Sv: Kronisk artrit - foder?
Jag har en valack med en skelettdefekt i hasleden (inte pålagringar, utan det saknas en stor bit av en rullkam). Denna retar mekaniskt leden så det blir en hasledsinflammation, som vi inte lyckats häva. Hästen är utdömd och triangelmärkt.
Det jag gör för att underlätta för honom är att ge honom ledtillskott (jag ger Flexijoint, innehåller glukosamin, kondriotin, MSM och hajbrosk). Detta gav STOR skillnad.
I övrigt så har han magnetskydd på haslederna, om de gör någon större skillnad är svårt att säga, men MED dem så försvinenr hasledsgallan som inte är påverkbar med något annat, men som sagt, om han är så himla hjälp eg av dem vet jag inte, men när jag ändå har köpt dem så får han ha dem.
Under besvärliga perioder (dte går i vågor, han har bra dagar och dåliga dagar, och bar perioder och dåliga perioder) får han djävulsklo (ört, smärtstillande och antiinflammatoriskt) i perioder om 10 dagar. Att jag ger just DK och inte butta är för jag ser i princip samma effekt av DK:n.
Dock, nu i höstas när det var leeeera t ex så hade han det riktigt jobbigt pga det tunga underlaget, så då fick han en tiodagarskur med butta (i samråd med vet såklart) för att mota olle i grind innan det han bli värre, och för att underlätta för honom.
Men den största 'dagliga' skillnaden gör Flexijointen..