Kreditupplysning

MiaMaria

Trådstartare
Kan någon gå in på banken och be dem göra en kreditupplysning på mig, utan att jag har gett mitt (skriftliga) medgivande?

Du ska få en omfrågekopia. Det får jag undantagslöst. Men jag är lite dimmig.

Har banken tagit en kreditupplysning på dig? På uppdrag av någon annan?

Ja exakt. Varför be banken göra en. Men om banken nu gjort en, måste inte jag veta om det då?
Företag som du vill göra affärer med tar kreditupplysning på dig. De behöver inget tillstånd. Varför skulle det behövas?

Är det en privatperson som forskat på dig?

Företag som du vill göra affärer med tar kreditupplysning på dig. De behöver inget tillstånd. Varför skulle det behövas?

Är det en privatperson som forskat på dig?

På en person jag känner. Ja, en privatperson som gått till sin bank och bett dem göra en kreditupplysning. Jag var ganska säker på att man som privatperson inte kan be banken göra så om det inte finns någon anledning, tex för borgen, lån osv. Och att personen då ska vara inblandad och känna till att upplysningen kommer att tas. Men verkar som om jag har fel.

Du ska få en omfrågekopia. Det får jag undantagslöst. Men jag är lite dimmig.

Har banken tagit en kreditupplysning på dig? På uppdrag av någon annan?
Ja, jag tycker själv det låter knäppt. Men ungefär så. Kopian kom, men personen säger att hon inte kände till att det tagits en upplysning på henne. Jag fann det märkligt.

Fast det behövs ju inget tillstånd. Bara skäl.

Ok. Om jag vill att du ska borga för ett lån jag ska ta. Jag säger inget till dig, men jag går till banken och säger att du vill borga för mitt lån. Tar då banken en upplysning utan att höra med dig om du kan tänka dig gå i borgen?

Ok. Om jag vill att du ska borga för ett lån jag ska ta. Jag säger inget till dig, men jag går till banken och säger att du vill borga för mitt lån. Tar då banken en upplysning utan att höra med dig om du kan tänka dig gå i borgen?

Nej, banken pratar med dig först och tar in "uppgifter för kreditprövning av borgensman" (du får svara på frågor om din ekonomi - ungefär samma som vid en kreditansökan) innan man tar kreditupplysning. Banken får inte ta kreditupplysning på en privatperson utan att ha anledning att göra detta, t ex för att du ansökt om lån, kredit- eller betalkort eller liknande. Och när en bank tar kreditupplysning på en privatperson går det alltid ut en kopia till den som blir omfrågad. Där står vem som beställt kreditupplysningen.

Nej, banken pratar med dig först och tar in "uppgifter för kreditprövning av borgensman" (du får svara på frågor om din ekonomi - ungefär samma som vid en kreditansökan) innan man tar kreditupplysning. Banken får inte ta kreditupplysning på en privatperson utan att ha anledning att göra detta, t ex för att du ansökt om lån, kredit- eller betalkort eller liknande. Och när en bank tar kreditupplysning på en privatperson går det alltid ut en kopia till den som blir omfrågad. Där står vem som beställt kreditupplysningen.

Tusen tack för ditt svar! Då trodde jag rätt :)

Kan någon gå in på banken och be dem göra en kreditupplysning på mig, utan att jag har gett mitt (skriftliga) medgivande?

Nej, banken får bara ta kreditupplysning om de har giltig anledning att göra det - t ex för att du ansökt om lån i banken. Medgivandet måste dock inte vara skriftligt - det räcker med en muntlig ansökan om lån eller kreditkort. Men banken får inte ta en upplysning på någon annans uppdrag.

Och när banker gör kreditupplysning på en privatperson går det ALLTID ut en kopia till den som blir omfrågad. Edit: såg nu att det var en bekant till dig som fått en kopia på en upplysning. Där ska det ju stå vem som begärt upplysningen.

Nu kom jag faktiskt på att det vid två tillfällen gjorts kreditupplysning utan att vederbörande varit inblandad.

Låntagaren frågade banken om det var OK att Göran Göransson gick i borgen. Göran var inte med, men banken tog en kreditupplysning på Göran för att kunna meddela låntagaren om det var en godkänd borgensman.

Nej, banken får bara ta kreditupplysning om de har giltig anledning att göra det - t ex för att du ansökt om lån i banken. Medgivandet måste dock inte vara skriftligt - det räcker med en muntlig ansökan om lån eller kreditkort. Men banken får inte ta en upplysning på någon annans uppdrag.

Och när banker gör kreditupplysning på en privatperson går det ALLTID ut en kopia till den som blir omfrågad. Edit: såg nu att det var en bekant till dig som fått en kopia på en upplysning. Där ska det ju stå vem som begärt upplysningen.

Det står att det är ett specifikt bankkontor som beställt upplysningen.

Det står att det är ett specifikt bankkontor som beställt upplysningen.

Då kan hon ringa dit och fråga varför den beställts. Det kan ju faktiskt vara "den mänskliga faktorn" d v s att någon råkat skriva en siffra fel i ett personnummer och därför beställt upplysning på fel person. Men det förekommer ju också identitetskapning/försök till identitetskapningar så jag skulle definitivt kolla med det aktuella bankkontoret!

Då kan hon ringa dit och fråga varför den beställts. Det kan ju faktiskt vara "den mänskliga faktorn" d v s att någon råkat skriva en siffra fel i ett personnummer och därför beställt upplysning på fel person. Men det förekommer ju också identitetskapning/försök till identitetskapningar så jag skulle definitivt kolla med det aktuella bankkontoret!

Tack!

Liknande trådar

Hemmet Vilken bank har ni ert huslån på? Vad betalar ni ränta? Är de klokt att binda räntan och isåfall hur länge? Är ny på detta då jag ska...
Svar
17
· Visningar
615
Senast: Eurydome
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 386
Senast: Lingon
·
Tjatter Jag har köpt en ny mobil, och har inget bank id på den. Inte heller swish. Och för att kunna fixa det måste jag ju kunna komma in på min...
Svar
16
· Visningar
986
Senast: Karfitsa
·
Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 699
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar