Kronisk artrit - foder?

mirage

Trådstartare
Min häst har fått diagnosen "Kronisk serös artrit i karpalled" vf. Nu undrar jag om det finns något man kan ge för att underlätta för honom. Om någon har tips på örter, tillskott eller om det är något speciellt man ska tänka på när det gäller fodret så berätta gärna! Ska man smörja leden? Finns det något mirakelmedel som motverkar pålagringar? Alla förslag mottages med öppna armar!

Kan tillägga att han är behandlad med tuppkam och kortison idag och ska gå på Naproxen i 10 dagar.

Mvh Linda
 
Sv: Kronisk artrit - foder?

Nåt mirakelmedel finn det nog tyvärr inte men vad som brukar rekommenderas är ofta att man ger Glucosamin, Chondroitin och/eller MSM. Dessa ämnen är dels i viss mån antiinflammatoriska samt det finns vissa studier som visar att de hjälper till att "smörja lederna" och på så sätt ha en positiv inverkan vid ledproblem.

När det gäller örter så finns det många olika preparat som ofta rekommenderas, det vanligaste är nog djävulsklo. Djävulsklo är antiinflammatoriskt och smärtlindrande. Man bör dock vara väldigt försiktig med detta preparat eftersom det kan ge negativa biverkningar. Det kan dessutom diskuteras om man verkligen bör ge hästen smärtlindrande medel, men vid kronisk inflammation kan detta kanske vara ett alternativ.
 
Sv: Kronisk artrit - foder?

Tack för svaret! Jag tänkte vänta med smärtstillande (utom det han ska få nu i 10 dagar) innan jag rådfrågar veterinären. Känns ju lite dumt att låta honom gå på smärtstillande resten av livet men man gör ju så med människor och hundar så det kanske kan vara ett alternativ så länge smärtlindringen kommer från örter. Ska rådfråga vet. Man får väl åka och kolla pålagringen någon gång per år också kanske så att det inte blir förvärrat om man ska använda smärtstillande.

Ska kolla om jag hittar de ämnena som du föreslog! Vad är Chondroitin för något?
 
Sv: Kronisk artrit - foder?

gurkmeja ska vara bra


Leder och muskler kan med fördel behandlas med Gurkmeja.
Jag har mkt. Bra resultat med hästar som har/haft Borrelia och/eller Erlichias.
Gurkmeja har laxerande effekt och påverkar även lever och galla i positiv riktning.
Finns i hel blomma och pulver.
Verkar positivt för ledvätska, läker och stärker. Läkande på magsår och andra sår både utvärtes (Ges invärtes) och invärtes.
Kan blandas med vilka andra örter som helst.
Tips: Många hästar skyr doften, blanda i lite betfor.

Dosering: I största allmänhet, i förebyggande syfte: 1 tsk/dag. Vid stela leder - knäppningar i hästen, 1 msk/dag i minst två månader, Vid Borrelia/Erlichia 1 dl/dag i minst två gärna fyra månader.
Vid återkommande ledproblem ge året runt, minst 1 msk/dag.
 
Sv: Kronisk artrit - foder?

Vet inte riktigt vad chondroitin är för någonting men det finns i ett flertal preparat som skall vara bra för lederna (t ex Cortaflex som är ett ganska känt preparat).

Att rådfråga veterinären innan man ger smärtlindrande är definitivt en bra idé. Om det bara är så att hästen har en mindre pålagring i leden så är det inte alls säkert att den kommer ha ont av det och då behöver den ju inte heller ha smärtlindring. (Har själv en häst med lindriga pålagringar i kotlederna fram och han har inte ont av det, kollas regelbundet av veterinär.) Även om smärtlindringen kommer från örter är det inte alls säkert att det är skonsammare för hästen än vad receptbelagda medel är. Det är ofta en missuppfattning att örter skall vara så skonsamt osv bara för att det är "naturligt".

Angående gurkmeja så finns det verksamma ämnet i gurkmeja bland annat i preparatet Biosynov. Att däremot ge gurkmeja i "kryddform" har ingen effekt alls eftersom kryddorna inte är behandlade så att de verksamma ämnena bevaras. Visst, det är säkert billigare att ge krydd-gurkmeja än ett dyrt led-preparat men om det inte har någon som helst effekt så är det ju bortkastade pengar...
 
Sv: Kronisk artrit - foder?

Jag har en valack med en skelettdefekt i hasleden (inte pålagringar, utan det saknas en stor bit av en rullkam). Denna retar mekaniskt leden så det blir en hasledsinflammation, som vi inte lyckats häva. Hästen är utdömd och triangelmärkt.

Det jag gör för att underlätta för honom är att ge honom ledtillskott (jag ger Flexijoint, innehåller glukosamin, kondriotin, MSM och hajbrosk). Detta gav STOR skillnad.

I övrigt så har han magnetskydd på haslederna, om de gör någon större skillnad är svårt att säga, men MED dem så försvinenr hasledsgallan som inte är påverkbar med något annat, men som sagt, om han är så himla hjälp eg av dem vet jag inte, men när jag ändå har köpt dem så får han ha dem.

Under besvärliga perioder (dte går i vågor, han har bra dagar och dåliga dagar, och bar perioder och dåliga perioder) får han djävulsklo (ört, smärtstillande och antiinflammatoriskt) i perioder om 10 dagar. Att jag ger just DK och inte butta är för jag ser i princip samma effekt av DK:n.

Dock, nu i höstas när det var leeeera t ex så hade han det riktigt jobbigt pga det tunga underlaget, så då fick han en tiodagarskur med butta (i samråd med vet såklart) för att mota olle i grind innan det han bli värre, och för att underlätta för honom.

Men den största 'dagliga' skillnaden gör Flexijointen..
 
Sv: Kronisk artrit - foder?

Arabis skrev:
Var kan man köpa Flexjoint, & vad kostar det?

Jag köper min Flexijoint av Martha här på sidan, hon är återförsäljare för tillverkaren, och eftersom det inte fanns någon ÅF häruppe så är Martha snäll och skikar till mig (tyvärr är hon så snäll att hon skickar fakturorna med *s*) :love: :bow:

Jag köper 1.5 kg, det kostar 1270 kr. Räcker då i 100 dagar.

1 kostar (om jag inte minns fel) 924 kr, räcker i 66 dagar.

Jag använder pulver, men det finns även flytande (då med djävulsklo tillsatt)

Du kan läsa mer här och se priser, ÅF etc: www.equimins.se
 
Sv: Kronisk artrit - foder?

Tack för alla svar!

Vi försöker få bort inflammationen men det är troligt att den återkommer då pålagringen är väldigt stor. Ska på åb om tre veckor och då får jag höra lite mer om vad jag kan vänta mig. I värsta fall blir det promenadhäst eller avlivning. :cry: Måste iaf testa lite preparat och se om det fungerar! Har använt NAFs Devils Relief med allt möjligt i tex DK men jag märkte ingen skillnad. Ska dock testa lite "smörjande" och se fall det lindrar något.
 
Sv: Kronisk artrit - foder?

ylvalill skrev:
Vet inte riktigt vad chondroitin är för någonting men det finns i ett flertal preparat som skall vara bra för lederna (t ex Cortaflex som är ett ganska känt preparat).

Att rådfråga veterinären innan man ger smärtlindrande är definitivt en bra idé. Om det bara är så att hästen har en mindre pålagring i leden så är det inte alls säkert att den kommer ha ont av det och då behöver den ju inte heller ha smärtlindring. (Har själv en häst med lindriga pålagringar i kotlederna fram och han har inte ont av det, kollas regelbundet av veterinär.) Även om smärtlindringen kommer från örter är det inte alls säkert att det är skonsammare för hästen än vad receptbelagda medel är. Det är ofta en missuppfattning att örter skall vara så skonsamt osv bara för att det är "naturligt".

Angående gurkmeja så finns det verksamma ämnet i gurkmeja bland annat i preparatet Biosynov. Att däremot ge gurkmeja i "kryddform" har ingen effekt alls eftersom kryddorna inte är behandlade så att de verksamma ämnena bevaras. Visst, det är säkert billigare att ge krydd-gurkmeja än ett dyrt led-preparat men om det inte har någon som helst effekt så är det ju bortkastade pengar...


Jag måste bara säga att du har fel ang gurkmeja i kryddform...
Jag har i flera omgångar gett min häst gurkmeja för att hennes leder knäpper. Det är inget fel på hennes leder dom bara knäpper precis som det kan göra på människor. Först gav jag guucomin och det hjälpte men det blev så himmla dyrt. Då blev jag tipsad att testa gurkmeja. Jag trodde inte på det när jag testade det första gången men när hennes leder slutade knäppa efter ca 10 dagar och dom knäppte inget under hela tiden hon fick gurkmeja. När jag slutade så tog det ca 1 vecka så började det knäppa igen. Så jag gjorde ett nytt försök och denna gång kollade jag över allt från foder och träning till skötsel för att vara säker på att jag inte ändrade på något. Även denna gång tog det 10 dagar innan lederna slutade knäppa och dom började igen ca 1 vecka efter det att gurkmejan var slut. Har testat detta i nu 4 omgångar med samma resultat varje gång. Så nån nytta gör den!
Jag ger 1,5 msk delat på 2 kraftfodergivor.
Men om det kan hjälpa den här hästen kan jag inte svara på men små lätta problem som min häst har löstes med gurkmeja i kryddform.
 
Sv: Kronisk artrit - foder?

nettanbabe skrev:
gurkmeja ska vara bra


Leder och muskler kan med fördel behandlas med Gurkmeja.
Jag har mkt. Bra resultat med hästar som har/haft Borrelia och/eller Erlichias.
Gurkmeja har laxerande effekt och påverkar även lever och galla i positiv riktning.
Finns i hel blomma och pulver.
Verkar positivt för ledvätska, läker och stärker. Läkande på magsår och andra sår både utvärtes (Ges invärtes) och invärtes.
Kan blandas med vilka andra örter som helst.
Tips: Många hästar skyr doften, blanda i lite betfor.

Dosering: I största allmänhet, i förebyggande syfte: 1 tsk/dag. Vid stela leder - knäppningar i hästen, 1 msk/dag i minst två månader, Vid Borrelia/Erlichia 1 dl/dag i minst två gärna fyra månader.
Vid återkommande ledproblem ge året runt, minst 1 msk/dag.


Lånar tråden lite eftersom ni är inne på gurkmeja.
Var kan man köpa Gurkmeja?
Har hört att man inte bör köpa den som finns i vanlig livsmedel affär eller det kvittar?
 
Sv: Kronisk artrit - foder?

AtletShipping skrev:
Lånar tråden lite eftersom ni är inne på gurkmeja.
Var kan man köpa Gurkmeja?
Har hört att man inte bör köpa den som finns i vanlig livsmedel affär eller det kvittar?

Jag har köpt både från en livsmedels grossist och från örtagården...
Båda i pulverform.
Märkte ingen skillnad förutom priset.
Betalade 86kr/900g hos grossisten och från det andra stället typ 130kr för 1kg.

Det finns flera ställen på nätet där du kan beställa annars så brukar man kunna köpa det billigt på "turk affärer" (ursäkta uttrycket) :o
 
Sv: Kronisk artrit - foder?

Någon som provat att ge både glucosamin och gurkmeja samtidigt för att öka effekten?
erfarenheter? mängd?
 
Sv: Kronisk artrit - foder?

Ingen som provat att ge både gurkmeja och glucosamin?
 
Sv: Kronisk artrit - foder?

Biosynov innehåller både gurkmeja och glucosamin. Jag har börjat en kur i dagarna, återkommer när det gått lite längre..
mvh
Lejonelle
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp