Kritiklappar från utställning

Jag har två inoff-resultat och ett officiellt att dela med mig av :D

Tinja 5 månader, Bästa Valp i Ras med HP
"Utmärkt typ & storlek bra bett, bra huvud med uttrycksfulla ögon, bra öron, bra hals lovande bröstkorg bra topline, utmärkt svanssättning bra vinklar runt om rör sig riktigt bra runt om i rörelse med något hög svans, utmärkt färg
12038206_10204650138441445_8034846007052431337_n.jpg


Tinja 8 månader, kommer inte ihåg vad vi fick
Tik av bra storlek. Huvud med bra uttryck men kunde vara mer utfyllt nosparti. För dagen lite överbyggd lite lång i ländpartiet. Rör sig glatt och trevligt. Härligt temperament. Fint samarbete.

Tinja 1 år, Good
Fortfarande ganska lätt & tunn tik brister lite i rastyp. Feminint huvud lite stora & slarvigt burna öron. Bra hals & rygglinje. Tillräckligt kropp för åldern. Bra benstomme, normala vinklas bra steg. Fortfarande -oläsligt- & tunn i pälsen.

Jag tycker om dock att hon är både för tunn och för lätt, men har tillräckligt kropp och bra benstomme? Går inte det lite emot varandra? :confused: Eller är det olika saker ändå?
 
Vi ställer inte mycket men några fraser som fastnat har varit "för glad svans" (Golden ska tydligen inte ha svansen som en ostbåge uppåt även om dom är glada) samt "för daget något svårbedömd men väldigt trevlig hund" eller något åt det hållet när Svansson studsade runt ringen, skulle leka med domaren osv. Båda sakerna kunde sagts så mycket otrevligare med konsekvensen att jag blivit deppig, för det är ju verkligen inget önskvärt utseende eller beteende, men istället har jag ändå känt att jag har en glad (och ouppfostrad) hund och att vi gjort något kul tillsammans.

Precis sånt tycker jag är trevligt, jag skrev för en taxdomare som sa "lite stolt över sin svans" när de höll den så och det tyckte jag var ett fint sätt att säga det.

Vad menas med "Torra, fina ben"?

För mig är det ett hästuttryck.. och jag känner att jag själv tenderar att använda sådana.. på hund vet jag inte riktigt vad som menas :)

Jag har fått en så dålig och konstig kritik en gång :laugh:

Not a very elegant bitch. Moves not so elegant because backlegs to tight.
Little loose elbows and french in front. Correct neckline and backline.
Little short in croup. Behind angulation is a misstake
:confused:

Hur kan man skriva att vinklarna är ett misstag? :laugh:
Domaren avskydde tydligen min hund, men ändå fick hon Very good trots den usla kritiken där jag tycker det låter som om hon knappt borde fått ett Good. För det mesta fick hon Excellent och ofta CK.

Verkligen knepig kritik. Tycker det är lite trist när d ger VG i dt läget, för många många verkar ge VG till allt från en väldigt bra hund till en de tycker typ är skräp. Det är ju det som gör att VG känns som ett dåligt resultat när det inte borde vara det.

Jag tycker om dock att hon är både för tunn och för lätt, men har tillräckligt kropp och bra benstomme? Går inte det lite emot varandra? :confused: Eller är det olika saker ändå?

Jag tänker som du!

3-årig kelpietik.
OgNiDQm.jpg

Varför fick hon good med den kritiken? Storleken?
 
TACK alla som delar med sig, verkligen uppskattat!! Lite extra roligt ni som delar med er av bilder på hundarna :love: Jag var beredd på att ha noll svar på tråden imorse..! Så kul med så många svar!
 
Om jag efter alla flyttar :cautious: finner kritkerna från när jag var mer aktiv på utställning, så kan du få en hel hop med kritiker och bilder :D

Men för nu har jag inte riktig koll på var de finns :o
 
Varför fick hon good med den kritiken? Storleken

Ja storleken och temperamentet. Hon är bara 40 cm hög, tikarna ska vara från 43 cm, domaren mätte henne.

Hon är inte rastypisk varken exteriört eller mentalt. Hon är en fantastisk hund men en dålig kelpie ;)
 
Fina proportioner på höjd och längd. Bra huvud och uttryck, fina öron. Makerad haka. Utmärkt över- och underlinje. Välformad bröstkorg. Goda vinklar fram och bak. Fina tassar. Rör sig välbalanserat och harmoniskt med ett bra flyt i sitt steg. Fin attityd. Diskvalificerad på grund av storlek.

Mätresultat: 33 cm
Mentalitet: Härlig

.

Utmärkt typ, benstomme och proportioner, men tyvärr alltför stor. Vackert huvud, utmärkt hals och överlinje. Tillräckligt vinklad fram och bak. Rör sig typiskt. Utmärkt temperament.

.

Bra storlek av utmärkt typ. En hanhund av den något stora sidan. Vackert maskulint huvud, något mjuka öron. Korrekt bett. Mörka ögon. Något lite halsskinn. Mycket bra överlinje och svansansättning. Bra vinkling i skuldra och överarm, raka fina framben. Tillräckligt bröstdjup. Kunde ha något mer vinkling bak. Rör sig med ett bra steg.

.

Top size male, strong head, dark eyes. Ears could be a bit better. Strong neck. Good topline. Good tailset. Well carried on the move. Good coat and colour. Moved very well behind and in front.


(Översta DQ, resten EXC)

Kanske ska förtydliga att det rör sig om en ganska divig dvärgpinscher av "sportmodell" med mycket muskler, 33 cm hög (över 32 är diskvalificerande för rasen).

Med tanke på rasens rykte upplever jag att domarna gärna vill premiera eller åtminstone betona trevlig mentalitet.
 
För mig är det ett hästuttryck.. och jag känner att jag själv tenderar att använda sådana.. på hund vet jag inte riktigt vad som menas :)

Finsk spets ska vara rätt torr i kroppen och absolut ha torra ben, med det menas att där inte ska finnas lös hud utan den ska vara "stram på kroppen". Jämtarna däremot har ofta lite lösare hud över kroppen, vilket för dem är korrekt upp till en viss gräns såklart.
 
@Red_Chili hur kunde hon få good om hon inte lät domaren ta i henne?
Jadu. Det var nog för att hon stod och lutade sig mot mig, så domaren kunde iaf känna igenom hela Aysu även om hon inte tyckte om det alls. Jag har å andra sidan sett salukis som verkligen försökt fly som fått både VG och exc...

(Kan tillägga att den gången Aysu inte ville vara med så hade hon bara bott hos mig ett halvår, var fortfarande mycket osäker bland andra hundar och precis när vi gick in i ringen så började en stor hund tokskälla preciiis utanför ringen. Det blev så mycket att Aysu tyckte att precis allt var läskigt. Idag hade hon nog inte brytt sig ett dugg om en sådan situation)
 
Jadu. Det var nog för att hon stod och lutade sig mot mig, så domaren kunde iaf känna igenom hela Aysu även om hon inte tyckte om det alls. Jag har å andra sidan sett salukis som verkligen försökt fly som fått både VG och exc...

(Kan tillägga att den gången Aysu inte ville vara med så hade hon bara bott hos mig ett halvår, var fortfarande mycket osäker bland andra hundar och precis när vi gick in i ringen så började en stor hund tokskälla preciiis utanför ringen. Det blev så mycket att Aysu tyckte att precis allt var läskigt. Idag hade hon nog inte brytt sig ett dugg om en sådan situation)
Okej så domaren kunde känna på henne. Då förstår jag (min är likadan så jag har bara ställt en gång officiellt och fått tillräckligt betyg för att kunna bli champ. Nu får hon slippa allt vad utställning heter.) Men ja, jag har också hört om salukis som fått fint betyg trots rädslor. Okej, de ska väl kunna vara lite skeptiska mot nytt folk men nån jävla måtta får det vara på vad som godkänns. Det är så synd att såna hundar används.
 
Okej så domaren kunde känna på henne. Då förstår jag (min är likadan så jag har bara ställt en gång officiellt och fått tillräckligt betyg för att kunna bli champ. Nu får hon slippa allt vad utställning heter.) Men ja, jag har också hört om salukis som fått fint betyg trots rädslor. Okej, de ska väl kunna vara lite skeptiska mot nytt folk men nån jävla måtta får det vara på vad som godkänns. Det är så synd att såna hundar används.

Det är vad jag förstått väldigt vanligt med hundar som får Vg eller exc trots att de flyr domaren. Tycker också det är lite märkligt. Därför gillar jag verkligen domare som skriver kommentar gällande mentalitet. I alla fall där det gäller raser som ofta har problem med den sociala biten.
 
Det är vad jag förstått väldigt vanligt med hundar som får Vg eller exc trots att de flyr domaren. Tycker också det är lite märkligt. Därför gillar jag verkligen domare som skriver kommentar gällande mentalitet. I alla fall där det gäller raser som ofta har problem med den sociala biten.
Men herregud. Det finns ju en orsak till att bedömningen "can not be judged" finns.

Jag har förstått att man iblan vid Azawakh har valt att inte försöka röra i hunden alls. Liksom wtf.
 
Okej så domaren kunde känna på henne. Då förstår jag (min är likadan så jag har bara ställt en gång officiellt och fått tillräckligt betyg för att kunna bli champ. Nu får hon slippa allt vad utställning heter.) Men ja, jag har också hört om salukis som fått fint betyg trots rädslor. Okej, de ska väl kunna vara lite skeptiska mot nytt folk men nån jävla måtta får det vara på vad som godkänns. Det är så synd att såna hundar används.
Verkligen. Jag ställde Aysu en gång efter det också, några månader senare. Även det inomhus osv. Då var hon helt avslappnad, kunde stå fritt när domaren höll på med henne osv. Hon gillar ju människor egentligen!

Förut tyckte jag aldrig att man såg rädda salukis, nu verkar det bli vanligare igen (var visst extremt vanligt på 80-talet tex). Tyvärr vet jag åtminstone en saluki med mycket tråkigt temperament som använts i aveln, och valparna blev mycket lättsålda eftersom tiken är snygg... Jag har även träffat folk som varit otroligt förvånade över att Ebrah var glad och gärna hälsade på folk när hon var liten plutt, för de hade träffat flera valpar som varit rädda... Skittråkigt (och kanske lite väl ot i den här tråden :p )
 
Men herregud. Det finns ju en orsak till att bedömningen "can not be judged" finns.

Jag har förstått att man iblan vid Azawakh har valt att inte försöka röra i hunden alls. Liksom wtf.
Det finns t.o.m. Azawakh-ägare som säger att domarna är "idiotiska och okunniga" om de försöker ta i hundarna... (finns även ägare som säger att hundarna självklart ska klara sådant, men de verkar vara få)
 
Har många på min hovawart tik.

20141031 Unghundsklass Exc CK 2 BTKL reserv-CACIB
19 months. Correct scissor bite. Nice general appearance. Good color & coat. Well pigmentet. Good earset. Good neck and topline. Strong bones. Chest must develop. Good feet. Well angulated. Friendly temperament. Well presentet. Good mover but narow behind.

20150531 Öppenklass Exc CK BIR
Utmärkt helhet. Kraftigt rastypiskt huvud. Bra ögon och öron. Tillr. stram rygg. Bra skulderläge. Bra vinklar bak. Bra benstomme. Platta tassar. Bra päls. Mycket bra temperament. Balanserad vägvinnande steg.

20150809 Öppenklass Exc CK BIR CACIB
Bra storlek och typ. Huvudet kunde vara bättre uppfyllt under ögonen. Ögon öron bett ua. Något lösa läppar. Utm bröstkorg o benstomme. Raka mellanhänder. Mkt bra vinklar och körs. Bra päls. Vacker blond färg. Bra svans. Rör sig med bra steglängd. Korr temperament.

