Kräver jag som stallägare för mycket ?

Sv: Kräver jag som stallägare för mycket ?

Som någon annan skrev hä, dig skulle jag vilja dela stall med. :)
Jag är av precis samma uppfattning som dig. Ordning och reda ska det vara, ökar trivsel i stallet bland annat.

Jag har 2 av mina hästar inhyrd i ett mindre stall(6 boxar) och tyvärr är det bara jag som är av den åsikten att det ska vara ordning och reda.

Det är en självklarhet att alla sopar efter sig, så det görs. Men det är inte mkt mer än så i dom gemensamma utrymena.
På sista stallmötet kom jag dock som förslag att den som har stallet på helgen även dammsuger och skurar i sadelkammaren. Jag var leeees efter att ha gjort det hela hösten.
Dom andra verkar kunna hoppa över skiten och nonchalera den. Jag kan inte det, inte hur länge som helst iaf. :crazy:
Och det verkar fungera bra med den städningen. :)

Sedan är det så att var och en sköter sitt i princip. Dammar sina egna foderhyllor(bara jag som gör det...) tex

Jag tror jag skulle trivas som fisken i vattnet i ditt stall, jag emd min städmani. ;)

Det kanske skulle fungera bättre om varje person hade sina fixa ansvarsområden? Städar man inte i sadelkammaren blir det inte någon annans problem nästa vecka... Dessutom blir ni två som tjatar på de övriga om att hålla ordning!

Om du vet att Lisa skottar gödselhögen på helgen, när hon har mest tid, kanske det blir lättare att stå ut med att den inte är särskilt prydlig to-fr?

Jag har inte ändrat några regler utan alla har gällt hela tiden...
Det är okej att man inte hinner kratta eller rätta till gödselstacken varje dag det har jag full förståelse för men jag tycker att allt ska vara fräscht när nästa tar över sin vecka...
Jag har testat att inte gå och plocka iordning efter de andra men det gör mig bara irreterad och då blir det ju dålig stämning istället.
Hur mycket är ni beredda på att betala för att slippa städning ?
Till dig som tycker att det är stallägarens ensak att städa efter andra, antar att din häst drar ut lika mycket skit på gårdsplanen som de andra hästarna och äter lika mycket hö som de andra, är det bara stallägaren som krattar och håller iordning på ditt stall ?
Jag tar 500 :- mån då ingår in utsläpp (är man här vid insläpp tar man själv in, man vet att kommer man inte då så tar jag in) Jag fodrar 4 g per dag. Stallet är helt nytt och fräscht med stora utrymmen, kök sep foderkammare, värme och varmvatten och kaklad spolspilta. tycker själv inte att det är dyrt så att all service med städning borde vara inbakad i priset.
Mvh Rosenlund

OJ vad billigt!!!! För det priset tycker jag absolut att man kan städa själv, om man dessutom inte har fodringar så tycker jag absolut att man kan städa istället. Jag betalar 500:- i kallhyra, för en stallplats + hagplats i princip. Då fixar vi ändå hagarna själva, målar om när det behövs osv. jJag känna att jag inte har lust att fixa det där lilla extra som att platta till gödselstacken (mer än att den funkar) eller ställa mig och finkratta stallplanen (om det inte är jag själv som stökat ner). Vi har ändå städdagar också några per år där alla hjälps åt.
Och sen är det ju mycket lättare att städa och hålla fint nrä det är ett nytt och fräscht stall, inte som vårt där et ligger halm och spindelntä kvar från kalla kriget...

Vet inte om det var mig du menade när du skrev:

Till dig som tycker att det är stallägarens ensak att städa efter andra, antar att din häst drar ut lika mycket skit på gårdsplanen som de andra hästarna och äter lika mycket hö som de andra, är det bara stallägaren som krattar och håller iordning på ditt stall ?

OM det var mig du menade :) så verkar vi ha himla tur i vårt stall för det är aldrig hö eller skit på vår gårdsplan...
Vi har hästarna på spån, vilket kanske gör saken annorlunda? Och hö ute har vi bara i hagarna och det försvinner ner i hästarnas magar :D

Dom gånger jag hämtar hö tex, och lassar upp på loftet så städar vi såklart undan efter oss, det som farit på marken runt om.
Och gödselstacken behövs inte göras nåt mer, för vi har en bonde som kommer och hämtar med jämna mellanrum så det sköter sig själv.

Så det är inte så att vi låter hästarna skita ner och stallplanen ser ut som :devil: och tycker att stallägaren ska ta hand om det.

Inne i stallet hjälper vi alla till, fast vi är 2 "mammor" som med jämna mellanrum får tjata och bråka lite på dom andra så dom plockar upp och städar upp efter sig. Hatar att komma till stallet och det ligger högar på stallgången, höbals snören överallt osv.

Och förresten :) så lät det otroligt billigt tycker jag.
Låter som dina stallgäster får en suverän service för inga pengar alls!!!

Och jag menar inte att jag inte städar osv efter mig, för det lovar jag att jag gör :)
I somras målade vi tom om hela stallet utan nån större hjälp av ägarna.
Så det är inte det att jag är lat och bekväm, även om det kanske lät så i första inlägget :D Tvärtom, jag vill ha ordning och reda.

Dilemmat här hemma är att man tar ut och går med hästarna rakt över gårdsplanen precis utanför vårat hus och "finingången"
Lite trist men halm och dyl där...
Annars är alla någorlunda skötsamma....(när det inte gäller krattning)
Att stallgången är sopad och absolut ingen bajshög på gången kvar när de åker hem det är krav från min sida.
Jag är oftast ute i stallet före alla andra och då sopar jag överallt (lister och sånt, vi har boxar i ek med list nertill)
Men det hade varit skönt om någon annan hade tagit i lite extra i städningen någon gång...Och jag har spindelnäts noja och ser det överallt men det gör tydligen ingen annan...
Alla ni som ville dela stall med mig Varmt välkommna hit jag har nån box ledig :D
Vore kul ifall det var någon mer aktiv och ridandes här, får alltid rida själv ...
Mvh Rosenlund

Om det hade varit åtminstone pendlingsavstånd från Uppsala hade jag flyttat med en gång...

Hmmm det blir ju lite långt att pendla för mig :D
Annars hade jag gärna kommit och hjälpt till att slagits mot spindlarna.
Och för den stallhyran så kan jag lätt kratta gårdsplanen :D

hej skriv ett schema på allt som ska göras och ha stall möten
det är nog viktigt skriv upp på tavla eller anslag alla regler och ha
alla gäster på kontrakt om priser om el vatten mat och anna skötsel
och box plats värme , ett krav är stall jour och städning av hela stallet som alla måste göra för att hålla alla utgifter nere
och att hämtning av prylar oxå ska alla sköta tillsammans.
man kan skriva in att den som bryter mot all
självklara regler åker ut som uppträder oartigt och dumt och missköter sin häst eller att den övergår i ägande till övriga som finns där ,och att tillkalla myndigheter om inte stallet sköts om på ett bra sätt som alla mår bra av..att man mister alla fördelar.
jag skulle ta imed hårdisarna och tydlligt visa vad som gäller. :banana: :bump:

Rosenlund skrev:
Jag har inte ändrat några regler utan alla har gällt hela tiden...
Det är okej att man inte hinner kratta eller rätta till gödselstacken varje dag det har jag full förståelse för men jag tycker att allt ska vara fräscht när nästa tar över sin vecka...

Förstår det, men eftersom det tydligen inte fungerar kanske det är läge att prova något annat sätt? :) Det finns ju tydligen de som tycker det är OK att lämpa över på den som har nästa vecka! Det kanske rentav är så att man låter bli att röja eftersom det inte är ens egen vecka? Och varför ska jag bry mig om min vecka när det såg för dj-t ut när jag tog över...

På flygplatser och liknade brukar det ju sitta listor med "stadad av xx/datum/tid" Vad tror du skulle hända om du gjorde någon sorts checklista där man efter sin vecka fick fylla i att det är utfört alt kryssa för att man vill köpa tjänsten? Eller kanske en lista vid diskbänken, sadelkammaren osv. Då blir det i alla fall svart på vitt vem som städar och det finns ett konkret underlag att resonera om på nästa stallmöte. Men det finns förstås en risk att det bara leder till att all städning blir ett infekterat ämne för alla i stallet...

Nu har jag inte läst hela tråden, men ett tips är att tex den som har måndag lunch tvättar av diskbänken, den som har onsdag lunch krattar gården, torsdag lunch sopar sadelkammaren.. osv. (Lite ont om tid, men du förstår säkert hur jag menar.) Vi hade så att vi hade rullande schema på iaf dyngstacken, och den skottades på tisdagar och torsdagar. Gjorde man inte det, ja då fick man snällt göra det nästa dag istället..

Testa några veckor, funkar det inte så ta till det drastiska: Skriv en lapp om att nu har du tröttnat och tänker höja stallhyran med x antal kr om det inte sker en omedelbar förbättring! Brukar sätta eld i baken på de flesta, även om det är ett trist sätt att gå till väga. :/

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vill vi skriva tydliga, enkla och följara regler för att i fortsättningen få bättre tur med hyresgäster i stallet. Är dessa okej? Säg...
Svar
6
· Visningar
2 621
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama