Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan någon gå in på banken och be dem göra en kreditupplysning på mig, utan att jag har gett mitt (skriftliga) medgivande?
Varför gå till banken? Du kan göra den över nätet på fem minuter. Du får inte göra det, men du kan göra det.
http://www.datainspektionen.se/frag...ysning/nar-far-en-kreditupplysning-lamnas-ut/
Företag som du vill göra affärer med tar kreditupplysning på dig. De behöver inget tillstånd. Varför skulle det behövas?Ja exakt. Varför be banken göra en. Men om banken nu gjort en, måste inte jag veta om det då?
Företag som du vill göra affärer med tar kreditupplysning på dig. De behöver inget tillstånd. Varför skulle det behövas?
Är det en privatperson som forskat på dig?
Ja, jag tycker själv det låter knäppt. Men ungefär så. Kopian kom, men personen säger att hon inte kände till att det tagits en upplysning på henne. Jag fann det märkligt.Du ska få en omfrågekopia. Det får jag undantagslöst. Men jag är lite dimmig.
Har banken tagit en kreditupplysning på dig? På uppdrag av någon annan?
Läs länken.
Fast det behövs ju inget tillstånd. Bara skäl.
Ok. Om jag vill att du ska borga för ett lån jag ska ta. Jag säger inget till dig, men jag går till banken och säger att du vill borga för mitt lån. Tar då banken en upplysning utan att höra med dig om du kan tänka dig gå i borgen?
Nej, banken pratar med dig först och tar in "uppgifter för kreditprövning av borgensman" (du får svara på frågor om din ekonomi - ungefär samma som vid en kreditansökan) innan man tar kreditupplysning. Banken får inte ta kreditupplysning på en privatperson utan att ha anledning att göra detta, t ex för att du ansökt om lån, kredit- eller betalkort eller liknande. Och när en bank tar kreditupplysning på en privatperson går det alltid ut en kopia till den som blir omfrågad. Där står vem som beställt kreditupplysningen.
Kan någon gå in på banken och be dem göra en kreditupplysning på mig, utan att jag har gett mitt (skriftliga) medgivande?
Nej, banken får bara ta kreditupplysning om de har giltig anledning att göra det - t ex för att du ansökt om lån i banken. Medgivandet måste dock inte vara skriftligt - det räcker med en muntlig ansökan om lån eller kreditkort. Men banken får inte ta en upplysning på någon annans uppdrag.
Och när banker gör kreditupplysning på en privatperson går det ALLTID ut en kopia till den som blir omfrågad. Edit: såg nu att det var en bekant till dig som fått en kopia på en upplysning. Där ska det ju stå vem som begärt upplysningen.
Det står att det är ett specifikt bankkontor som beställt upplysningen.
Då kan hon ringa dit och fråga varför den beställts. Det kan ju faktiskt vara "den mänskliga faktorn" d v s att någon råkat skriva en siffra fel i ett personnummer och därför beställt upplysning på fel person. Men det förekommer ju också identitetskapning/försök till identitetskapningar så jag skulle definitivt kolla med det aktuella bankkontoret!