Krockat med hästtransport

Reville

Trådstartare
När jag kör till och från hoppträningen en kväll i veckan så har jag råkat skrämma upp mig med att tänk om jag krockar med hästen i transporten, särskilt då vägen jag kör på verkar vara någon slags rådjursmetropol och det kryllar även av harar på åkrarna som kantar vägen, det finns även gott om vildsvin i närheten, men de har jag hittills sluppit se. Jag vill inte stå helt handfallen med (eventuellt) två skadade djur efter en krock :(
Jag kör alltid extra lugnt, dels då vägen är ganska kurvig och dels för att underlätta för min häst då hon inte är överförtjust i att åka och dels pga att jag INTE vill råka smälla med de vilda djuren. Vill ju inte behöva tvärbromsa (stackars häst!) men jag vill ju inte köra på djuret som råkar stå på vägen vid fel tillfälle (stackars djur! Och stackars bil!)

Är det någon här som har krockat med bil& släp med häst i? Hur gick det med dig och hästen och viltet? Vad gjorde ni sen?
 
Jag har aldrig krockat men tvärnitat för en tax på rymmen så att hela släpet hoppade.
Hästen såg förvånad ut men bekymrade sig inte något mer om det. Taxen klarade sig :)

Om man krockar med vilt så ska man märka ut platsen med ett band eller liknande och ringa 112 så tar dom han om resten.
Se till att ha numret till en lugn och sansad person som kan komma och rädda dig och köra hem häst och släp om du skulle bli för uppstressad.
Ha numret i din telefon och på en lapp på instrumentbrädan så att du blir påmind om vem du ska ringa.

I min bil finns alltid en bra kniv så att jag kan skära loss hästen om det skulle behövas.
 
Skönt att hunden klarade sig :)

Om man krockar med vilt så ska man märka ut platsen med ett band eller liknande och ringa 112 så tar dom han om resten.
Se till att ha numret till en lugn och sansad person som kan komma och rädda dig och köra hem häst och släp om du skulle bli för uppstressad.
Ha numret i din telefon och på en lapp på instrumentbrädan så att du blir påmind om vem du ska ringa.

I min bil finns alltid en bra kniv så att jag kan skära loss hästen om det skulle behövas.

Allt det där vet jag redan, men min fråga gällde främst hästens reaktion eftersom man i vanliga fall helst undviker en hård inbromsning.
 
Jag har inte krockat med transport dock både fått punka på släpet och tappat ett däck på bilen vid olika tillfällen. Säkert lite obehagligt för hästen men hon har alltid stått som ett ljus tills man fixat problemet (vilket inte alls är hennes vanliga beteende i transporten) :grin: Ser alltid till att ha diverse verktyg, reflexer, laddad mobil och de vanliga viltremsorna med mig i bilen när jag kör häst och har som tur är dessutom ett par underbara bekanta som alltid är hjälpsamma i sådana situationer. Har även klippt en hare en gång men med tanke på att min bil mest liknar en traktor så märktes det inte ens.

Dock är jag rätt bestämd med att jag vill ha fronturlastning på transporten (helst modellen med dörr och utan ramp) så att jag kan få ut hästen den dagen någon idiot kör på släpet bakifrån.
 
Jag har inte krockat med transport dock både fått punka på släpet och tappat ett däck på bilen vid olika tillfällen. Säkert lite obehagligt för hästen men hon har alltid stått som ett ljus tills man fixat problemet (vilket inte alls är hennes vanliga beteende i transporten) :grin: Ser alltid till att ha diverse verktyg, reflexer, laddad mobil och de vanliga viltremsorna med mig i bilen när jag kör häst och har som tur är dessutom ett par underbara bekanta som alltid är hjälpsamma i sådana situationer. Har även klippt en hare en gång men med tanke på att min bil mest liknar en traktor så märktes det inte ens.

Dock är jag rätt bestämd med att jag vill ha fronturlastning på transporten (helst modellen med dörr och utan ramp) så att jag kan få ut hästen den dagen någon idiot kör på släpet bakifrån.

Men åh, så har jag inte ens tänkt... varför skulle du väcka den tanken????
 
Jag har inte krockat med transport dock både fått punka på släpet och tappat ett däck på bilen vid olika tillfällen. Säkert lite obehagligt för hästen men hon har alltid stått som ett ljus tills man fixat problemet (vilket inte alls är hennes vanliga beteende i transporten) :grin: Ser alltid till att ha diverse verktyg, reflexer, laddad mobil och de vanliga viltremsorna med mig i bilen när jag kör häst och har som tur är dessutom ett par underbara bekanta som alltid är hjälpsamma i sådana situationer. Har även klippt en hare en gång men med tanke på att min bil mest liknar en traktor så märktes det inte ens.

Dock är jag rätt bestämd med att jag vill ha fronturlastning på transporten (helst modellen med dörr och utan ramp) så att jag kan få ut hästen den dagen någon idiot kör på släpet bakifrån.

Intressant att din häst reagerat då pass bra om det inte är hennes vanliga sätt. De kanske känner stundens allvar? Jag har också fronturlastning och en av många anledningar till att jag valde det är samma som dig.
 
Allt det där vet jag redan, men min fråga gällde främst hästens reaktion eftersom man i vanliga fall helst undviker en hård inbromsning.

Jag har tvärnitat med hästen i släpet en gång. Krockade inte, men var tvungen att ställa mig på bromsen. Jag kastade mig ut till släpet och var säker på att det skulle vara något knas med hästen. Han stod där inne och såg förvånad ut, lugn som en filbunke, så det var bara att åka vidare.
 
Jag har också gjort en hård inbromsning då ett rådjur hoppade fram på vägen, jag har ju kamera i bilen och såg att det INTE var poppis att göra så enligt min häst. Hon stod visseligen still efteråt men man såg på uttrycket att hon var spänd och obekväm resten av resan. Till gången efter var det dock normal reaktion igen.
Har hört dom som åkt i diket och lagt släpet på sidan, "lastat ur", fått dit en ny transport och lastat på hästen utan problem. Men jag betvivlar starkt att det skulle gå med min. Vet inte ens om hon skulle gå in i en främmande transport om inget annat hänt. Kan ju vara så att dom är i chock också och gör som dom blir tillsagda.... kan man hoppas ;-)
 
Jag har också gjort en hård inbromsning då ett rådjur hoppade fram på vägen, jag har ju kamera i bilen och såg att det INTE var poppis att göra så enligt min häst. Hon stod visseligen still efteråt men man såg på uttrycket att hon var spänd och obekväm resten av resan. Till gången efter var det dock normal reaktion igen.
Har hört dom som åkt i diket och lagt släpet på sidan, "lastat ur", fått dit en ny transport och lastat på hästen utan problem. Men jag betvivlar starkt att det skulle gå med min. Vet inte ens om hon skulle gå in i en främmande transport om inget annat hänt. Kan ju vara så att dom är i chock också och gör som dom blir tillsagda.... kan man hoppas ;-)

Min kompis voltade på E18 med sin hästtransport (innehållande en häst). Det var aldrig några problem att lasta hästen efteråt, men antagligen så förknippade hon inte det hela med släpet då hon själv hade lossnat och trillat ur och traskade omkring på vägen medan människorna tog sig ur bilen.
 
Min kompis voltade på E18 med sin hästtransport (innehållande en häst). Det var aldrig några problem att lasta hästen efteråt, men antagligen så förknippade hon inte det hela med släpet då hon själv hade lossnat och trillat ur och traskade omkring på vägen medan människorna tog sig ur bilen.
Men uuuh:eek: Men du har nog rätt, antagligen förknippar hästen inte släpet med olyckan, det vore ju jättetråkigt om en häst aldrig lät sig bli lastad igen (fullt förståeligt förvisso). Men vilken 'tur i oturen' din vän hade! Fick hästen några skador?
 
Men uuuh:eek: Men du har nog rätt, antagligen förknippar hästen inte släpet med olyckan, det vore ju jättetråkigt om en häst aldrig lät sig bli lastad igen (fullt förståeligt förvisso). Men vilken 'tur i oturen' din vän hade! Fick hästen några skador?

Har för mig att hon fick en lång reva på magen från den vassa kanten som blev när dom var uppåner och taket lossnade. Men allt gick bra, hästen gick 150-hoppning några år senare. :) Riktig änglavakt hade dom allihop (3 vuxna, 1 bebis, 2 hundar och 1 häst).
 
Har aldrig råkat ut för ngn olycka med häst, men tappat ett hjul från min Enkelaxlad transport.
Körde bara i 30kmh på grusvägen 200m hemifrån Såg det direkt som tur var, men hjulet for ca 50m ut på en åker och stänkskärmen blev mosad.
Fick dock på hjulet igen och kunde sakta köra hem släpet.

Har sen dess varit extra noga med att ha nya bultar, spänna ordentligt lite då och då och fylla på med luft så fort släpet har stått en tid.
Har reflexer och kniv i bilen och frontutlastning i släpet för att kunna få ut hästen fort och bort från vägbanan.

ska uppgradera utrustningen med några ficklampor, bättre verktyg och nu för vinten lite tjocka strumpor och termokläder ^_^.
 
Jag har inte krockat med transport dock både fått punka på släpet och tappat ett däck på bilen vid olika tillfällen. Säkert lite obehagligt för hästen men hon har alltid stått som ett ljus tills man fixat problemet (vilket inte alls är hennes vanliga beteende i transporten) :grin: Ser alltid till att ha diverse verktyg, reflexer, laddad mobil och de vanliga viltremsorna med mig i bilen när jag kör häst och har som tur är dessutom ett par underbara bekanta som alltid är hjälpsamma i sådana situationer. Har även klippt en hare en gång men med tanke på att min bil mest liknar en traktor så märktes det inte ens.

Dock är jag rätt bestämd med att jag vill ha fronturlastning på transporten (helst modellen med dörr och utan ramp) så att jag kan få ut hästen den dagen någon idiot kör på släpet bakifrån.
Då går det nog illa för hästen om det inte är en ponny:eek:
Har blivit påkörd av mötande in i hjulhuset på släpet av ett likadant ekipage som åkte vidare i mörkret. SMET! En mobilsnackande idiot.
Släpet välte inte iom att hästen stog på vä. sida, men punka o en trasig axel.
 
Har aldrig råkat ut för ngn olycka med häst, men tappat ett hjul från min Enkelaxlad transport.
Körde bara i 30kmh på grusvägen 200m hemifrån Såg det direkt som tur var, men hjulet for ca 50m ut på en åker och stänkskärmen blev mosad.
Fick dock på hjulet igen och kunde sakta köra hem släpet.

Har sen dess varit extra noga med att ha nya bultar, spänna ordentligt lite då och då och fylla på med luft så fort släpet har stått en tid.
Har reflexer och kniv i bilen och frontutlastning i släpet för att kunna få ut hästen fort och bort från vägbanan.

ska uppgradera utrustningen med några ficklampor, bättre verktyg och nu för vinten lite tjocka strumpor och termokläder ^_^.

Det lät skrämmande nog! Där är den största anledningen till att jag aldrig vill ha ett enkelaxlat släp, händer det en boggie kan man ändå köra sakta och försiktigt så man hamnar 'ur vägen' så att säga. Och samma med fronturlastning- jag skulle aldrig vilja vara utan det! Både ur olycksperspektiv samt trälig-häst-som-vägrar-backa-perspektivet;) Jag har kniv, reflexväst, skyffel, jacka, filtar, mössa, vantar och ficklampa i bilen. Borde kanske slänga in ett par termobrallor och varma skor också nu när det är vinter:)
 
Skönt att hunden klarade sig :)



Allt det där vet jag redan, men min fråga gällde främst hästens reaktion eftersom man i vanliga fall helst undviker en hård inbromsning.

Jag har tvärnitat med häst. Hon brydde sig inte alls, iofs skötte hon sig alltid när det väl gällde.
Övrig tid kunde det vara ett humör av dess like ^^
 
Jag har krockat med ett rådjur, audi 100 quattro, Ifor Williams släp, 2 st halvblod a 167 resp 174 i släpet...
Kommer i nerfösrbacke ur sväng och VOILA ett rådjur :meh:
Träffade den klockrent med bilens förarsida/front. Släppte på gasen men hade inte den MINSTA LUST att bromsa med släpet och två fullstora hästar i släpet ... Så inget hände med varken bil, släp eller hästar... Rådjuret åkte vi tillbaka och hämtade upp med bilen efter att ha pratat med jaktlaget som sa att vi fick ta det... Mycket kött på den :) Och man slapp spotta hagel :D

= Inga som helst problem att krocka med rådjur....

Större djur är dock inte att rekommendera ... Mindre djur ala grävling kör man bara över... MEN förvänta er inte att de "bara" är att putta av vägbanan sen... Likstelheten infann sej liksom inte direkt :wtf: Sluta med att pappa fick flytta grävling (samma ekipage och antal hästar i ...)
 
Jag har krockat med ett rådjur, audi 100 quattro, Ifor Williams släp, 2 st halvblod a 167 resp 174 i släpet...
Kommer i nerfösrbacke ur sväng och VOILA ett rådjur :meh:
Träffade den klockrent med bilens förarsida/front. Släppte på gasen men hade inte den MINSTA LUST att bromsa med släpet och två fullstora hästar i släpet ... Så inget hände med varken bil, släp eller hästar... Rådjuret åkte vi tillbaka och hämtade upp med bilen efter att ha pratat med jaktlaget som sa att vi fick ta det... Mycket kött på den :) Och man slapp spotta hagel :D

= Inga som helst problem att krocka med rådjur....

Större djur är dock inte att rekommendera ... Mindre djur ala grävling kör man bara över... MEN förvänta er inte att de "bara" är att putta av vägbanan sen... Likstelheten infann sej liksom inte direkt :wtf: Sluta med att pappa fick flytta grävling (samma ekipage och antal hästar i ...)

Skönt att höra att det kan gå bra ändå! Tack för att du delade med dig :)
 
Har aldrig krockat men däremot tvärnitat med två ponnyer bak i transporten. Var en dåre som körde mot rött, så vi hade inget annat val. Bommen fram var något demolerad och gick inte att "stänga" igen, men ponnyerna var det inget fel på. Den ena (den som inte haft sönder bommen) verkade lite upprörd medan den andre mest var nöjd över att få lite extra hö. Var aldrig något problem med att lasta dem efteråt.
 
En bekant till mig krockade med sitt släp i en korsning. Hon hade väjningsplikt men missbedömde farten på bilen som kom från vänster, hon körde ut och bilen körde rakt in i transportens främre del och bilens bakre. Släp och bil hamnade i diket, transporten välte på sidan och hästen rullade ut genom taket på transporten. Transporten var verkligen helt skrot.
Inga skador på hästen mer än småsår, och han blev inte mer svårlastad än tidigare, men åker lugnt fortfarande. Hästen verkade mindre skärrad än människorna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 784
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 491
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 719
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 058
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp