Kronisk bronkit, dammallergi etc???

lisahjelmgren

Trådstartare
Hej,

Unghäst som drabbats av hosta, sk akut bronkit, ett flertal tillfällen under 1/12 års tid har nu under sommaren blivit mkt bättre och bara hostat om han får hö (årets skörd och bra hygien) eller ibland om han stallats in under nätterna kan han hosta ett par ggr innan utsläpp.

Enl. veterinären har han ngt röda slemhinnor och är dammkänslig. Inget slem syns/hörs sedan i vintras och på ett friskintyg från i våras står det negativ hostprovokation. Så han ska alltså ej lida av kronisk bronkit eller astma enl veterinären.

MEN... nu är det snart dags för installning och jag har på känn att han kommer börja hosta oftare igen då med tanke på de tendenser jag fortfarande ser -de jag nämnde här ovan med hosta vid högiva/stillastående. Boxen är intill ytterdörren, inget tvärdrag, står på torv och allt hö blötlöggs innan det ges. Så fort temp sjunker utomhus får han hösilge (har bara två hästar så det hinner bli dåligt).

Vad jag skulle vilja veta är hur stor risk det finns att han utv. kronisk bronkit eller i värsta fall astma? Dammkänslighet är väl lika med dammallergi, eller? Isåfall borde ju hela stallet hållas efter mkt noga...

Vad är egentligen kvickdrag? Samma som kronisk bronkit? Hur påverkas ridningen av sådan här dilemman? (Han är inte inriden ännu).

Han får vitlök och vill nu börja ge ngt ytterligare inför hösten, vad fungerar tycker ni??????

Tacksam för svar!!

Sv: Kronisk bronkit, dammallergi etc???

Eftersom hästen är ung o har framtiden för sig, skulle jag nog se till att få den ordentligt undersökt. Endorskopi (?) där dom går ner med en slang o kollar luftvägarna/lungorna, så får du veta hur pass känslig den är, om det är slem i luftvägarna osv.

Det finns diverse örtblandningar du kan ge, även alger (ska själv prova det till min bronkithäst). En del funkar, andra inte.
Vitlök tycker iaf inte jag har ngn effekt när det ändå är astma/bronkit det handlar om.

Min vet. skriver ut Ventipulmin till min häst om hon är lite sämre/hostar.

Eftersom min häst nu e 20 år rider jag bara henne lugnt, vissa dagar blir hon lite ansträngd, men det är mkt väderberoende. annars är det nog bara bra att alla hosthästar rör på sig i lagom mängd för att få upp ev slem.

Han är undersökt med endoskopi, inget slem men lite röd i slemhinnorna -"dammkänslig..."

Att hosthästar mår bra av rörlse förstår jag men jag tänkte mer på träningsridningen - mer högpresterande hästar alltså. Eftersom han är så ung har han ju en framtid framför sig, som tävlingshäst är tanken. Vad jag är lite ororlig för är om det finns risk för att han lätt kommer att bli ansträngd i sina luftvägar och att lite hårdare träningspass blir en omöjlighet som vuxen.

Frisk luft!!
Har en känslig häst dock utan diagnos men som fungerar okej när han går ute mycket. Ger även hösilage och alger (carragéen och fodertillskottet), och har ingen hosta sedan maj 2004 (håller tummarna....). Har inte medicinerat min häst alls då veterinären tyckte det var sista utvägen.

Lycka till.

Jaja okej då så. Har du frågat veterinären? Svårt att säga, men är de dammkänsliga så finns nog alltid risken att de senare kan bli sjuka/få bronkit etc.

Så länge hästen e frisk o inte visar några symtom borde det va ok att rida den som vanligt, men du kan ju ge den vitlök, örter eller sådant som är förebyggande. Och självklart va extra noga med stallet, ventilation, mkt utevistelse, bra hö eller gärna ensilage osv.

Liknande trådar

Hästvård min medryttarhäst har kroniskt bronkit och har tydligen haft några rejäla duster då han gått på slemlösande i månader. Nu kan han hosta...
Svar
13
· Visningar
1 870
Hästvård Var på djursjukhuset med Oskar våran Shettlandsponny idag,han har haft långvarig hosta. Dom tittade ned i luftrören och han hade ju...
Svar
5
· Visningar
1 457
Senast: gullebarn
·
K
Övr. Hund Hej! Finns det någon som vet något om kronisk bronkit på hund eller som själv har en bronkithund?Jag behöver er hjälp! Vi fick...
Svar
1
· Visningar
1 543
Senast: kickikompis
·
S
Hästvård Tänkte inte skriva så mycket här om detta för att man kanske får höra en massa skräckhistorier som gör en ändå mer nervös, men jag tar...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: Skuggabaldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar