- Svar: 67
- Visningar: 5 236
Efter flera incidenter under spelen i Tokyo kräver djurrättsorganisationen Peta att Internationella olympiska kommittén (IOK) tar bort ridsport från OS-programmet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför inte. Har själv i ett gäng år nu ifrågasatt hur etiskt det är att använda djur som tävlingsredskap.Det är väl ingen som tar PETA seriöst hoppas jag? Visst att ridsporten i femkamp borde tas bort, men resten ger jag inte mycket för. Där har vi proffs som lever på ridning och kan hästar betydligt mer än hela peta tillsammans.
Extremism, oavsett var den visar sig, blir aldrig bra eller rationell.
Eller hur, det är nog idag den minst seriösa organisationen för djurs rättigheter. Men det är en bra rule of thumb att gå efter, att om något stöds av PETA så är det nog skit.Det är väl ingen som tar PETA seriöst hoppas jag?
Jag är med i flera vegangrupper på FB och det är så himla vanligt att jämställa djur och människor. Folk blir anklagad för att vara nedlåtande jäntemot hästar för att man gör skillnad på hästar och människor. Många anser att hästar har lika hög intelligens och stort känsloregister som människor.Det är väl just att PETA fokuserar på djurrättigheter och inte djurvälfärd, redan där blir det så skevt för man förmänskligar djuren och tillskriver dem känslor, rättigheter och egenskaper som är mänskliga istället för att se till vad djuret faktiskt skulle må bra av.
Tävlingsredskap eller nöje kan väl gå på ett ut. De flesta hästar trivs med sitt liv, långt bättre än det genomsnittliga djuret uppfött till mat i vart fall. Det känns i vart fall bättre rent etiskt att ha en häst till tävlingsredskap (även om det oftare är tävlingspartner) än att lägga djur på tallriken.Varför inte. Har själv i ett gäng år nu ifrågasatt hur etiskt det är att använda djur som tävlingsredskap.
Är själv inte extrem på något sätt när det kommer till djur då jag både jagar och äter djur.
Djuren har, vad jag tror, samma känsloregister som människor, blir ledsna arga frustrerade glada osv och samma behov av att känna sig nöjda och tillfredsställda, men de inte samma behov. De går hellre i en hage och busar med en kompis - eller betar och viftar bort flugor än att spelar datorspel eller titta på TV.Det är väl just att PETA fokuserar på djurrättigheter och inte djurvälfärd, redan där blir det så skevt för man förmänskligar djuren och tillskriver dem känslor, rättigheter och egenskaper som är mänskliga istället för att se till vad djuret faktiskt skulle må bra av.
PETA tycker ju exempelvis att hästar ska släppas fria, som att vilda hästar har det bättre än ridhästar. Att vilda hästar bryter ben och får gå med den skadan tills de dukar under exempelvis är man inte så brydd över. De avlivar gärna djur de ”tar om hand” för ett dött djur är bättre än ett i fångenskap. Släppa ut minkar brukar väl vara den typiska djurrättsgrejen, minkar som absolut inte klarar sig vilt. Åh eller att klippa får skulle vara djurplågeri! Det finns liksom ingen hejd på eländet och dumheterna. Ingen säger att hästarna vill spela x-box men att ta väl hand om dem behöver inte betyda ”vara vild”.Djuren har, vad jag tror, samma känsloregister som människor, blir ledsna arga frustrerade glada osv och samma behov av att känna sig nöjda och tillfredsställda, men de inte samma behov. De går hellre i en hage och busar med en kompis - eller betar och viftar bort flugor än att spelar datorspel eller titta på TV.
Då tycker vi olika.Tävlingsredskap eller nöje kan väl gå på ett ut. De flesta hästar trivs med sitt liv, långt bättre än det genomsnittliga djuret uppfött till mat i vart fall. Det känns i vart fall bättre rent etiskt att ha en häst till tävlingsredskap (även om det oftare är tävlingspartner) än att lägga djur på tallriken.
Så du menar att ett djur som föds upp att hamna på en tallrik har det bättre liv än ett djur som man tävlar med och att hästar specifikt far illa av just tävling och inte att vara i fångenskap och ridas i största allmänhet? Eller vad anser du vi tycker olika i?Då tycker vi olika.
Sedan stödjer jag inte all uppfödning av djur som blir mat eller producera mat till oss utan långt ifrån, men det är en helt annan diskussion.
Den tänker jag inte hoppa på då verken jag eller länken tar upp hästar i fångenskap över huvud taget.Så du menar att ett djur som föds upp att hamna på en tallrik har det bättre liv än ett djur som man tävlar med och att hästar specifikt far illa av just tävling och inte att vara i fångenskap och ridas i största allmänhet? Eller vad anser du vi tycker olika i?
Ja men vad tycker vi olika i? Jag försöker begripa mig på vad du menar. Du tycker det är okej att äta djur men inte tävla med dem vad jag förstår.Den tänker jag inte hoppa på då verken jag eller länken tar upp hästar i fångenskap över huvud taget.
Även för oss som är intresserade av hästsport är t.ex. dödsolyckor i fälttävlan ett problem, som bör tas på allvar. Vi kan inte låtsas som att det inte finns brister i djurvälfärden och alla inom sporten är inte föredömen.Det är väl ingen som tar PETA seriöst hoppas jag? Visst att ridsporten i femkamp borde tas bort, men resten ger jag inte mycket för. Där har vi proffs som lever på ridning och kan hästar betydligt mer än hela peta tillsammans.
Extremism, oavsett var den visar sig, blir aldrig bra eller rationell.
Publik eller inte gör från eller till men hur tycker du att det ut med hästar behov under en tävlingshelg? Hur har hästarna tex fått utöva sitt flockbetende nu under OS och alla andra helger dom är ute och far?Ja men vad tycker vi olika i? Jag försöker begripa mig på vad du menar. Du tycker det är okej att äta djur men inte tävla med dem vad jag förstår.
Min åsikt är att så länge djuren har ett bra och värdigt liv är det okej oavsett om de hamnar på OS eller på tallriken. Och att insatser i djurskydd bör ske mot avarter och där djuren far illa, vilket kan ske både när de hamnar på tallriken eller på en tävling. För mig är det djuret i centrum och dess välmående som är viktigt, inte inriktningen och om man har publik eller inte.
Så viktiga frågor!!Publik eller inte gör från eller till men hur tycker du att det ut med hästar behov under en tävlingshelg? Hur har hästarna tex fått utöva sitt flockbetende nu under OS och alla andra helger dom är ute och far?
Hur får djur utöva sitt flockbeteende på ett slakteri?Publik eller inte gör från eller till men hur tycker du att det ut med hästar behov under en tävlingshelg? Hur har hästarna tex fått utöva sitt flockbetende nu under OS och alla andra helger dom är ute och far?
Hur tänker du här? Svenska regler tillåter undantag som att inte få springa fritt i alla gångarter under exempelvis tävlingar.Så viktiga frågor!!
Det går ju inte att följa svenska lagar och regler, för att representera Sverige och frångå desamma.