Krimpoddar som lägger ut ljudfiler från rättegångar

Islandshästryttare

Trådstartare
Vad tycker ni om det? Själv tycker jag det är ganska förkastligt att hänga ut brottsoffer och vittnen med namn som en del poddar gör. Samtidigt ger det en viss inblick i rättsväsendet men tycker ärligt talat inte att denna typ av ljudfiler behöver läggas ut på nätet för alla att ta del av. Tror också det kan minska folks benägenhet att vittna. Själv hade jag nog varit tveksam att ge mig tillkänna som vittnen för ett grovt brott under de premisserna. Även om jag i grunden tycker att man ska vittna för annars blir rättsväsendet tandlösa.
 
Jag tycker inte att det är okej men jag gissar att de tycker att materialet från rättegångarna är offentligt och ändå finns att ta del av för den som vill. Och jag tyckte att det finns fler saker som skulle behöva diskuteras i en tid som inte ser ut som när lagarna om offentlighetsprincipen skrevs. Jag blev väldigt illa berörd av att höra att det tydligen diskuterades på nätforum och IRL vad unga tjejer hade gjort och inte gjort sexuellt med en tränare inom ridsport som stod åtalad för övergrepp för ett parårsedan. När andra unga kvinnor (utöver den målsägande) förhördes så blev detta tydligen detta möjligt att hämta ut och lades sedan upp på nätet (?). Kändes väldigt osmakligt när detta diskuterades bland ungdomarna i det stall jag var i. Tränaren var förstås känd i hästkretsar, oklart hur kända de unga tjejerna var (helt annan generation än mig), men det kan ju bli väldigt utsatt för en ung tjej när folk skvallrar.

Jag känner mig osäker på vad som blir offentligt när man är målsägande och när man är vittne, men det påverkar absolut min inställning till att anmäla och vittna. Offentligheten blir ett pris som jag inte är beredd att betala om det blir för högt.
 
Vad tycker ni om det? Själv tycker jag det är ganska förkastligt att hänga ut brottsoffer och vittnen med namn som en del poddar gör. Samtidigt ger det en viss inblick i rättsväsendet men tycker ärligt talat inte att denna typ av ljudfiler behöver läggas ut på nätet för alla att ta del av. Tror också det kan minska folks benägenhet att vittna. Själv hade jag nog varit tveksam att ge mig tillkänna som vittnen för ett grovt brott under de premisserna. Även om jag i grunden tycker att man ska vittna för annars blir rättsväsendet tandlösa.
Jac tycker det är bra. Är ju autentiskt.
 
Vad tycker ni om det? Själv tycker jag det är ganska förkastligt att hänga ut brottsoffer och vittnen med namn som en del poddar gör. Samtidigt ger det en viss inblick i rättsväsendet men tycker ärligt talat inte att denna typ av ljudfiler behöver läggas ut på nätet för alla att ta del av. Tror också det kan minska folks benägenhet att vittna. Själv hade jag nog varit tveksam att ge mig tillkänna som vittnen för ett grovt brott under de premisserna. Även om jag i grunden tycker att man ska vittna för annars blir rättsväsendet tandlösa.

Jag tycker det är en vidrig företeelse. En behöver inte gotta sig i allt.
 
Vad tycker ni om det? Själv tycker jag det är ganska förkastligt att hänga ut brottsoffer och vittnen med namn som en del poddar gör. Samtidigt ger det en viss inblick i rättsväsendet men tycker ärligt talat inte att denna typ av ljudfiler behöver läggas ut på nätet för alla att ta del av. Tror också det kan minska folks benägenhet att vittna. Själv hade jag nog varit tveksam att ge mig tillkänna som vittnen för ett grovt brott under de premisserna. Även om jag i grunden tycker att man ska vittna för annars blir rättsväsendet tandlösa.

Jag tycker det är fel. Även om det är offentlig uppgift behöver man inte servera allt på silverbricka som underhållning.
 
Det har gått för långt att hela rättegångar och autentiskt film- och bildmaterial läggs ut på Youtube, offentlighetsprincipen borde tillgodoses tillräckligt med att man kan begära ut domen eller till och med förundersökningsprotokollet. Eller så får man ju själv komma till rättegången om man nu är så otroligt intresserad av att följa varje sekund av ett visst mål.

Men att extremt känsliga förhör i domstolen med t ex anhöriga eller livrädda vittnen i en mordrättegång ska fläkas ut för allmän beskådan känns verkligen inte rätt, när huvudsyftet är att andra lättvindigt ska kunna frossa i true crime som underhållning.

Tyvärr finns det väldigt få möjligheter att lagligt hindra att materialet lämnas ut. Mitt senaste mordärende är ett exempel där jag tycker hänsyn till både anhöriga/målsägande och vittnen skulle väga tungt, men det läggs ändå ut rikligt med material från både förundersökningen och förhör från rättegången.
 
Det har gått för långt att hela rättegångar och autentiskt film- och bildmaterial läggs ut på Youtube, offentlighetsprincipen borde tillgodoses tillräckligt med att man kan begära ut domen eller till och med förundersökningsprotokollet. Eller så får man ju själv komma till rättegången om man nu är så otroligt intresserad av att följa varje sekund av ett visst mål.

Men att extremt känsliga förhör i domstolen med t ex anhöriga eller livrädda vittnen i en mordrättegång ska fläkas ut för allmän beskådan känns verkligen inte rätt, när huvudsyftet är att andra lättvindigt ska kunna frossa i true crime som underhållning.

Tyvärr finns det väldigt få möjligheter att lagligt hindra att materialet lämnas ut. Mitt senaste mordärende är ett exempel där jag tycker hänsyn till både anhöriga/målsägande och vittnen skulle väga tungt, men det läggs ändå ut rikligt med material från både förundersökningen och förhör från rättegången.

Finns det någon diskussion inom rättsväsendet eller finns det några undersökningar där tendenser syns att människor är mindre benägna att vittna med anledning av detta? Vi har ju förvisso vittnesplikt men folk kan ju också välja bort att överhuvudtaget prata med polisen. En viss tystnadskultur finns väl ändå kopplat till den grova brottsligheten men det är inte specifikt det jag tänker på.
 
Jag tycker att en lagändring måste tillkomma sen är det ju en fin balansgång om medier ska få ut material och hur man möjliggör det isåfall . Seriösa medier har ju oftast en etisk prövning för om och hur man ska publicera namn och bild. Men jag tycker det är rätt sjukt hur det ser ut idag.
 
Vad tycker ni om det? Själv tycker jag det är ganska förkastligt att hänga ut brottsoffer och vittnen med namn som en del poddar gör. Samtidigt ger det en viss inblick i rättsväsendet men tycker ärligt talat inte att denna typ av ljudfiler behöver läggas ut på nätet för alla att ta del av. Tror också det kan minska folks benägenhet att vittna. Själv hade jag nog varit tveksam att ge mig tillkänna som vittnen för ett grovt brott under de premisserna. Även om jag i grunden tycker att man ska vittna för annars blir rättsväsendet tandlösa.
Jag tycket det är bra. När det gäller gängkriminella som döms så får man en bra uppfattning vilket klientel det är. Dom jag lyssnar på lägger väldigt ofta ut bild på den eller de dömda. Då är det glasklat liksom vad det är för klientel. När det i "vanlig media" rapporteras att det tex varit "hänsynlöst våld", "fullkomligt respeklösa för andras människors liv" m.m. så förstår man att det är betydligt värre när man lyssnar på hur det hela har gått till. Det är ochså så att i vissa fall är det bra att ha lyssnat på varje sekund för ibland kan en rättegång pågå i flera timmar och plötsligt tar det en totalvänding och dom åker dit hur mycket dom än blånekar och hittar på.

En fördel med att lyssna på ljudfilet är att dom flesta kan ju inte ta ledigt från jobbet för att sitta i en domstol och lyssna i flera dagar. Då är det bra att man kan ta del av den när man vill.
 
Jag tycket det är bra. När det gäller gängkriminella som döms så får man en bra uppfattning vilket klientel det är. Dom jag lyssnar på lägger väldigt ofta ut bild på den eller de dömda. Då är det glasklat liksom vad det är för klientel. När det i "vanlig media" rapporteras att det tex varit "hänsynlöst våld", "fullkomligt respeklösa för andras människors liv" m.m. så förstår man att det är betydligt värre när man lyssnar på hur det hela har gått till. Det är ochså så att i vissa fall är det bra att ha lyssnat på varje sekund för ibland kan en rättegång pågå i flera timmar och plötsligt tar det en totalvänding och dom åker dit hur mycket dom än blånekar och hittar på.

En fördel med att lyssna på ljudfilet är att dom flesta kan ju inte ta ledigt från jobbet för att sitta i en domstol och lyssna i flera dagar. Då är det bra att man kan ta del av den när man vill.
Hur tänker du kring vittnen som blir uthängda?
 
Min gräns för vad jag vill ta del av som privatperson är väldigt låg. I vissa fall med män inom hästvärlden har jag skummat någon intervju i förundersökningen med mannen själv bara för att få lite egen känsla när det är någon jag inte känt till sedan innan.

Har svårt att se att jag skulle vilja ta del av autentiskt material. Jag föredrar pålitlig och grävande journalistik. Jag är ingen domare att döma andra så varför ska jag ta del av allt material liksom.
 
Jag tycker inte det är svart eller vitt. Jag tror att många inte förstår vidden av den svenska offentlighetsprincipen, hur mycket som faktiskt är tillgängligt. Oavsett vad man tycker om true crime så innebär inte det faktum att ljudklipp från rättegångar spelas upp att uppgifter röjs som inte finns tillgängliga annars. Vem som helst kan begära ut förundersökningsprotokoll och domar från svenska domstolar.

Rent generellt föredrar jag undersökande/utredande poddar inom true crime-genren, där fokus ligger på arbetet med att lösa fallet och inte på detaljer om själva gärningen eller rättegången.
 
Jag tittar inte på sånt, så egentligen ska jag väl inte uttala mig eftersom jag helt enkelt inte vet vad exakt som läggs ut. Ha det i bakhuvudet när ni läser resten av mitt inlägg. Min spontana känsla är att lägga ut video/ljud/identitet på gärningsman kan vara helt okej - framförallt när vi talar om våldsbrott. Man har liksom gjort sitt val litegrann tänker jag. Offret/offren däremot är helt ofrivilliga deltagare och bör skonas till 100%. Och när jag säger offer så menar jag faktiskt vittnen också. Bara att vara vittne kan vara ett stort trauma för många.
 
Jag tycker inte det är svart eller vitt. Jag tror att många inte förstår vidden av den svenska offentlighetsprincipen, hur mycket som faktiskt är tillgängligt. Oavsett vad man tycker om true crime så innebär inte det faktum att ljudklipp från rättegångar spelas upp att uppgifter röjs som inte finns tillgängliga annars. Vem som helst kan begära ut förundersökningsprotokoll och domar från svenska domstolar.

Rent generellt föredrar jag undersökande/utredande poddar inom true crime-genren, där fokus ligger på arbetet med att lösa fallet och inte på detaljer om själva gärningen eller rättegången.


Skillnaden tycker jag är att när en enskild person begär ut dom eller FUP så är det en enskild person som tar del av det. Finns inte tillgängligt för vem som helst att lyssna på. Det blir en enormt mycket större spridning med att lägga det på internet. Sen är jag medveten om att domar och FUP också läggs på internet. Jag tycker båda sätten är avskyvärda och förkastliga. En person som blir utsatt för våld i nära relation till exempel varför ska den personen behöva skylta med sitt namn och vittnesmål på internet? Eller vittnen eller brottsoffer överhuvudtaget?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp