Kritiklappar från utställning

Frank ställdes bara hos förra ägaren, men jag fick med kritiklapparna vid köpet tillsammans med resten av hans papper. Rasen är Jack Russell :)

"14 mån. Bra huvud, kunde ha lite mörkare ögon. Utm. hals och överlinje. Bra vinklad bak. Rör sig väl, utm. päls och temperament" Exc, 2:a juniorklass

"Mkt välbyggd och utvecklad, korr. prop, musk (?), bra huvud, bra hals, stram fin rygglinje. Bra bröstkorg, lagom benlängd. Goda vinklar. Typiska rörelser, bra päls" BIR junior, exc. med cert

"
Mask. hane, mask. huvud. Fint uttryck, fina öron, vacker silhuett. Utm. päls, spanningsbar, ???, rör sig utm. från sidan" BIM junior, exc. med cert

"Maskulin hane av bra storlek. Vill ha mer stop och mörkare ögon, korrekt bett. Tillräcklig hals. Vällagd skuldra. Bröstkorg i grövsta laget. Ok kors, tillräckliga vinklar bak. Sträv päls i bra kondition. Lite glad svans. Rör sig väl, bra temperament" Exc, öppenklass 2:a

"
Välskuret huvud. Lite ljusa ögon, bra skuldra, svårspannat och visas i lite högt hull, välmusklad. Välv. bakställ, rör sig balanserat med bra steg, bra päls och temperament" Exc, öppenklass 2:a

"Mask., välburet huvud. Ok ögonfärg, kunde ha mörkare pigment. Bra kind och välansatta öron, utm. hals och överlinje. Ngt högt ansatt svans. Välv. bak, ngt lösa armbågar, tåtrång fram men rör sig m. ett mycket bra flyt. Bra päls, trevligt presenterad." Exc, 1:a öppenklass

"Well balanced head, would prefer darker eye a bit. Too heavy in ribcage, slightly out of elbow. Nice quarters, good coat, good topline. Good hind action, acceptable front action" Exc, 2:a öppenklass

"Rätt prop. Vackert huvud, välansatta öron, tillräcklig hals. Välutv. kropp men i högt hull så att helhetsintrycket blir klumpigt. Svansen borde vara rakare, bred i fronten. Ganska knappt vinklad även bak. Visar sig mkt fint, fint temperament" VG, 4:a öppenklass

Jag är inte så insatt i utställningsvärlden så ber om ursäkt på förhand om jag rört ihop några begrepp eller så :angel:
 
Det är vad jag förstått väldigt vanligt med hundar som får Vg eller exc trots att de flyr domaren. Tycker också det är lite märkligt. Därför gillar jag verkligen domare som skriver kommentar gällande mentalitet. I alla fall där det gäller raser som ofta har problem med den sociala biten.

Enig. Jag blir tokig när de släpper igenom sånt, en hund får absolut vara reserverad om den så ska vara enligt standarden, men ohanterlig/aggressiv, nja. De ska ju trots allt i regel leva med människor utan att äta upp dem. :meh:
 
:laugh:
Ja den var skum.

Appropå fransk fram så är mitt Skägg lite fransk. Aningen mer på ena. Syns nästan bara när han sitter.
Är det vanligt i rasen?
:laugh:
Ja den var skum.

Appropå fransk fram så är mitt Skägg lite fransk. Aningen mer på ena. Syns nästan bara när han sitter.
Är det vanligt i rasen?

Nej inget som är vanligt förekommandehos dvärgschnauzer, däremot schnauzern är betydligt oftare fransysk.
 
Nej inget som är vanligt förekommandehos dvärgschnauzer, däremot schnauzern är betydligt oftare fransysk.

Tänkte precis svara, tur att du hann före!
Dahlia är väl inte ens fransysk? Winzi är det lite på ena frambenet.
Den domaren som skrev kritiken var ju bra märklig överlag.
 
Frank ställdes bara hos förra ägaren, men jag fick med kritiklapparna vid köpet tillsammans med resten av hans papper. Rasen är Jack Russell :)

"14 mån. Bra huvud, kunde ha lite mörkare ögon. Utm. hals och överlinje. Bra vinklad bak. Rör sig väl, utm. päls och temperament" Exc, 2:a juniorklass

"Mkt välbyggd och utvecklad, korr. prop, musk (?), bra huvud, bra hals, stram fin rygglinje. Bra bröstkorg, lagom benlängd. Goda vinklar. Typiska rörelser, bra päls" BIR junior, exc. med cert

"
Mask. hane, mask. huvud. Fint uttryck, fina öron, vacker silhuett. Utm. päls, spanningsbar, ???, rör sig utm. från sidan" BIM junior, exc. med cert

"Maskulin hane av bra storlek. Vill ha mer stop och mörkare ögon, korrekt bett. Tillräcklig hals. Vällagd skuldra. Bröstkorg i grövsta laget. Ok kors, tillräckliga vinklar bak. Sträv päls i bra kondition. Lite glad svans. Rör sig väl, bra temperament" Exc, öppenklass 2:a

"
Välskuret huvud. Lite ljusa ögon, bra skuldra, svårspannat och visas i lite högt hull, välmusklad. Välv. bakställ, rör sig balanserat med bra steg, bra päls och temperament" Exc, öppenklass 2:a

"Mask., välburet huvud. Ok ögonfärg, kunde ha mörkare pigment. Bra kind och välansatta öron, utm. hals och överlinje. Ngt högt ansatt svans. Välv. bak, ngt lösa armbågar, tåtrång fram men rör sig m. ett mycket bra flyt. Bra päls, trevligt presenterad." Exc, 1:a öppenklass

"Well balanced head, would prefer darker eye a bit. Too heavy in ribcage, slightly out of elbow. Nice quarters, good coat, good topline. Good hind action, acceptable front action" Exc, 2:a öppenklass

"Rätt prop. Vackert huvud, välansatta öron, tillräcklig hals. Välutv. kropp men i högt hull så att helhetsintrycket blir klumpigt. Svansen borde vara rakare, bred i fronten. Ganska knappt vinklad även bak. Visar sig mkt fint, fint temperament" VG, 4:a öppenklass

Jag är inte så insatt i utställningsvärlden så ber om ursäkt på förhand om jag rört ihop några begrepp eller så :angel:

Ska du inte ta det där sista certet då? :p
Bara ett kvar till championat ju!
 
"feminin tik, vacker färg och bra öron, kunde önskas mer svart på öronen. Bra storlek. Något litet förbröst. För dagen alldeles för mager och för glad". :rofl:
- VG

20604250_2027823457243860_3716020089165661147_n.jpg
 
Finsk lapphund som sagt.. :D

Valp:

Könspräglat huvud. Ger ett något tungt uttryck vad gäller kroppen. Bra benstomme. Ordinärt vinklad. Lite tunga rörelser. Päls och färg u.a. Väl ansatt svans. 4 plac utan HP

Junior:

Lagom stor. Mkt god typ. Välskuret huvud. God hals. Kraftig kropp. Svansen kunde ringla bättre. Något lös i fronten. Tillräckligt vinklad. Goda rörelser. God päls och färg. Very good

Tik av utmärkt storlek. Feminint huvud med bra detaljer. Vackra öron. Rastypiska vinklar. Utmärkt kropp. Slarvar med svansen. Bra pälsstruktur. Rör sig med bra steg men ser lite tung ut i rörelse. Bra proportioner stående. Excellent oplac.

Medelstor junior. Ger ett något långt intryck. Tillräckligt bred skalle. Måste utvecklas i nospartiet och stopet. Bra hals. Något för runda ögon. Tillräcklig bestomme. Tillräckligt utvecklad kropp. Måste utvecklas i frampartiet. Väl ansatt svans. För rakt vinklad bak. Brant skuldra. Ganska bra pälskvalitet. Rör sig med ganska bra steglängd och måste bli stabilare. Något löst buren svans. Trevligt temperament. Excellent 2 plats

very good breed type, nice head, siccorbite, nice topline, very good set of tail in standing and moving tail not carried over the back, nice bone structure, very good angulation front and rear a litlle bit straight in the rear, nice coat structure already, very friendly. Very good

Välbyggd. Ganska bra uttryck. Runda ögon kunde vara en nyans mörkare. Fin överlinje. Bra kropp och benstomme. Rör sig bra från sidan lite smalspårig framifrån. Fin attityd. Välskött päls. Excellent oplac.

Bra storlek. Aningen lång i kroppen. Utmärkt huvud. Mörka ögon. Bra överlinje. Välansatt svans. Välvinklad. Något glansig päls. Något marktrång i rörelse. Excellent CK BIM med cert!

16-månaders tik av utmärkt typ. Feminin. Vackert huvud. Korrekt bett, ögon och öron. Vacker päls. Rör sig bra men kanske lite tåtrångt fram. Bra benstomme och muskelmassa. Bra temperament. Välvisad och uppför sig väl! Inoff BIR med HP BIG2

Unghund:
Mycket bra typ. Typiskt huvud. Mörka ögon. Fast rygg. Utmärkt textur och färgfördelning. Vinklar, rörelser och mentalitet utmärkt. Excellent 2 plats

Tik av bra storlek. Ganska bra skalle. Något ljusa ögon. En aning framskjuten skuldra. Härlig kropp. Rastypiska vinklar bak. Päls OK. Inoff BIR med HP BIG1

Trevlig unghundstik. Tilltalande helhet. Härligt huvud med bra proportioner . Välburna öron och korrekt bett. Bra rörelsemönster. Bra över och underlinje. Välvisad. Inoff BIR med HP BIG1

Feminin tik av bra storlek och proportioner. Nätt huvud. Fina ögon och öron. Bra nosparti. Utmärkt hals, överlinje och svans. Välkroppad. Välkonstruerad. Rör sig med sunda steg. Bra päls. Utmärkt temperament. Excellent CK 3BTK med r-cacib

Bra huvud med mörka ögon. Korrekt bett. Lite lång i sina linjer. Bra hals. Kunde ta upp svansen lite mera i rörelse. Rör sig bra. Står bra på sina tassar. Excellent oplac.

1,5 year old very good type. Short coat today. Strong but feminine head. Well angulated in front could have better in rear and needs stronger back end. Behaving well. Well presented. Very good

Feminin. Lite lång helhet med passande benstomme. Önskas mer knävinkling. Välproportionerat huvud, vänligt uttryck. Starkt nosparti. Korrekt saxbett. Utmärkt hals och överlinje. Passande dubbelpäls. Rör sig lite trippande, kunde bära sig högre. Very good

Ungtik av utmärkt typ. Bra huvud med fin bredd i skallen. Utmärkt hals och överlinje. Behöver ännu fyllas ut något i bröstkorgen. Fina proportioner. Rör sig bra får inte riktigt upp svansen. Välskött päls av bra struktur. Excellent 2 plats

Passande storlek. Bra huvud och stop. Mellanbruna ögon. Ganska stora öron. Fin hals och rygg. Bär sin svans korrekt. Passande kropp. Tillräckliga vinklar bak, rak överarm. Typiska rörelser. I sommarpäls. Välpresenterad. Excellent 2 plats

kraftfuld tæve med fin substans, fine proportioner, herligt udtryk, godt forhold skalle / næseparti, saksebid, korrekte ører, fint forbryst, stærk overlinje, meget fin brystkasse, bred stærk lænd, korrekt højt ansat hale, tilpas vinkling i knæ og has, velplejet korrekt pelsstruktur, tilpas underuld. Excellent CK 2BTK med r-cert

meget god type, ikke helt færdig udviklet, og særlig må hun bli lidt bedre udfyldt i fronten, fin silhuet, bra hoved, hals og ryglinie, korrekt brystdybde, og vinkler, bevæger sig bra, ganske bra pels. Excellent CK 2 plats

skdxieX.jpg

7aFvG7s.jpg

U7E45Yv.jpg
 
Gissas enda utställning,10 mån gamal och hade aldrig varit av gårdplanen förutom i skogen.
Mkt god typ,ngt långsträckt,bra skalle,nos,skulle bära sina öron bättre,vackra o mörka ögon,super förbröst,något bred mellan frambenen (ja man blir det när förbröstet är kanon :banghead: ) Utmärkta vinklar fram o bak,rör sib bra men något svajigt i fram.
Härlig mentalitet!! VG
 
Ingen som kan förklara för mig hur en hund kan vara för tunn och lätt men samtidigt ha tillräcklig kropp och bra benstomme? :p
 
Ingen som kan förklara för mig hur en hund kan vara för tunn och lätt men samtidigt ha tillräcklig kropp och bra benstomme? :p

"Tunn" har väl oftast med hull och/eller muskelatur att göra. En hund kan vara tunn men ändå ha bra benstomme. Tillräcklig kropp för åldern är just vad det låter som, tillräckligt utvecklad för att vara 1 år (visst var det 1 år hon var vid utställningen?).

Så tolkar jag det, men jag är ingen expert ;)
 
"Maskulin hane, bra proportioner. Kraftfullt huvud, ngt låg nos. Bra uttryck, korrekt bett. Reslig, tillräckligt vinklad, markerat förbröst, ännu ngt grund bröstkorg. Brant kors, bra benstomme. Rör sig med bundet steg = hög svansföring. Glad och positiv. Behöver ringträning."
Very good
Labben i unghundsklass (hans enda off. utställning)
Han hade lite svårt att stå still när domaren kom, ville helst bara pussas :D
 
"Tunn" har väl oftast med hull och/eller muskelatur att göra. En hund kan vara tunn men ändå ha bra benstomme. Tillräcklig kropp för åldern är just vad det låter som, tillräckligt utvecklad för att vara 1 år (visst var det 1 år hon var vid utställningen?).

Så tolkar jag det, men jag är ingen expert ;)
Måste ju vara så, men då tycker jag det är lustigt att de skrev att hon var för "lätt", det var ju inte så att de lyfte henne eller något :p Så då tolkade jag mer att hon var för nätt, men ändå hade tillräcklig kropp och bra benstomme :rofl: Vilket går emot varandra.

Men jag vill nog ställa ut henne iallafall en gång till. I full vinterskrud kan hon nog iallafall få ett VG. :D
 
Måste ju vara så, men då tycker jag det är lustigt att de skrev att hon var för "lätt", det var ju inte så att de lyfte henne eller något :p Så då tolkade jag mer att hon var för nätt, men ändå hade tillräcklig kropp och bra benstomme :rofl: Vilket går emot varandra.

Men jag vill nog ställa ut henne iallafall en gång till. I full vinterskrud kan hon nog iallafall få ett VG. :D

Ja alltså "lätt" skulle jag nog också tolka lite som typen snarare än vikten. Men kanske att hon kan vara nätt men ändå bra benstomme? Jag vet inte :rofl:
 
Ja alltså "lätt" skulle jag nog också tolka lite som typen snarare än vikten. Men kanske att hon kan vara nätt men ändå bra benstomme? Jag vet inte :rofl:
Det är det jag tycker är konstigt, är hon nätt har hon ju inte bra benstomme, då den ska vara medel :rofl:

Jag tycker hon har väldigt lagom benstomme för en tik. Smidig men stabil :love: Men hon mognade ju på sig rejält från 1 till 2 år, vilket är när bilden är tagen. Även nu vid 2,5 år är hon mognare och mer "kompakt" i kroppen, och lika smidig :heart
17190535_10207962278322872_8468390737446409841_n.jpg
 
Morris enda officiella utställning, han fick VG
8fYGp5L.jpg


"Riktigt bra proportioner, bra skalle, fina öron.Kunde ha en aning mörkare ögon och kraftfullare nosparti. Bra bett, bra hals och rygg, aning lågt ansatt svans som bärs bra. Tillräcklig bröstkorg, ännu lite lös i ö-arm, bra ben och tassar. Bra steg, päls och färg. Utmärkt temperament"

Det var ju skönt att han fick utmärkt temperament trots att han slet sig och hånglade upp domaren när hon skulle känna igenom honom :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp