Kronisk bronkit

Sv: Kronisk bronkit

Min pålle har oxå kronisk bronkit. Vi har varit på hästklinik och gjort endoskopi, som visade på segt slem som låg långt nere i halsen och bara vibrerade när han hostade...
Det blev medicinering med slemlösande och kortison.

Kan du berätta mer om hur endoskopin går till? Ger man lugnande åt hästen? Kanske är väldigt individuellt, men berätta gärna mer! Även kring kostnader med medicinering och så. Vilka mediciner får din häst? Står i valet och kvalet om jag ska åka till klinik med min häst. Han är helt symptomfri emellanåt (kronisk bronkit är ej konstaterat ännu, bara antaget), men nu tycker jag att han har varit lite rosslig samt att han förra veckan hostade vid något tillfälle när jag började rida fram. Han har tidigare fått käka en kur Bromhexin (slemlösande som jag köpte på Apoteket i pillerform) och blev klart bättre.

Min pålle har oxå kronisk bronkit. Vi har varit på hästklinik och gjort endoskopi,som visade på segt slem som låg långt nere i halsen och bara vibrerade när han hostade...
Det blev medicinering med slemlösande och kortison. Min häst blev helt symptomfri,och är så gott som symptomfri även idag.
Han får sina återfall,men då får jag utskrivet slemlösande och ger honom en period,typ 2 veckor,sen slutar han hosta....
Mina tips är Hösilage! Torv! Ute så mkt som möjligt! Ge inget "dammigt" foder,som kross utan att vattna det isf.. (Jag ger min häst musli och betfor och hel havre) Sopa när hästen är ute! Är hästen lerig,så rykta ute!
Alger ska tydligen vara bra för hosthästar,jag har inte själv provat det än men vet hästar där det har hjälpt.... Kanske nåt att prova,sen efter en medicinkur...?
Sök på Alg-Börje så får du fram mer info om alger...Alger är även bra för hovarna bla...
Är det något du undrar så bara fråga,så får vi se om jag kan ge mer tips o råd!
:bump:

JO slemlösande har min häst ockås fått, förra året då. klart de hjälpte så, men ja kommer inte ihåg vad som hände sedan:confused: . jo ja ger honom hel havre och basic som ja blöt lägger eftersom han äter alger redan och har gjort de i snart 2 år. jo ja vet att alger är bra på hovarna, de har ävem gett resultat:rofl: Min häst är aldrig inne i stallet mer än efetr ja ridit då hanfår stå i sin box och vila och äta sin mat, men inte mer. Men ja förösker få tag på vetrinär kliniken men inte fått svar än, så de är bara och se vad dom säger! Tack!

Min pojke hade först inga som heslt symtom på bronkit. Han fick ett "anfall" och efter det tog det ca 2 månader innan det visade sig något. Då blev han som din, hostade efter ansträngd ridning (villket är vanligt för bronkithästar) och ibland när han åt. Han hostar inte inne, vid höätning eller något sånt. Men ibland när han äter kraftfoder, eller gjorde då. Inte längre.

Men hur vet du att det inte är spånet/höet han reagerar på? De behöver inte visa sig direkt i samband med att han äter hö utan kommer oftast vid ridning.

Det bästa är att åka in igen till klinik och göra endoskopi så du får veta och slipper gå och oroa dig och fundera. :)

JA vet de för min häst står högst 5-10 min inne och oftast inte alls. och hö får han inget, han börjar ju hosta i slutet av augusti. så ja vet inte, jo klart ja ska åka in med honom, de är inte tal om saken.:banana: håller på att ringa dom som bara den, men de är alltid ganska många före som pratar. så man hinne rinte å deras telefon tid.

Min valack har kronisk bronkit men är symtomfri sen jag började med hösilage och lösdrift.
Han hostade inte direkt när han åt utan hostan kom ju lite när som helst t.ex vid ridning och vid installning.
Gå över till hösilage, borsta hästen utanför stallet, sopa inte utan att blöta golvet innan och aldrig när hästen är inne. Om du kan, öppna upp en öppning i boxväggen så han kan stå med huvudet ute i friska luften om han vill.
Pappersströ i boxen, fodrar de andra med hö eller strör med halm är det nog svårt att få din häst bra, fundera då på ett lösdriftstall istället.