20160320 Öppenklass Exc ökk 2
Feminint tik. Bra kroppspropotioner. Välskuret huvud. Vinternäsa. Bra hals. Tillräckligt förbröst. Välformad bröstkorg. Mjukt avrundat kors. Tillräckliga vinklar. Rör sig tillfredställande runt om. Tillräckliga uppljusningar.

20170513 Öppenklass Exc CK BIM
4 årig tik m utm proportioner. Feminint välformat huvud ngt stora runda ögon. Välburna öron. Utm hals och rygg. Välvinklad, välkroppad utm Ben o tassar. Fria rörelser med bra drive. Bra pälskvalitet o färg. Lite sommarpäls. Välvisad.


68DSC_5743.jpg

Bild från 2015
 
Kan visa bild på Svansson som är från ungefär samma tid som sista utställningen
fgpxIpr.jpg


Då var kritiken
En mkt glad & pigg 7-år gammal hane som för dagen blir lite svårbedömd, då han har svårt att stå till. Huv. med vänl. uttr. som kunde vara mer könsprägl. vinternäsa. Bra hals ngt. knappa vinklar fram & bak. Raka fina ben stark rygg ngt orolig päls. Rör sig flytande med med ngt kort steg. viftar trevligt m svansen. kastrerad


Innan dess ställdes han bara tills han var två så sista utställningen innan vårt uppehåll på fem år såg han ut såhär (här är från barn med hund, det var hans paradgren :D)
QL4ePbA.jpg

och då fick han kritiken
En ännu något luftig hane. Vänligt uttryck. Fin hals & rygg. Ännu outvecklad bröstkorg ngt tunn benstomme. Rör sig ledigt och parallellt. Vacker päls. Välpresenterad. Glad och trevlig.

Precis sånt tycker jag är trevligt, jag skrev för en taxdomare som sa "lite stolt över sin svans" när de höll den så och det tyckte jag var ett fint sätt att säga det.
Ja men verkligen! Det gör ju att jag som hundägare ändå kan vara glad och nöjd med kritiken eftersom den ändå fokuserar på någon positivt (eller ja, det är ju fel men det framförs ändå som något personlighetsmässigt lite gulligt). Är en dessutom, som jag har varit, rätt osäker, kanske lite ung och med sin första hund så är det lätt att det blir negativa känslor som tar över. Det hände oss på vår första och enda officiella utställning - domaren var så fruktansvärt otrevlig och hade helst velat skicka ut mig utan att ens kolla på honom när hon fick veta att han var kastrerad. Jag blev såklart rätt ledsen över hennes sätt att behandla oss och har därefter inte ställt på en enda officiell utställning utan hållt mig till inofficiella (mestadels Goldenklubben) bara för att det är en trevlig grej.
 
Men herregud. Det finns ju en orsak till att bedömningen "can not be judged" finns.

Jag har förstått att man iblan vid Azawakh har valt att inte försöka röra i hunden alls. Liksom wtf.

Jättekonstigt.
På min första utställning med Brihanna (ni finner kritiklappen ovan) sa sekreteraren(?) att hon var den finaste och trevligaste Eurasiern hon träffat. Hon sa också "du har importerat den, eller hur?" vilket jag inte riktigt visste vad hon menade med. Kanske bara ren nyfikenhet.

Gång nr två när vi blev BIM betedde hon sig inte alls som vanligt. Var definitivt känslig för berörig, både från mig och domare. Hon betedde dig mycket märkligt. Det påpekade även domaren muntligt, som drog ner på det hela lite. Hon var dock långt ifrån så ohanterlig som vissa andra är i ringen.

På vägen hem verkade hon ljudkänslig och hoppade till så fort någit plötsligt ljud kom. Det blev till veterinären efter helgens slut och det visade sig att hon hade fått öroninflammation. När den var behandlad var allt som vanligt igen. Så undantag kan ju ske, men jag uppskattar när domarna tar med den mentala biten när de dömer.

Nu ska jag sluta svara Ot. :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp