Kreosotstolpe?!

Sv: Kreosotstolpe?!

Jag syftade på att förordningen inte kan kräva att friggeboden rivs, eftersom friggeboden är äldre än förordningen. Vi har ju tyvärr rätt många såna fall i Sverige med miljöfarliga byggnader och verksamheter som tillåts finnas för att de fanns innan gällande lagstiftning trädde i kraft.

Friggebodsägarna här tror jag verkligen inte kommer åka på något (mer än kanske lite hälsoeffekter men det är väl deras egna problem) för att de har en kreosotimpregnerad bod.

Men resten av det du skrev stämmer inte.
Miljöfarliga verksamheter omprövas med jämna mellanrum enligt miljöblaken och då alltid genom nu gällande lagstiftning så de problemen kommer man successivt åt, trots i vissa fall urgamla tillstånd som tillät både det ena och det andra.

Likaså miljöfarliga byggnader åtgärdas successivt vartefter man inser hur farliga de är (t ex PCB-sanering i fogar och asbest i rör och ventiler). TROTS att detta var tillåtet på sin tid är det inte det idag och det är belagt med vite att inte åtgärda dessa hälsoproblem. Har själv utfärdat några sådana på mitt förra jobb och det var både privatägda bostäder och hyresbolag.

Äsch jag orkar inte. Du har tolkat in saker i mina korta inlägg som jag inte har skrivit. Att förtydliga vad jag menar och vet om ämnet är ungefär som att skriva om dina inlägg så jag hoppar över det. Over and out ;)

Jag håller ju helt med dig i ditt första inlägg om friggeboden.

Men jag håller inte med om "Vi har ju tyvärr rätt många såna fall i Sverige med miljöfarliga byggnader och verksamheter som tillåts finnas för att de fanns innan gällande lagstiftning trädde i kraft".

Inte konstigare än så ;)

Friggebodsägarna här tror jag verkligen inte kommer åka på något (mer än kanske lite hälsoeffekter men det är väl deras egna problem) för att de har en kreosotimpregnerad bod.

Nej då får du ju sätta dit så gott som alla med bruna 20-40-talsstugor i våra skärgårdar. Huvudsaken är väl att man tar de gamla brädorna till rätt uppsamling när man byter ut dem.

...och att ingen blir sjuk av dem. Misstänker man hälsoproblem pga impregneringen och det bor barn i/de hyrs ut till andra så kan miljö och hälsoskydd på kommunen förelägga om inomhusmätningar.

*kl*

Hur vet man om det är kreosot i stolparna? Vi har en slänt intill huset som är uppbyggd med något som liknar järnvägsslipers, kan det vara kreosot i dom? De luktar ingenting ens när det är 30 graders värme, kan man vara säker på att det inte kreosot i dom då?

Färg och lukt avtar med tiden så det kan vara svårt att avgöra om det är kreosot. Men järnvägssliprar har nästintill alltid varit kreosotimpregnerade, så är du säker på att det är sliprar så kan du vara nääästan 100 på att det är kreosot (eller CCA eller arsenik som också var vanliga impregneringsmedel förr).

Vill du veta med säkerhet så bör du skicka en bit på analys.

Har ni kommunalt vatten till huset?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar