Krav vid avlivning

A

AgnetaM

Fick höra nått mycket skrämmande i dag.
En kompis häst har blivet avlivad. Men ägaren fick inte vara med.
Hästen var utlämnad på foder och hästen hade upprepade gånger farit in o ut på djursjukhus och nu till sist blivet utdömd. Ägaren har varit med hästen på djursjukhuset varje gång och visste om vad som skulle hända. Men "firman" som skötte om avlivningen har varken kontaktat ägaren eller brytt sig om hästens pass eller registreringsbevis.

Det var fodervärden som ringde "firman", och nu är alltså hästen borttagen, vilket ägaren fick reda på efter en vecka. (fodervärden sa att hon inte orkat berätta det) Får det verkligen gå till såhär?
Själv blir man ju rädd, för då skulle ju vem som helst kunna komma och avliva ens häst. Måste man inte kunna bevisa att hästen är sin? Eller är jag dåligt insatt?

"Firman" skall visst vara en utav Sveriges största.

Sv: Krav vid avlivning

Läst om flera liknande fall tidigare, med avlivningar utan att papper på ägarskap krävts. De fall jag hört om har iofs varit med hästens ägare, men likväl.

Jag har aldrig hört talas om någon som har fått visa pass på hästen eller legitimation på sig själv eller på annat sätt har fått visa att de är ägare vid en trotjänaravlivning.
Så rent krasst kan vem som helst avliva vilken häst som helst men skulle någon göra det är det straffbart.
Det hjälper ju givetvis inte den som har förlorat sin vän men jag hoppas att folk inte går och avlivar hästar för nöjes skull till höger och vänster.
Avlivningen är ju inte gratis heller.

Har inget svar men Oj vad arg jag hade blivit! Både på fodervärden och på firman!

Har faktiskt aldrig varit med om att vare sig klinik eller nödslakt frågat efter pass eller ägarbevis vid avlivning.

*delvis kl*

Så... om jag har min häst utlånad till någon och vi kommer på kant, så kan den personen slakta min häst för att vara elak? (ja, chansen är liten men det ifnns människor till allt!)

*delvis kl*

Så... om jag har min häst utlånad till någon och vi kommer på kant, så kan den personen slakta min häst för att vara elak? (ja, chansen är liten men det ifnns människor till allt!)
Tydligen :crazy::mad:

Jag tycker det borde vara lag på att kolla pass innan avlivning så att allt står rätt till!

När "min" gamla häst togs bort så kollade de pass och ägarens legitimation efter att de tagit bort hästen. Undra vad de hade gjort om det visade sig att hon inte alls ägde hästen. Lite sent då att ändra sig! :crazy:

och moralen är att om man är rädd om sin häst så lånar man inte ut den.....

:crazy:

folk kan i princip göra vad som helst, och du har ytterst lite att säga till om.

Fast så ska det ju inte behöva vara...

Jag måste kunna lita på att reglerna skyddar mig mot att min häst blir avlivad mot min vilja?

Det går ju att skydda på sätt och vis genom att skriva klausuler i fvkontraktet, där fv får betala dyra pengar om den bryter kontraktet (allvarligt bryter, ex avlivar min häst)... men det gör ju inte att min häst börjar leva igen om den blir avlivad tyvär.

Jag måste kunna lita på att reglerna skyddar mig mot att min häst blir avlivad mot min vilja?
Det var med min tanke. Även om hästen skulle avlivas så valdes denna firma att få sköta om det då ägaren ville vara med. (ej möjligt på djursjukhuset)
Ägaren blev fakturerad för avlivningen så särskilt kostsamt är det ju inte ta bort någon annans häst.

Herregud... hon fick inte vara med vid avlivningen för att fv inte ens begahagde informera om att den skulle ske... och sen har fv mage att be ägaren betala avlivning...

Fö hur länge hade fv haft hästen?

Och så borde det inte vara...
Reglerna borde kräva att pass och ägarbevis skulle visas upp innan avlivnng, och om de skiter/slarvar med det så borde de kunna bli anmälda, och det få koncekvenser.

men alla har inte ägarbevis, i min hästs pass står inget om ägare heller. Så hur ska man göra då?

Det var ägaren som skulle betala, men hade det varit jag så hade jag inte blivet glad över att få veta det på det sättet.

FV har haft hästen länge, minst i 3 år vad jag kan minnas. FV har tagit mycket bra hand om hästen, (även om det här blev en kommunikationsmiss) så denna kritik är riktad till "firman".
Funderar på vart hon skall vända sig, tänkte lite på Uppdrag granskning?

Den här formen av avlivning kostar flera tusen så det borde ju ingen bekosta föra att djävlas med just dej.

Fast här läser man ju om många som råkat ut för samma sak, dvs att inget krävs för att få avliva.

Min egen erfarenhet är förmodligen skev då jag tog bort en häst för över 10 år sen på slakteri.
På plats gjorde vi klart alla papper innan hästen lastades ur. Han tog en kopia på registreringsbeviset. Kontrollerade med mitt leg så att det var jag som var ägaren. När vi sen hade lastat ur kontrollerade han så att det var rätt häst med signalementet i registreringsbeviset. Nu såhär i efterhand kan jag tycka att det kändes mycket tryggt att han var så noga. (då var det bara jobbigt)

Det var ägaren som skulle betala, men hade det varit jag så hade jag inte blivet glad över att få veta det på det sättet.

FV har haft hästen länge, minst i 3 år vad jag kan minnas. FV har tagit mycket bra hand om hästen, (även om det här blev en kommunikationsmiss) så denna kritik är riktad till "firman".
Funderar på vart hon skall vända sig, tänkte lite på Uppdrag granskning?

Det hade varit intressant att få veta vad för regler som egentligen finns, kanske är det helt oreglerat?

När jag tog bort min häst skrevs alla papper och betalning före men han ville inte se hennes pass eller min legitimation, betalning ska ju ske kontant så de kan ju inte kolla där heller om det är rätt person, alltså hästens ägare.

Sedan finns ju en annan aspekt och det är att många hästägare inte är med när deras häst avlivas, ska de tvingas vara med? eller ska det finnas något fullmaktpapper egentligen då?

Det här är verkligen en viktig fråga och om din vän orkar så vore det ju jättebra om hen går vidare just för att det är bra för alla att veta vad som verkligen gäller.

Uppdatera gärna hur det går!

*KL*

När vi avlivade min pärla förra sommaren var det både pass och legkoll innan avlivning. Jag tror tom att killen sa när vi bokade att det krävdes.(iaf att han krävde det).

/ Lavinia

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 872
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 666
Senast: Fille
·
Hästvård Är det bara jag som upplever att det är många hästar som skadar sig eller blir så allvarligt sjuka att man får ta bort dem i år? Jag...
Svar
10
· Visningar
1 859
Senast: coari
·
S
Hästvård Har läst trådar om fång och om ponnysar och hästar som drabbats av fång, så jag tänkte berätta lite om våran kära lilla b-ponny:love...
Svar
5
· Visningar
861
Senast: studs_boll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka