Krock på Romme Travbana!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare twinstar
  • Startdatum Startdatum
T

twinstar

Två hästar frontalkrockade på Romme travbana tidigare idag, under uppvärmningen inför sina lopp. Båda bröt nacken och dog. Kuskarna klarade sig så när som på en stukad fot.

Galet otäckt. Vilken smäll det måste varit.
Vad höll kuskarna på med? :(

http://www.falukuriren.com/artikel.asp?id=889835

Det hade tydligen varit så skitigt och motljus av solen så dom inte såg varandra. Tydligen så hade dom möts mitt i banan. Men på bilderna ser det ut som den som värmt i bakvarv värmt för långt in. Otäckt är det i alla fall. En annan fundering jag har är varför inte hästarna väjer för varandra, två hästar brukar väl aldrig springa in i varandra nos mot nos?

usch, har precis läst om det på travnet.se
stänk så hemsk för alla berörda!
funderade oxå på varför hästarna inte väjde för varann?

Gud vad hemskt! Snacka om otur, att dom inte såg varandra.. :crazy:

Min mamma jobbar på Romme som sjukvårdare & såg alltihop. Hästen som gick bakvarv kastade sig hejdlöst inåt i banan (blev troligen rädd för solreflexer i parkerade bilar). Troligen gick det så fort så ingen av hästarna hann reagera på att de möttes.

Usch så hemskt! Stackars hästägarna. Hoppas att man slipper vara med om något sådant själv. Usch...

Bara en liten fråga, ponnytravkusk som inte har kört nåt lopp som man är så hänger man inte med :p
Det står att dom anser att Sören "vållade olyckan"
Men samtidigt står det att man ska hålla sig på varsin sida av banan, och det vet vi ju alla :p
Gjorde inte Jörgen också fel då som körde i tredje spår?
Även om dom två innersta var dåliga?

Sånt här får mig att gråta! SÅ tragiskt!!! :cry:

Fasiken vad jobbigt det måste vara att stå där som "anhörig" till hästarna! Och vilken chock kuskarna måste fått!!!

Hoppas verkligen vi slipper se mer av sånt här!!!

Nja, Jörgen gjorde nog inget fel. För såvitt jag har fårstått (rätta mig gärna om jag har fel) så är det i BAKVARV man ska hålla sig till de två yttersta spåren. Så i det fallet ÄR det ju Sören som gjort "fel", om han nu körde innanför dessa. Sen hade ju tydligen hans häst kastat sig inåt, mot den andra, och sånt är ju ögonblicksverk och svårt att förhindra.

Otroligt sorgligt och tråkigt när sånt händer dock! :cry:

Ja men ska inte den som kör i rätvarv (om de nu heter så :o ) hålla sig till dom två inre också? :confused:
Jättehemskt iallafall, hur det nu än var :(

om banan är dålig, brukar man "stänga av" innerspår vid värmning.

jag råkade se det på tv,dom filmade hästarna der odm låg döda,visst kan ljuset och måln va orsaken till krocken,
och dette händer ju inte precis ofta heller.
jag tycker synd om hästarna,och kuskarna,det måste sitta kvar i tankebanorna hos dom vad som hände.

Så hemskt! :(
han som berättade det för mig sa att en av dom kört i fel spår...
Ameo.. i "stor" trav så får man använda dom 4 yttersta spåren som bakvarv, i ponnytravet är det ju bara 2

de gånger jag varit på en travbana har jag sett ett flertal incidenter, på gränsen till olyckor. att det inte händer mer otäcka olyckor måste bero på kuskar o övrigas skicklighet, det måste jag säga.allt händer i ett rasande tempo och jag är mest full av beundran över den yrkesskicklighet jag sett i trängda lägen !

Liknande trådar

Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 615
Senast: Takire
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Expressen) Två ekipage kolliderade på Rommetravets tredje lopp. Kusken Viktoria Strand Jörgensen kastades ur...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Expressen) Två ekipage kolliderade på Rommetravets tredje lopp. Kusken Viktoria Strand Jörgensen kastades ur sulkyn...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: Gunnar
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama