MissourisTopsanna
Trådstartare
Jag började fundera på detta, då jag blir så chockad över hur lätt imponerade och lättsålda hundägare blir av vissa instruktörer. Det rekommenderas instruktörer som knappt presterar själv med sina hundar, tävlar upp till klass2 eller 3, blir avskickad från planen för att dom har en nervig skrikig hund. Folk skriver anonymt om hur illa deras hund och dom blivit behandlat då dom gått kurs, för att man inte vågar nämna dessa populära instruktörer vid namn, för då blir man påhoppad och är helt vrickad. Och alla dessa bruksmänniskor som rekommenderar dessa instruktörer verkar inte ha blivit bättre alls efter att ha gått kurs hos dem. Jag själv har gått kurs och gick inte ens klart kursen för att det inte gav något.
Hur är ni när ni väljer instruktör, vilka meriter är viktiga? Följer ni strömmen att rekommendera en instruktör bara för att ni hört från andra att denna är bra?
Jag själ vill först och främst se att människan kan prestera med sina egna hundar, och då är jag inte imponerad över att man tagit något viltspårschampinon eller lydnadschampion. Och det räcker inte att man gått dessa vanliga hundutbildningar ett år, för de som jag träffat som har gjort det kan lika lite hund som innan. Sen vill jag veta att denna människa har och kan jobba med alla olika sorters hundar och problem. Jag vill vara säker på att denna inte går på min hund fysiskt eller psykiskt, och jag vill att denna ska vara ödmjuk mot hund och självkritisk.
Hur är ni när ni väljer instruktör, vilka meriter är viktiga? Följer ni strömmen att rekommendera en instruktör bara för att ni hört från andra att denna är bra?
Jag själ vill först och främst se att människan kan prestera med sina egna hundar, och då är jag inte imponerad över att man tagit något viltspårschampinon eller lydnadschampion. Och det räcker inte att man gått dessa vanliga hundutbildningar ett år, för de som jag träffat som har gjort det kan lika lite hund som innan. Sen vill jag veta att denna människa har och kan jobba med alla olika sorters hundar och problem. Jag vill vara säker på att denna inte går på min hund fysiskt eller psykiskt, och jag vill att denna ska vara ödmjuk mot hund och självkritisk.