hade hypotyreos. Hade hon gått obehandlad ett halvår till fanns det risk för att hjärtat gett upp. De opererade inte ens på en gång för att det var för stor risk.

Med medicin gick hon ner ordentligt i vikt på väldigt kort tid och hesheten försvann trots att hon fortfarande rökte och var lärare. Hennes logoped bad om ursäkt för att hen inte misstänkt att det kunde vara något annat fel. Heshet är ett av symptomen (med många andra givetvis) på hypotyreos.

Vc är en bra början! Se till att de tittar ner i halsen med fiberskop alt. remitterar till önh-läkare som kan. Heshet kan ha väldigt många olika orsaker. Är det förändringar på stämbanden (polyper, cystor etc) kan läkare ofta hjälpa. Är det pga röstanvändning (svullnad, knottror etc) så krävs ofta logoped.

Till dess: låt bli att harkla, drick mycket vatten, se för guds skull till att sluta röka om du gör det och undvik att överrösta bakgrundsljud där du kan.

/Röstlogoped

@MM: Har de kollat din sköldkörtelfunktion? Mamma gick upp massor i vikt, var trött och enormt hes. Eftersom hon var lärare och rökare skickades hon till en logoped för att få hjälp men inget blev bättre. När hon skulle operera bort en godartad cysta på ena äggstocken upptäckte de på gyn att hon hade hypotyreos. Hade hon gått obehandlad ett halvår till fanns det risk för att hjärtat gett upp. De opererade inte ens på en gång för att det var för stor risk.

Med medicin gick hon ner ordentligt i vikt på väldigt kort tid och hesheten försvann trots att hon fortfarande rökte och var lärare. Hennes logoped bad om ursäkt för att hen inte misstänkt att det kunde vara något annat fel. Heshet är ett av symptomen (med många andra givetvis) på hypotyreos.

Mina senaste prover såg bra ut. Tagna 29/8.
AQKAAAACtkhodHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvaW1hZ2VfNTllMTJlMWE5NjA2ZWUzYzc1OGQ2NWU2LmpwZw

(Hade hesheten då med, den kom i juli någongång)

Har inga problem med att gå ner i vikt. Har droppat några på sista tiden så det symptomet gäller inte mig, men när jag läser på så känner jag igen mig i mycket men värdena är ju fina..

Vc är en bra början! Se till att de tittar ner i halsen med fiberskop alt. remitterar till önh-läkare som kan. Heshet kan ha väldigt många olika orsaker. Är det förändringar på stämbanden (polyper, cystor etc) kan läkare ofta hjälpa. Är det pga röstanvändning (svullnad, knottror etc) så krävs ofta logoped.

Till dess: låt bli att harkla, drick mycket vatten, se för guds skull till att sluta röka om du gör det och undvik att överrösta bakgrundsljud där du kan.

/Röstlogoped

:nailbiting: inte harkla :confused: Å hur ska det gå till :arghh:

Röker gör jag inte :up:

Min pappa är hes, typ. Rösten kommer och går men är överlag försvagad. Det visade sig vara spasmodisk dysfoni. Väldigt ovanligt och lite extra tråkigt för en musiker. :(

Det går knappt att prata i telefon med honom längre för han kan försvinna bort helt i några minuter när han pratar så man hoppas bara att man inte missade ngt viktigt.

Det går knappt att prata i telefon med honom längre för han kan försvinna bort helt i några minuter när han pratar så man hoppas bara att man inte missade ngt viktigt.

Vad tråkigt att höra :(
Det är inget som går att åtgärda?

Jag menade att citera hela inlägget och inte det som kom med här. Det blev något knas.

Jag har opererat bort polyper på stämbanden, som upptäcktes när jag hade varit hes en längre period.

Vad tråkigt att höra :(
Det är inget som går att åtgärda?

Jag menade att citera hela inlägget och inte det som kom med här. Det blev något knas.

Nej det går inte att bota tyvärr. Däremot ska han få Botoxinjektioner i stämbanden var tredje månad som ska hjälpa så att rösten inte försvinner helt. Jag vet inte vilken effekt det får för han har inte fått ngn än. Fick diagnosen i slutet av augusti.

:nailbiting: inte harkla :confused: Å hur ska det gå till :arghh:

Röker gör jag inte :up:

Drick vatten eller hosta istället. Harklingar sliter på stämbanden och kan stjälpa mer än det hjälper i det långa loppet.

(Givetvis är det helt ok att harkla om man sätter något i halsen eller om man får upp slem, men för att få igång rösten ska man gärna undvika harklingar.)

Ja, kan man bli det?!

Nu har jag varit hes i större och mindre grader sen i somras och jag börjar bli irriterad på det. Är det vanligt att vara hes i 2 månader+?
Det är oftast mindre på morgonen och blir värre ju längre dagen går och på kvällen är det väldigt ansträngande att prata då jag känner att jag måste höja röstvolymen och då får det ännu värre.

Finns det något man kan göra själv (utom att sluta prata) för att bli av med det eller måste jag uppsöka läkare? Vad exakt kan man behandla heshet med liksom? Eller är det bara att vänta ut det?

Någon annan som varit hes i en längre period och hur blev du av med det?

Jag fick en skada efter en lång operation då andningsröret i halsen irriterat stämbanden. Lät som en vresig rumpnisse i ett år cirka. Ganska jobbigt i miljöer med lite högre ljudnivå för jag kunde verkligen inte höja rösten alls utan att den bröts.

Läkaren sa att de kunde operera efter att allting annat läkt, men hesheten försvann av sig själv tillslut.

Jag tycker att du ska gå och be dem titta i halsen. Det kan ju vara något som är lätt åtgärdat, eller där det behövs medicinering.

Uppdaterar.

Varit hos min vc idag.
Berättade om mina symptom både för hals och näsa.
Av det hon kunde se så såg halsen normal ut men hon påpekade att hon ser inte så värst mycket med grejerna dom har tillgängliga men på näsa-öron-hals så kan dom se mycket längre ner (och det är ju längre ner jag har problem). Hon kollade även upp i näsan och även där hade dom inte dom bästa grejerna för att se bra men hon såg att det är svullet och täppt och att slemhinnan ser irriterad ut.

Hon frågade om någon haft sköldkörtelproblem i släkten men det vet jag faktiskt inte. Däremot såg ju mina senaste prover normala ut.

Jag röker inte och har inte tagit nasonex sen typ maj-juni och slutade med allergitabletterna tidigare i höstas eftersom jag inte blivit hjälpt.
För dom som varit gravida och blivit konstant nästäppta-så känns det! Men nu har det varit så sen i januari :down:

Hon skulle iaf skicka en remiss till näsa-öra-hals så får dom kika på mig :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 200
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Hej! Har fått reda på att jag har en kronisk ögonsjukdom som tyvärr kommer att påverka mig resten av livet. Har extremt torra ögon som...
2
Svar
27
· Visningar
3 491
Senast: Gnist
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?