Jo vi har redan fixat lösdrift till våren:) Men än så länge går de inte=/

Att han hostat sedan augusti trots att han inte äter hö eller står på stall är inte så konstigt då luften blir fuktigare då o det blir jobbigare fören Bornkithäst att andas, höst o vår kan luftfuktigheten vara väldigt hög o det påverkar

Min pålle var oxå jätte dålig innan, gång på gång, höst och vår.. Började år 2000. Tillslut fick han ett så kraftigt anfall att veterinären gjorde vad hon kunde och så fick vi hoppas på det bästa. Dagen efter åkte jag och köpte Carrageen alger, kommer ifrån algbörje, Kokade direkt och började pytsa i honom. Sen den dagen har han bara haft hostiga perioder. Men då sätter jag in Carrageenalgerna igen, och han är bra inom 3 dagar. Annars går han på de vanliga brunalgerna som underhåll. Och idag är han en pigg 15 åring!:)
(Ska dock tilläggas att han står i utebox med torv, ensilage, och musli som inte dammar.) Detta är A och O för hosthästar.

JA vet de för min häst står högst 5-10 min inne och oftast inte alls. och hö får han inget, han börjar ju hosta i slutet av augusti. så ja vet inte, jo klart ja ska åka in med honom, de är inte tal om saken.:banana: håller på att ringa dom som bara den, men de är alltid ganska många före som pratar. så man hinne rinte å deras telefon tid.

Skriv ett brev eller maila och be att dom ringer upp DIG. Och förklara varför.

Kan du berätta mer om hur endoskopin går till? Ger man lugnande åt hästen? Kanske är väldigt individuellt, men berätta gärna mer! Även kring kostnader med medicinering och så. Vilka mediciner får din häst? Står i valet och kvalet om jag ska åka till klinik med min häst. Han är helt symptomfri emellanåt (kronisk bronkit är ej konstaterat ännu, bara antaget), men nu tycker jag att han har varit lite rosslig samt att han förra veckan hostade vid något tillfälle när jag började rida fram. Han har tidigare fått käka en kur Bromhexin (slemlösande som jag köpte på Apoteket i pillerform) och blev klart bättre.

Jo man ger hästen lugnande,innan själva undersökningen. Min häst var helt groggy.
Sen för de ner en slang m kamera genom näsan för att kolla hur han såg ut i luftvägarna!
Medicinerna som min häst fått är Fabrol (slemlösande) kostar ungefär 250kr. Sen fick han även Ventipulmin som är en pumpflaska som kostade ca 450kr...
Ja vad har min häst mer fått.... Acylstein nånting,brustabletter,kommer inte ihåg vad de kostade....
Sen fick min häst även kortison,Opticorten hette det,minns inte heller vad det kostade..Ska kolla!
Återkommer!
Fråga gärna igen om det är något du undrar....

Tack för ditt svar!

Sedan undrar jag, ni som har hästar med luftvägsproblem. Tycker ni att hästen har det lättare att arbeta om den är klippt? Min blir trött väldigt snabbt men jag funderar på om han skulle ha det lättare för andningens skull om han bli trött för pälsens skull. Förstår ni hur jag tänker?

Hur går det för er att rida på dammiga underlag i t.ex. ridhus eller ridbanor sommartid?

Jag kan inte svara på det där med klippning då jag inte haft han en hel vinterperiod än med Bronkit.

Men angående att rida på dammig ridbana under sommaren är INTE att rekomendera. :crazy: Min pojke klarar det iafl inte så har det varit torrt håller mig därifrån. Är inte så bra för friska hästar heller att ridas på dammigt underlag.

Kan tillägga också att på min häst sövde de inte när vi gjor endoskopi. Hade brems någon gång, men det gick allra bäst utan. :)

Att han hostat sedan augusti trots att han inte äter hö eller står på stall är inte så konstigt då luften blir fuktigare då o det blir jobbigare fören Bornkithäst att andas, höst o vår kan luftfuktigheten vara väldigt hög o det påverkar

Jag var hos vetrinären idag, de va rinte bronkit utan han är alergisk mot ngn växt som växer i hans hage. så han får slemlösande nu och får de så fort han hostar igen så de var en lättnad!!:p så varje år när han börjar hosta i august så ska vi klippa hans sommar hage så ska han inte gå där på 4 dagar så ska vi släppa ut han igen!

Liknande trådar

Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 151
Senast: Inte_Ung
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 632
Hundhälsa Hej på er alla, Hoppas alla mår bra nu i dessa tider. Jag önskar gärna inga påhopp eller dumma kommentarer - för jag skyller detta på...
Svar
7
· Visningar
1 213
Senast: tanten
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 022
Senast: terrific
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka