Haukur

Trådstartare
Är kroksvans på katt ett allvarligt fel i utställningssammanhang? Vet att det är det på hund iaf...
Katten kommer i så fall vara kastrat vid utställning...

Sv: kroksvans

På kastrat är det ok, om det inte är en jättekrok. En liten svansknick kan möjligen hindra katten från de stora segrarna, men det är ju inte alltid därför man ställer ut. (En liten knick är det ju inte ens säkert att domarna märker...)
Det är ju kul att få en bedömning på resten av katten...

Jag har en skogis med en svansknick som sitter på sista kotan, den syns inte men känns. Han är kastrerad och har varit på många utställningar och slagit flertalet katter utan knick.

Så om dom har knick eller inte, ska domarna borse ifrån även om det "står" mellan en katt med eller utan knick, gäller såklart i kastratklassen. Så för oss har det inte varit något som helst hinder och det ska det som sagt inte vara heller!

Katten har en internationell titel att skryta med ;)

Har domarna någonsin sagt något? Hur har det gått i paneler? (Kan ju tillägga att jag menar stora som i typen SW, WW, Årets Katt-titlar, allt beror ju på ambitionsnivå)
Nu har ju jag en ras är det syns mycket mer (tunn och slät päls..) och köper katt med tanke på avel, så det är inte aktuellt med några svansknickar här, men det är alltid intressant att veta vad domarna säger om saker. (Min gamling har en åldersrelaterad vit fläck på nosen, den har aldrig hindrat honom från att bli BIS i en ras där vita fläckar är diskvalificerande, hade den suttit någon annanstans hade han blivit diskad direkt)

Men min kisse har juh inte mycket päls (devon) å d syns absolut inte att han har kroksvans, bara känns... men ja tycker att d är kanska mycket krok.. men iof jämför ja kanske m den "raka" kissen=)

På bedömningarna domarna talat om för publiken att han har knick, men att det inte gör ngt pga kastratklass.

Han har gått, och fått röster i panel (både KM & internationella utställningar).
Att åka på SW & WW med en kastrat har inte varit aktuellt för mig, där börjar min ambitionsnivå att svikta ;)

Och sedan en tid är katten också utställningspensionerad :)

Jag har ju förut en birma med flera kraftiga svansknickar, och menar jag alltså REJÄLA knickar. Hade inte pälsen varit så länghårig så hade den sett ut som en ostbåge eller nåt... :crazy:
Jag ställde ut henne en gång, då tog hon certifikat i kastratklass (utan konkurrens), men domaren sa att pga den kraftiga knicken så kunde hon inte låta henne gå längre än så. Så hon höll inte för nominering alltså.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 867
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 048
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 790
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
492
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka