Kreativa maträtter på en spisplatta

Derivata

Trådstartare
Ska ut på en liten Semestersväng i veckan. Då den sedvanliga grillningen uteblir söker jag ny inspiration till god mat som kan lagas på en spisplatta.

Så fram med er kreativitet, snabbt enkelt och gärna lite festligt. ( dvs lite mer än koka korv och makaroner i samma vatten, det gör vi till lunch 😁)

Matlagningen kommer att ske i husvagn så inte något platskrävande helst 😁 ( har bara en spisplatta för att jag vägrar ha med gasol så vi kör med en fristående induktionsplatta)

Övrig utrustning är vattenkokare och äggkokare, möjligtvis även en brödrost.

Visst finns det spis och ugn i servicehusen men vill hellre vara lite kreativ vid egen spis så att säga.

Omelett typ spansk tortilla dvs med tunnt skivad lök paprika tomat eller vad ni gillar. Klipp persilja över när den är klar
Potatissallad med tillbehör som ni gillar. Börja med att koka potatisen ha på vinägrett när potatisen fortfarande är varm. Kan varieras med lök blekselleri sparris örter. Medan potatissallladen står till sig kan kött stekas (om du vill göra det i husvagnen). Annars passar kallt kött eller fisk till

Köp färska tortellini och koka först i grytan. Häll av och stek sen upp tomater, vitlök, lök och goda grönsaker. Lägg sen i tortellini och blanda eventuellt ner pesto. Eller bara koka tortellini och ha de i en god sallad med mozzarella/fetaost.

Couscous kan tillagas utan platta. Häll couscous i hett vatten i en skål (använd vattenkokaren för att koka upp vattnet) och blanda ner lite olja, fond och peppar. Lägg på ett lock/tallrik och låt stå i 5-10 min. Klart.

Couscous kan göras helt utan spisplatta så är den ledig till vad man vill ha till.
Någon enkel gryta kanske så blir det både kött, grönsaker och sås. Eller version av något pastasåsrecept.

Ska ut på en liten Semestersväng i veckan. Då den sedvanliga grillningen uteblir söker jag ny inspiration till god mat som kan lagas på en spisplatta.

Så fram med er kreativitet, snabbt enkelt och gärna lite festligt. ( dvs lite mer än koka korv och makaroner i samma vatten, det gör vi till lunch 😁)

Matlagningen kommer att ske i husvagn så inte något platskrävande helst 😁 ( har bara en spisplatta för att jag vägrar ha med gasol så vi kör med en fristående induktionsplatta)

Visst finns det spis och ugn i servicehusen men vill hellre vara lite kreativ vid egen spis så att säga.
Jag brukar göra en indisk rätt. Ris, linser och grönsaker, koka med kryddor (spiskummin, gurkmeja, peppar, chili) och käka 😀

Fisksoppa!

Pastasås och färsk "inte-för-bred" pasta.

Fyll vattenkokare med vatten. Slå på.
Koka iordning pastasåsen i stor stekpanna med höga kanter.
I med kokande vatten och pasta i stor gryta. Ställ på plattan (använd koktid), eller skit i det (dubbla tiden).

Häll av vattnet utom någon enstaka deciliter stärkelserikt kokvatten. Blanda ned i pastasåsen. Servera.

Enligt SVT:
(https://www.google.se/amp/s/amp.svt...ken-att-grilla-igen-pa-flera-stallen-i-landet)

• Blekinge: Totalt eldningsförbud.
  • Dalarna: Totalt eldningsförbud.
  • Gotland : Totalt eldningsförbud.
  • Gävleborg: Totalt eldningsförbud.
  • Halland: Totalt eldningsförbud.
  • Jämtland: Eldningsförbud, men man får grilla på egen tomt.
  • Jönköping: Totalt eldningsförbud.
  • Kalmar: Släppt förbud, nu är det tillåtet att grilla så länge man gör det på ett säkert sätt.
  • Kronoberg: Totalt eldningsförbud.
  • Norrbotten: Eldningsförbud, men man får grilla på egen tomt.
  • Skåne: Totalt eldningsförbud.
  • Stockholm: Eldningsförbud, men man får grilla på egen tomt.
  • Södermanland: Eldningsförbud, men man får grilla på egen tomt.
  • Uppsala: Eldningsförbud, men man får grilla på egen tomt.
  • Värmland: Totalt eldningsförbud.
  • Västerbotten: Eldningsförbud, men man får grilla på egen tomt.
  • Västernorrland: Eldningsförbud, men man får grilla på egen tomt.
  • Västmanland: Eldningsförbud, men man får grilla på egen tomt.
  • Västra Götaland: Totalt eldningsförbud.
  • Örebro: Eldningsförbud, men man får grilla på egen tomt.
  • Östergötland: Totalt eldningsförbud.

Har du alltså koll på vart TS ska på semester?
Annars känns det ju jättemärkligt att skriva som du gjort. I ditt första inlägg specificerade du ju inte ens län.
Det är klokt att undvika risk för missförstånd, kan ju bli katastrofala följder om någon läser här och bara tror på ditt ord utan att ta reda på fakta.

Grilla ute på resa är ju förövrigt fortfarande olagligt nästan alla län. Det räknas inte som egen tomt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel

Hästrelaterat

Tillbaka