Bra gjort att ringa!
- Annan bil bytte fil in i sidan på min bil utanför Ullevi. Låg hastighet, bara plåtskador.
- Annan bil körde in i min bil bakifrån med rätt bra hastighet när jag stannat i kö innan Tingstadstunneln. Andra bilen skrot, inga personskador.
- Jag körde på rådjur utanför Sveg. En hel del skador på bilen, inga personskador.
- Annan bil körde in i min bil bakifrån med hög hastighet när jag stannat i kö i Kållered. Dominokrock, fyra bilar inkl min blev skrot. Ömhet och blåmärken.
- Jag körde på älg i Halland. En hel del skador på bilen, inga personskador(!).
Varje händelse är förstås en för mycket men när allt kommer omkring känns det som ett rimligt saldo efter uppskattningsvis 120 000 mil. Flera av händelserna hade kunnat sluta avsevärt värre.
Igår kväll på väg hem från stallet skedde dock ett svettigt tillbud som hade kunnat döda flera.
Kurvig och kuperad landsväg som jag känner väl, jag kommer ikapp en bil som kör strax under skyltade 70, jag lägger mig en bit bakom och avvaktar ett lämpligt omkörningstillfälle. I backspegeln ser jag att en liten bil hinner upp oss i hög hastighet, samtidigt ser jag att en mötande bil just försvinner ner i en svacka framför oss. Den upphinnande bilen bakom mig väljer att köra om trots vägkrön och kurva, passerar mig och bilen framför mig i 100-110, möter naturligtvis bilen som kommer upp ur svackan, kastar sig in i högerfilen ett par meter framför den främsta bilen och max en billängd framför den mötande. En sån där grej som händer flera gånger varje dag på vägar runt om i landet och andra länder, som ofta slutar med "bara" adrenalinpåslag och ångest men ibland med flera dödade.
Jag hann se regnumret på den omkörande bilen. En kvinna 40+ från trakten, på väg till sin arbetsplats längs en väg som hon rimligen känner väldigt väl. När jag lugnat mig litet ringde jag upp henne och frågade hur hon tänkte när hon tog beslutet att köra om trots kurva och vägkrön. Det satt dessutom en övningskörningsskylt på bilen och det trafikbeteendet är ju inget att avla på om man säger så. Först blånekade hon och spelade helt oförstående, sedan började hon skratta nervöst och bad om ursäkt, och höll med om att det inte var ett särskilt lyckat beslut. Och lade på i örat på mig. Förhoppningsvis tyckte hon att det var skitjobbigt att en främling ringde upp och hade åsikter om hennes trafikbeteende.
Jag hade nog inte vågat ringa, och om jag nu ringt på en gång medan jag var tillräckligt omskakad för att våga hade jag nog varit så vass att det inte hade önskad effekt