Krockat med hästtransport

En bekant till mig krockade med sitt släp i en korsning. Hon hade väjningsplikt men missbedömde farten på bilen som kom från vänster, hon körde ut och bilen körde rakt in i transportens främre del och bilens bakre. Släp och bil hamnade i diket, transporten välte på sidan och hästen rullade ut genom taket på transporten. Transporten var verkligen helt skrot.
Inga skador på hästen mer än småsår, och han blev inte mer svårlastad än tidigare, men åker lugnt fortfarande. Hästen verkade mindre skärrad än människorna.

Herregud, man blir helt förundrad över alla gånger man hör om hästar som trillar ut transporter till höger och vänster utan problem, men en enkel skänkelvikning kan vara för mycket begärt? :laugh::banghead:

Har en bekant som väjde för rådjur med två islänningar i släpet. De for av vägen och på snedden ner i ett lååångt och djupt dike, när det tog stopp för bilen på "botten" så flög ponnisarna ut genom taket och landade på slänten på andra sidan diket. När människorna tog sig ur bilen stod ponnisarna och betade i godan ro :angel: sedan var det bara att lasta dem i en annan transport och åka vidare.
Ena hästen tror jag knäckte nosryggen, annars var de helt oskadda. Änglavakt :love:
 
Jag finner det väldigt intressant att i princip alla hästar i era olycksberättelser har reagerat så pass lugnt i situationen :) Tack för att ni delar med er!
 
Har inte varit med om olycka själv, men kom först till en olycksplats där släpet hade lossnat från draget och fortsatt nerför en sluttning, ut på en åker och snurrat 3 varv! Var 1 shetlandsponny och 1 gotlandsruss i transporten, fick ut dem genom övre luckan.
Fick åka hem och hämta mitt släp och var inga problem att lasta på dem. Den ena stannade och tittade men gick på.
Det enda som hade hänt var att den ena hästen hade bitit sig i läppen! De blev självklart undersökta av veterinär, verkligen tur i oturen att det gick så bra.
 
Usch, dessa ångest tankar har jag när jag kör på en specifik väg till träning där det är mycket älg. Kör så lugnt det går men tyvärr går det mycket tung trafik där också.
Lite lättat att höra om att det gått så bra för många!
 
Usch, dessa ångest tankar har jag när jag kör på en specifik väg till träning där det är mycket älg. Kör så lugnt det går men tyvärr går det mycket tung trafik där också.
Lite lättat att höra om att det gått så bra för många!
Jag blev också lättad! Hade inte förväntat mig så många goda slut på historierna när jag startade tråden..
 
Jag läste något för länge sedan av en australiensk forskare att det är oerhört OVANLIGT att hästen blir svårlastad efter en olycka då den inte kan förknippa lastningen med olyckan. Ska se om jag kan hitta det igen.
 
Jag läste något för länge sedan av en australiensk forskare att det är oerhört OVANLIGT att hästen blir svårlastad efter en olycka då den inte kan förknippa lastningen med olyckan. Ska se om jag kan hitta det igen.
Gör gärna det, vore superintressant att läsa:)
Gäller det även hästar som 'orsakar' det själva, som går över bommen i transporten till exempel?

Vad beror det då egentligen på att vissa hästar är svårlastade?
 
Jag har inte krockat, men fått sladd på E4an och valsat runt, tills jag stannade i vägräcket. Jag vet att släpet var uppe på höger sida om bilen, för det hörnet av bilens stötfångare var mosat, och när vi stannade så stod släpet nästan nittio grader åt vänster istället, men jag tror att det var bilen, mer än släpet, som for runt. Så fort jag stannat hoppade jag ur och öppnade skötardörren, med hjärtklappning - och där står hästen och tittar förebrående på mig och säger "matte! höet är slut!!". Älsklingshästen!
Jag fick hjälp av en annan bil som stannade (medan jag funderade på när nästa bil skulle upptäcka halkan och landa rakt in i oss); tre personer, en kollar att allt är ok med mig, medan de andra två bogserar över mig och släp till vägrenen till höger. Sen satt jag där och andades ett tag, och så puttrade jag sakta och försiktigt fram till närmaste avfart och parkering, där jag kollade igenom hästen lite noggrannare. Vid det är laget hade min man hunnit dit också, så vi körde tillsammans hem till stallet igen; det var skönt att ha någon med sig, även om det inte var i samma bil.
Hästen fick ett par skrubbsår stora som femkronor, ungefär. Släpet klarade sig nästan helt; det är bara mittstolpen som är lite böjd fortfarande. Bilen hade ett mosat hörn bak (där släpet varit i) och fram (där vi stannade i räcket), men jag är glad över mitt stadiga, stadiga Ifor-släp.
Och nej, jag hade inte problem att lasta hästen efter det heller. När vi kommit hem, och jag kollat (igen) att han var ok, gick vi på släpet igen, bara för att.
 
Jag har inte krockat, men fått sladd på E4an och valsat runt, tills jag stannade i vägräcket. Jag vet att släpet var uppe på höger sida om bilen, för det hörnet av bilens stötfångare var mosat, och när vi stannade så stod släpet nästan nittio grader åt vänster istället, men jag tror att det var bilen, mer än släpet, som for runt. Så fort jag stannat hoppade jag ur och öppnade skötardörren, med hjärtklappning - och där står hästen och tittar förebrående på mig och säger "matte! höet är slut!!". Älsklingshästen!
Jag fick hjälp av en annan bil som stannade (medan jag funderade på när nästa bil skulle upptäcka halkan och landa rakt in i oss); tre personer, en kollar att allt är ok med mig, medan de andra två bogserar över mig och släp till vägrenen till höger. Sen satt jag där och andades ett tag, och så puttrade jag sakta och försiktigt fram till närmaste avfart och parkering, där jag kollade igenom hästen lite noggrannare. Vid det är laget hade min man hunnit dit också, så vi körde tillsammans hem till stallet igen; det var skönt att ha någon med sig, även om det inte var i samma bil.
Hästen fick ett par skrubbsår stora som femkronor, ungefär. Släpet klarade sig nästan helt; det är bara mittstolpen som är lite böjd fortfarande. Bilen hade ett mosat hörn bak (där släpet varit i) och fram (där vi stannade i räcket), men jag är glad över mitt stadiga, stadiga Ifor-släp.
Och nej, jag hade inte problem att lasta hästen efter det heller. När vi kommit hem, och jag kollat (igen) att han var ok, gick vi på släpet igen, bara för att.
Lite nyfiken ^_^ Vad fick hästen sår av? Drömsläpet är ett ifor och av denna tråden att döma är de väldigt stabila släp ;).
 
Lite nyfiken ^_^ Vad fick hästen sår av?
Jag antog att det var i det allmänna runtfarandet; det kan ha räckt med något ojämnt på väggen, eller kanten vid stolpen. Det var tillräckligt litet för att jag skulle nöja mig med att vara överlycklig över att det gick så bra, istället för att fundera över vad som kan ha hänt i detalj.

Och ja. Ifor är stadiga. Och tunga, men det hänger ju ihop. Och det är värt det; jag kommer aldrig att köpa ett mindre stabilt släp igen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 784
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 491
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 719
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 058
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp