Kreditvärdighet och betalningsanmärkning.

Monkie

Trådstartare
För några år sedan hade jag privat strul och dåligt mående som påverkade ekonomin och jag fick en betalningsanmärkning. Jag har i dagsläget inga skulder eller lån. Ringde Kronofogdens och deras automatiska svar talar om att man ska kontakta ett kreditupplysningsföretag för att få reda på om betalningsanmärkningen ligger kvar.

Nu blir jag lite tveksam till hur jag ska gå tillväga. Vilket företag man ska kontakta och om det när jag söker lån kommer synas att jag gjort en kreditupplysning - för är det inte så att ju fler kreditupplysningar man har desto svårare är det att sedan få lån? (Gäller husköp så fort min betalningsanmärkning är borta).

Om det spelar någon roll så har jag några gånger handlat med faktura via Klarna som val via nätet och där fått godkänt. I och för sig småsummor.

Jag tror att min eventuella betalningsanmärkning ligger kvar till i höst. Men är inte säker. Och när den försvinner, syns det då för de som kollar upp mig inför ev. lån att jag haft anmärkning? Kan man be att få den bortplockad tidigare om jag hänvisar till i övrigt god privatekonomi och inga skulder?

Via upplysning.se kan du plocka fram dig själv och sedan köpa en kreditupplysning på dig själv. Maxiupplysningen kostar 50 kr.

Redan miniupplysningen för 15 kr ger "Mini visar om personen har anmärkningar JA/NEJ samt när sista anmärkningen raggades."

Via upplysning.se kan du plocka fram dig själv och sedan köpa en kreditupplysning på dig själv. Maxiupplysningen kostar 50 kr.

Redan miniupplysningen för 15 kr ger "Mini visar om personen har anmärkningar JA/NEJ samt när sista anmärkningen raggades."
Okej, tack så mycket!

Har jobbat lite extra för några år sedan med att köra kreditupplysningar när folk ansökte om lån så borde veta :)

1. Kolla på minuc, regga dig där. Det är gratis om du bara vill kolla hur det ligger till. Kreditbetyg (rätt onödigt) kostar däremot.
2. Japp antal förfrågningar påverkar mycket, så skaffa inte onödiga. Hade man mer än fem ansågs man som "risk-kund" hos där jag jobbade och fick typ 9 gånger av 10 avslag oavsett ekonomisk status.
3. Har du handlat med klarna borde du ej ha anmärkning för de godkänner inte det. Om det inte var så att du godkändes av klarna för första gången innan du fick din anmärkning. För då går de på den gamla upplysningen de har, de gör ingen ny för varje köp.
4. När anmärkningen är borta är den borta.
5. Du kan inte få den bortplockad i förtid, inte ens om du betalat det som orsakade anmärkningen.

Har jobbat lite extra för några år sedan med att köra kreditupplysningar när folk ansökte om lån så borde veta :)

1. Kolla på minuc, regga dig där. Det är gratis om du bara vill kolla hur det ligger till. Kreditbetyg (rätt onödigt) kostar däremot.
2. Japp antal förfrågningar påverkar mycket, så skaffa inte onödiga.
3. Har du handlat med klarna borde du ej ha anmärkning för de godkänner inte det. Om det inte var så att du godkändes av klarna för första gången innan du fick din anmärkning. För då går de på den gamla upplysningen de har, de gör ingen ny för varje köp.
4. När anmärkningen är borta är den borta.
5. Du kan inte få den bortplockad i förtid, inte ens om du betalat det som orsakade anmärkningen.
Superbra, tack!

Blir det en förfrågan som syns om jag reggar mig och kollar på minuc? Är det den som kostar 19 kronor du menar? Hittar ingen gratistjänst, 19 eller 25 kostar de jag lyckas hitta.

Klarna har jag mig veterligen ej handlat med innan. Dock gäller det bara småsummor, några hundra max och på faktura.

Superbra, tack!

Blir det en förfrågan som syns om jag reggar mig och kollar på minuc?

Klarna har jag mig veterligen ej handlat med innan. Dock gäller det bara småsummor, några hundra max och på faktura.

Nej det ska det inte bli, eller rättare sagt nej det blir inte det. Där kan man kolla sig själv hur mycket man vill :)

Underligt med klarna där, då måste ju nästan din anmärkning vara borta. Eller så har det slunkit igenom pga låga summor. Men där jag jobbade hade det inte gått bara för att det var litet belopp. Kan dock inte svara för klarna till 100% då jag aldrig jobbat där.

Nej det ska det inte bli, eller rättare sagt nej det blir inte det. Där kan man kolla sig själv hur mycket man vill :)

Underligt med klarna där, då måste ju nästan din anmärkning vara borta. Eller så har det slunkit igenom pga låga summor. Men där jag jobbade hade det inte gått bara för att det var litet belopp. Kan dock inte svara för klarna till 100% då jag aldrig jobbat där.

Jag får faktura på Klarna och ibland inte trots skuldsanering. Verkar bero på dagsformen.

Sedan kan väl banker titta på antal krediter (både utnyttjade och outnyttjade) som ligger öppna oavsett hur långt bak i tiden de går? Alltså har en själv inte stängt krediten från företaget så kommer den synas om banken gör en uc. Så har jag förstått det, men kan mycket väl ha fel.

Finns det någon bankmänniska som har koll?

Sedan kan väl banker titta på antal krediter (både utnyttjade och outnyttjade) som ligger öppna oavsett hur långt bak i tiden de går? Alltså har en själv inte stängt krediten från företaget så kommer den synas om banken gör en uc. Så har jag förstått det, men kan mycket väl ha fel.

Finns det någon bankmänniska som har koll?

Kollar på min senaste kreditupplysning. Där står det hur mycket krediter jag har, och hur mycket jag utnyttjat på månadsbasis.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 788
Senast: Trott
·
Ekonomi & Juridik Jag har en vad jag hoppas god vän som haft sin häst här och är skyldig mig en del för det. Jag aviserade redan vid nyår att jag behövde...
Svar
16
· Visningar
3 488
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 039
Senast: Gnist
·
Äldre Har beställt ett paket för drygt 2,5 vecka sedan. Har inte fått någon orderbekräftelse på mail som utlovas på hemsidan och ingen faktura...
Svar
1
· Visningar
330
Senast: durachiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25