Kräver jag som stallägare för mycket ?

krullidutt

Trådstartare
Har ett stall på några få boxar och funderar på stallreglerna här som följs ibland halvhjärtat..
Vi har delat up skötslen till så kallad ansvars vecka pga det var bara jag som sopade och såg efter "biutrymmen".
Har man ansvars vecka ska man se till att gödselstacken är jämn och tillplattad. Sopar och torkar golvet i sadelkammaren och foderkammaren + diskbänkarna ska torkas av, givetvis inte varje dag utan bara när det är smutsigt. Kratta gården eftersom hästarna leds rakt över den på morgonen med sina "morgontofflor" på så det ligger halm längs vägen ut även middags höet kan ibland blåsa av lite från skottkärran.
Jag vill att alla ser till så att det inte finns spindelnät i sina boxar och torkar av framkanten på boxen någon gång ibland.
Sen är det ju alla vanliga trivsel regler som gäller (sopa o dyl.)
Tycker själv att det är trist att behöva gå på om det här men vill samtidigt inte vara passup på andra och är mån om att hålla det fräscht och snyggt för stallet är alldeles nytt. Tycker att det är en självklarhet att se till att allt runt omkring är prydligt men tyvärr ser inte alla det som jag gör så då behövs regler...
Vad kräver ni andra på era stall ?
Mvh Rosenlund

Senast ändrad:
Sv: Kräver jag som stallägare för mycket ?

heejsan!
jag har ett stall hemma som vi hyr ut boxar i.
just nu har jga en fodervärd på min häst men tar hand om den lilla minsta. o jga börja bli argare å argare. dom som har hästar i mitt stall tar så mycket plats, ja har två hästar i stallet å jga får den minsta platsen. sen ser diskbänken förjävlig ut, å där vi har våra grejer, (på loftet) ser det ockås förjävligt ut, eftresom vi har hö där med, jga tycker att man ska sopa ihop varje gång man har fixat sina hönet. men ne ne inte de. men sen när jga ska ta tillbaka min pålle ska det bli änding.
vi turas om med att ge dem mat, ta in å släppa ut dom, å ha en helg var i månaden.
/ knasenknas

Jag har inget eget stall, men står i ett kollektivstall. Jag är ganska ordningssam av mig, ff a tycker jag att det är roligare att komma till stallet om man slipper börja med att ta rätt på det andra haft ut innan man ens kan ta itu med sitt.
Jag har lägre krav på de andra än vad du har, men brukar ändå inte lyckas få de andra att lägga sig på min nivå. Tyvärr, det är tråkigt att känna att man städar efter andra hela tiden. Så jag tror att du antingen får du sänka dina krav, leva med att städa efter andra, eller göra MYCKET klart när folk flyttar in vad som krävs.

Jag hyr boxplats i litet kollektivstall,vi har regler som tex,slänga ner hö,sopa efter sig i stallgång,foderboden om man spiller foder,den som har utsläppet på lördagar ska sopa o skura i sadelkammaren mm
men.....det är inte många som sköter detta,och det gör att jag
(som hatar oreda) får gå och plocka/sopa/kratta mm hela tiden om det ska se någolunda ut :mad: spelar ingen roll om jag sätter upp lappar el talar med de andra det verkar liksom inte gå in :devil:
skulle vara GLAD om jag stod i ett stall med regler :)
(som ALLA håller sig till)

En stallägare där jag en gång var medryttare hade löst det här "problemet" som så att hon bakade in den här städavgiften i stallhyran och så stod hon för skötseln av alla biutrymmena. Hon sade att då slipper hon irritera sig på det när hon likväl skall göra det och gör någon annan det någon gång är det en positiv bonus. Jag tyckte det var en bra lösning hon tänkt ut!

Dig skulle jag vilja dela stall med!! Äntligen någon som tycker som jag!! :)

Jag tycker det ska vara ganska självklart att man håller snyggt, det är lätt, man behöver bara plocka efter sig! :)
Jag tycker att det oxå beror på stallhyran, man måste ha reglerna klara för sig när man hyr in en häst.
Jag hyrde in min häst i ett stall där det dök upp nya regler varje dag. :eek:

Stallägaren ändrade jourer från att hjälpa till efetr behov å sköta egen häst till att ha heldagar VARJE helg.
Det kanske inte låter mkt men är man 2 inhyrda som måste dela det ansvaret så blir det ett heltidsjobb.

Sedan ändrade stallägaren till att man var tvungen att ha jour varje dag, så det gick inte att skicka mamma eller pappa dit för att mocka, borsta å göra iordning fodret.
Dessutom tyckte stallägaren nu att jag gott kunde mocka till hennes häst!!

När pappa tagit ett morgonpass å släppt ut hästarna ringde stallägaren å sa att just idag hade hon bestämt att stallet skulle mockas på morgonen!
(Men inte på vardagar å när hon skötte morgonpassen) :mad:
Dessutom fick man köpa hö/spån/foder mm själv samt betala en stallhyra på800kr.

Det tyckte inte jag var värt allt extra jobb så jag flyttade å tydligen tycker ingen annan att det är värt det heller för hon har inga hyresgäster överhuvudtaget mer. ;)

Skriv tydligt å klart vad som ingår å vilka krav du har så blir det ingen överaskning för hyresgästerna.

Jag tycker det är jättebra med tydliga och klara regler i stallet! Oftast blir det osämja om det är luddiga regler och om folk uppfattar att reglerna är olika för olika personer. Rättvisa är jätteviktigt, det är som att vara förskolelärare för en klass. Man ska inte fjäska för ngn.

Skriv ut reglerna och rama in dem bakom glas, prydligt och snyggt. Sätt upp en vid skötselplats och en i sadelkammaren tex. :idea: Då är man ju tydlig med vad som gäller.
Det är farligt att komma med nya regler då och då. Bättre att ha stallmöte ibland. Baka en kladdkaka eller ngt annat smaskigt och bjud in de andra. Prata om situationen i stallet och om schema mm. Ta även upp nya regler och fråga alla vad de tycker. Det är viktigt med bra stämning i stallet. Det ska vara roligt och avkopplande att åka dit! Lycka till!

Jag tycker inte det är att kräva för mycket! Vi har eget stall, och hade två boxar uthyrda förra vintern. Jag ångrar att vi inte tog upp såna saker innan! Men sånt som man själv ser som självklart tror man ju att andra också gör.. tex kratta ihop hö när man hämtat, eftersom det annars blåster ut över hela vår gård precis framför huset, plocka undan tomma säckar, sopa stallgången, hänga undan täcken osv. Jag fattar inte att folk kan vara så oansvarsfulla, när man dessutom är hos någon annan! När hon sedan flyttade ville jag ha boxarna skurade, eftersom vår nya häst skulle flytta in dagen efter var det ju lite bråttom också, men det gjorde hon inte så i sista sekund fick vi snabbstäda ur boxen själva :( Så tycker jag inte man beter sig. Men men, man har ju olika uppfattningar, och man skulle väl tagit upp allt innan. Att dessutom hö ingick i hyran, och hon vräääkte ut hö i hagen, vill inte ens tänka på hur mycket de bara trampade ner, var ju inte heller så kul...

Jag tycker inte du kräver för mycket, däremot tror jag man måste vara specifik med vad "smutsigt" betyder. Alla har olika toleransnivåer, för en är det smutsigt när det ligger ett höstrå på gången medan en annan tolererar en halv höbal ;)

Jag tror oxå det beror på vilka stall man varit i tidigare å hur länge (inte alla fall)man varit hästägare.
För mig är det självklart att plocka undan det jag dragit fram, sopa undan hö tex å självklart tömmer man boxen när man tar hästen därifrån.
Tyvärr finns hästägare som tror ett de får allt serverat på silverfat...

Många kloka och bra ord...
Det är bara det att jag skött allting enligt konstens alla regler.
Haft stallmöte där alla får säga sitt. Visat up min lilla skylt om regler till alla nya inackoderingar och skötare och visat hur jag vill ha det.
Nästa drag blir väl att jag får visa alla berörda hur stallet ska se ut när man lämnar över på sön till nästa veckas ansvarstagare. Jag är väl lite pedant :rofl:
Ville veta hur mycket ni andra kräver av era inackoderingar.
Det lät bra det där med att baka in städningen i stallhyran men tror det skulle bli liv... Alla vill ha så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt.
Mvh Rosenlund

jag skulle vilja stå i ditt stall, där jag står nu finns det inga regler, men det är ändå bara jag och syrran som står där, och jag är pedant och syrran är slarver.

Vilken tur jag har, för i det stallet jag står i är alla ordningsamma :love: ! Det är en fröjd att komma dit, och bara få dona med hästen istället för att plocka upp efter andra. Finns skrivna regler som till stor del specificeras i hyreskontraktet. (Inte småsaker som hälsa alltid glatt på folk du möter när du är ute och rider t ex)

Men på tal om städavgift - på makens golfklubb har de städdagar två gånger om året, då de städar 18-hålsbanan. De som vill kommer dit och städar, de som inte kommer/inte vill får en städavgifts-faktura hem i brevlådan på någon symbolisk summa (300 kr tror jag att det är).
Kan du köra något sånt? Vill man ta städansvaret (enligt spec-lista vad som ingår) under sin jourvecka behåller man stallhyran som den är, vill man inte så får man en "städavgift" ovanpå stallhyran. Sköter man inte sin vecka enligt spec-listan, åker man på städavgiften. Kan t o m ha ett jourvecka-kontrakt med arbetsuppgifterna specade?

Om man är tydlig med detta kanske det funkar?

Vad vet jag... Men jag hoppas det löser sig. Det räcker med mina älskade "skitgrisar" jag har här hemma (tre barn å en make) :p , vill inte råka ut för sådana i stallet åxå :cool: .

Om du har klargjort vad som gäller så är det väl en bra idé att göra som flera föreslagit. Kalla till ett möte, ta upp att det inte funkar som du tänkt dig, höra deras åsikter och ev. föreslå en avgift för de som inte har lust att städa.

Jag skulle gärna ha mer specificerat i vårt stall vad som gäller, men jag är ju också ganska pedantisk av mig så jag skulle förmodligen få lägga ner många av mina krav, eftersom det inte är mitt stall kan ju jag inte kräva något. Det kan ju du, så om det är ett problem för dig så se till att det funkar för dig. Men bara om du klargjort det när de flyttar in, det är inte roligt när reglerna ändras eftersom, när man har flyttat in på vissa premisser och de ändras.

Jag gillar ordning och reda, och vill att det ska vara sopat och ordning i stallet när man kommer dit.
Vi har väl vissa som inte alls bryr som tyvärr, och det skapar viss irritation.

Men samtidigt verkar du ha ganska höga krav.
Har man bara tid och så så är det kanon om man hjälps åt att kratta gården och fixa gödselstacken, men jag skulle nog tycka att det är stallägarens grej. Men det beror iofs på kanske vad man betalar för också.
Jag har inte tid att hålla gården städad, lägger hellre den tiden på hästen.
Vi har iofs vårstädning i stallet där alla hjälps åt att mocka hagar osv och skura stallet, men då handlar det om kanske 2 heldagar vilket iallafall jag hellre gör.

Men är du klar med vad du vill att ni hjälps åt med innan de flyttar in ska det ju inte behöva vara några problem tycker man.
Då borde det inte vara något att bråka om.

Men varför inte ha ett möte, prata igenom vad du vill att de ska hjälpa till med osv.
Men sen måste du bestämma dig hur du vill göra om det är någon som inte vill/kan hjälpa till med det du vill.

Hoppas ni kommer fram till en bra lösning.
Som sagt, jag vill ha ordning och reda, men endel saker anser jag att stallägaren får stå för.

Jag har 10 inackorderingar och har från början varit mycket tydlig med vad som gäller. Reglerna är bifogade till kotraktet och ska någon regel ändras har vi stallmöte om det. Det händer kanske 1.2 ggr per år, det är viktigt att inte ändra hela tiden. När regler eller tier ska ändras är det jag som bestämmer, men stallmötets vilja har stor betydelse för vad jag bestämmer. Sedan är jag mcyket tydlig och säger till om någon bryter mot någon regel. Reglerna är tydliga och enkla, tex att var och en har ansvar för att plocka upp tappad gödsel utomhus.

Tänk, du skriver precis om det ämne som irriterat mig under den senaste tiden! :smirk:

Jag har inget eget stall utan har min häst inackorderad. Vi har hittills inte haft ansvarsveckor eftersom det har fungerat, men nu har jag börjat fundera på om det inte är dags att införa det.
Det känns som om det bara är jag och två andra hästägare som gör i princip allt jobbet. :mad: De andra bara "glider med".

Bland de "jobb" som ska utföras är:
jämna gödselstacken
kratta kring gödselstacken
samla upp halmtofflor
hämta hö och därefter kratta gårdsplanen eftersom höet lätt blåser omkring
blötlägga betfor till alla hästarna
sopa stallet
sopa sadelkammare och foderkammare
fylla på vatten till alla hästarna

ALLA måste inte göra ALLTING varje dag, men någonting bör man väl hinna med. :confused:

Sedan en dryg vecka har vi låtit bli att sopa golvet i sadelkammaren för att någon av de andra skulle reagera, och vad har hänt?
Idag såg det nästan ut som en häst skulle kunna flytta in där när som helst, massor av både halm och hö och torv på mattan. Och det låg faktiskt en halv häst på golvet därinne! Nåja, håret från en nyrakad halv häst, i alla fall. :D

Trist, trist, trist att behöva ta till ansvarsveckor men det är nog snart det enda alternativet som återstår.
Både mitt humör och min tennisarmbåge skulle må betydligt bättre om alla drog sitt strå till stacken!

Immer

Senast ändrad:

Jag har turligt nog inte behövt kräva städning av mina hyresgäster då de har varit duktiga på at plocka efetr sig.Däremot har jag fått anmärka på träning tex, enhäst sparkade sönder mitt stall för att ägaren aldrig red den(å gav den 3kg krafft/dag). :crazy:

Ägaren vågade inte ens rida sin egen häst å hon vägrade sänka fodret, vilket jag tyckte hon skulle göra, inte för att jag anser mig ha sådan makt men en stallmodighäst är farlig att hantera å dessutom dyrt då den förstör inredningen(ägaren vägrade såklart ersätta det). :mad:

Hon var tvungen att flytta helt enkelt å fick sälja sin häst då hon blev utsparkad från 3 andra stall å sedan fanns inte så mkt för henne att välja på.
Tyckte det var bra, den stackars hästen förtjänade en bättre ägare. :devil:

Det finns väl bara två sätt: Antingen får du sänka dina krav eller vidhålla dom. Det kan förståss sluta med att en och annan hyresgäst som inte kan, vill, orkar eller har tid att ställa upp på kraven flyttar, men det är en risk du får ta.
När man har stallmöte och vill presentera en ny regel/ändring är det viktigt att man inte tillämpar falsk demokrati. Dvs. frågar "vad tycker ni?" å sen ändå gör som man själv tänkt sig.
Jag hör till kategorin hyresgäster som inte skulle hinna/orka med en massa kringjobb. Den lilla tid jag har vill jag prioritera till mina egna hästar. Dessutom ställer jag upp på devisen "bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete" . Hästarna mår inte dåligt av höstrån på golvet och en å annan hötuss på stallbacken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vill vi skriva tydliga, enkla och följara regler för att i fortsättningen få bättre tur med hyresgäster i stallet. Är dessa okej? Säg...
Svar
6
· Visningar
2 621
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10