Öppna en dörr eller ett fönster några milimeterNä, för att överleva öht. Ventilationen lägger av så man måste få in syre på annat sätt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Öppna en dörr eller ett fönster några milimeterNä, för att överleva öht. Ventilationen lägger av så man måste få in syre på annat sätt.
Det är ju enorm skillnad på att få ner värme och att få in tillräckligt med syre...Nix. De som finns i badrummet och sovrummet/köket stängs av vid strömavbrott. Men kanske funkar det att öppna fönstret även om det inte gjorde nån skillnad i somras när det var varmt.
För att svara på ursprungsfrågan så är jag dåligt förberedd på vattenfronten. Men mat finns det fullt av i skafferiet. Hade klarat mig i flera dagar på att bara äta sådant. Har ett gasoleldat trangiakök och filtar/täcken som räcker för att äta varmt och hålla värmen inne. Har en liten vevradio också som man kan ladda telefonen på, men räknar med att bli inkallad på jobb om det skiter sig. Där har vi dieseldriven reservkraft och producerar också egen värme- och elenergi.Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer?
Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var otroligt upprörda över att fjärrvärmen var borta i ungefär 12 timmar (från första nedstängning till sista fick tillbaka varmvatten/värme), och uttryckte att samhället minsann borde ha bättre infrastruktur för att hantera dessa problem. Jag satt där ganska förvirrad över att vuxna människor inte kunde ta på sig ett par extra raggsockor typ, och var till och med tvungen och berätta hur man kan hålla värme i en lägenhet när ingen el finns.
Att förståelsen för vad samhället kan stå för i "kris"-situationer är låg visste jag med mig sedan innan, men att personer kunde bli så upprörda över 12 timmar utan värme och varmvatten - el och vatten fanns fortfarande - det fanns liksom inte på kartan hos mig. Det jag förvånades över var dock att det inte gick ut någon form av sms, mejl eller liknande från varken elbolaget (är kund hos de som levererar fjärrvärme) eller min hyresvärd. Det var även lite svårt att få info på deras hemsida. Det var väl det jag kände kunde kritiseras.
Så.. Brukar ni prata krisberedskap med grannar, vänner och bekanta? Hur ser er beredskap ut, ni likt som jag som kanske har lite begränsade lagringsmöjligheter och ingen öppen spis pga lägenhet.
Jag själv har alltid minst 10l vatten hemma, gas till triangaköket, mat och mediciner. Det sistnämnda mest för att jag inte vill behöva stappla iväg till apoteket när jag är sjuk. Liksom förbereda för lite mini-kriser också, det behöver ju inte vara fullskaligt krig för att vardagen ska bli lite obekväm!
Har lokaliserat min två dörrar bort via en källare, men borde nog öva att gå dit utan bra ljus..Jag har något så ovanligt som ett skyddsrum i husets källare. I övrigt är jag dåligt förberedd (men vin finns )
Det här tänker jag är en superbra grund. Mat, vatten, ljus och radio. Det här är saker som alla har möjlighet att skaffa och som inte tar någon plats. Då klarar du dig ett tag själv om det blir svart.Jag bor i hyresrätträtt i stan. Har konserver, en dunk med vatten, spritkök med sprit till, vevradio och ljus. Det är vad jag känner att jag kan ha hemma som krisberedskap.
Mediciner får jag tyvärr inte ha hemma i någon större mängd, vilket är sådär i krisberedskapsperspektiv, men bra ur annat perspektiv.
Det är en bra riktlinje, att man ska klara sig en vecka. En bra start är att börja fundera, vad behöver jag för att klara mig 24 timmar? Om alla började där skulle det vara ett stort steg framåt för krisberedskapen. Bara en sån sak som att ha en laddad powerbank så att det går att ladda mobilen.Många säger att man ska klara sig en vecka, jag säger minst en vecka. Beroende på scenario är det ju olika vad som prioriteras från "samhället". Glöm inte husdjuren.
Inte tar nån plats? Vattnet tar ju mycket plats och ska stå mörkt och svalt väl? Vi har ingenstans att förvara så många liter vatten som en familj på tre behöver för en vecka.Det här tänker jag är en superbra grund. Mat, vatten, ljus och radio. Det här är saker som alla har möjlighet att skaffa och som inte tar någon plats. Då klarar du dig ett tag själv om det blir svart.
Finns det dunkar som går att förvara under sängen? Jag har 10l i ett städskåp. Kanske det finns lite utrymme i en källare eller så? Dunkarna kan ju stå direkt på golvet så kan man lägga saker ovanpå = bra skydd för eventuella vattenläckor ocksåInte tar nån plats? Vattnet tar ju mycket plats och ska stå mörkt och svalt väl? Vi har ingenstans att förvara så många liter vatten som en familj på tre behöver för en vecka.
Både säng och soffa är för låga för förvaring tyvärr! Klädkammaren är jättevarm och vi har ingen förvaring i källaren :/. Vi har allt som behövs för att klara oss i en vecka, förutom just vatten. Det är en nöt vi inte lyckats knäcka liksom.Finns det dunkar som går att förvara under sängen? Jag har 10l i ett städskåp. Kanske det finns lite utrymme i en källare eller så? Dunkarna kan ju stå direkt på golvet så kan man lägga saker ovanpå = bra skydd för eventuella vattenläckor också
Det där är inte enkelt i lägenhet. Men jag tänker att man kan börja i det lilla. Det finns kanske plats för några 1,5 l petflaskor någonstans i botten på en garderob? Då finns det i alla fall dricksvatten för ett dygn. Svalt går kanske inte att ordna och halvmörkt funkar säkert också.Inte tar nån plats? Vattnet tar ju mycket plats och ska stå mörkt och svalt väl? Vi har ingenstans att förvara så många liter vatten som en familj på tre behöver för en vecka.
Lägg fylla petflaskor i frysen. Fyll dock inte hela vägen upp. Man beräknar 3-5 liter om dagen per person nödvatten.Inte tar nån plats? Vattnet tar ju mycket plats och ska stå mörkt och svalt väl? Vi har ingenstans att förvara så många liter vatten som en familj på tre behöver för en vecka.
Vi är tre personer. Om vi ska ha 5 liter per person för en hel vecka så får det inte plats. Inte i frysen och ingen annanstans.Lägg fylla petflaskor i frysen. Fyll dock inte hela vägen upp. Man beräknar 3-5 liter om dagen per person nödvatten.
Du kan ju förvara vattnet på "varmare" ställe men då bör ni omsätta det i snabbare takt.
Lägg fylla petflaskor i frysen. Fyll dock inte hela vägen upp. Man beräknar 3-5 liter om dagen per person nödvatten.
Du kan ju förvara vattnet på "varmare" ställe men då bör ni omsätta det i snabbare takt.
Vi är tre personer. Om vi ska ha 5 liter per person för en hel vecka så får det inte plats. Inte i frysen och ingen annanstans.
@Hermelin Ja, nån enstaka pet-flaska kan vi ju ha i nån garderob. Men inte de mängder som jag förstår av tråden att vi ska ha.