Krav på avelsston?

Yttik

Trådstartare
Gör denna tråd skilt för det blev två olika frågor.

Bör man kräva mer på avelsston? Dvs säga ifrån vilka som får betäckas eller ej för hålla hög kvalitet på aveln idag? Dvs bara för man har en "söt" häst så får man inte betäcka utan stoet ska visa upp antingen meriter eller något som visar att det kan stärka aveln. Visst står det selektionsston på vissa på BLUP men räcker det? Tycker folk avlar på alla möjliga ston som har fel, brister etc i tron om att hingsten ska göra mirakel med sin sperma och fölet ska bli perfekt :crazy:

Körkort på avel kanske? Där man måste visa upp alla sina ston som ska betygsättas och måste få minst 7 av 10 poäng för få verka i avel. Kanske med en lista på saker de bör se på i hingsten osv så alla hobbyavelsfolk utvecklas med :angel:

*trött och funderar vidare*

Sv: Krav på avelsston?

Dom som avlar i mindre skala med sina hingstar gör väl det? Vet att min mamma iaf har selekterat en del till dom hingstar vi har haft (mer och mer under åren).

Syftar nu mest på SWB aveln där alla hingstar som godkänns finns på språngrulla och alla kan betäcka hejvillt :)

Jag skulle gärna se det så. Att det blev hårdare krav på att de ston man använder är friska i alla fall. Typ att ett sto måste få ngn form av godkännande. Blir väl lite svårt om alla ska stöpas efter samma mall eftersom folk har och borde få ha olika avelsmål. Men kanske i alla fall kräva poäng på exteriören?

Jag kan väl önska att ston som har någon form av förslitningsskada inte ska få verka i avel, sen om vissa har haft otur och man kan säga att förslitningsskadan beror på fel träning, så blir det ju osis för dem. Men hellre att några inte får verka i avel som kanske kunde bidra med något än att otroligt många som inte har i avel att göra produerar föl. Det jag blir mest förvnad över är alla dessa som säger att de har frågat sin veterinär som säger att visst kan man avla på det här stot med kissing spines, luddiga hältor som kommer och går, etc etc.

Oavsett så är det väl mer en dröm för att samordna och införa sådana regler blir nog väldigt svårt.

De behöver kanske inte alla vara lika. Några grövre typer, några ädla osv.

Men de ska vara fria från genetiska sjukdomar, slitage osv. Dvs det ska vara friska hållbara ston. Sen om de råkat ur för olycka och hamnar i avel unga är en annan sak men det är inget som går i arv vidare neråt om man säger så.

Jo veterinärer verkar tycka man ska avla på allt :o

Jag tycker att stona som ska vara i avel skall vara hållbara, gärna egna prestationer, fullt godkänd stam, gärna med mycket gott möderne och god fertilitet även på "äldre dar" dvs. över 16 år.

Sedan att uppfödaren vet vad man vill få ut av sin avel.

Om det kanske är något sto som ej har full stam eller okänd stam men som har presterat något och varit hållbara samt är av god halvblods-typ, att de ska prövas av någon form av nämnd.

Lite funderingar från mig :idea:

Låter ju bra :) Men tyvärr tänker inte alla så.

Jag har tex flera ston.. 2 av dem kommer jag inte betäcka för anser inte de är "avelsämne" sen har jag välmeriterat sto med 8 föl bakom sig, alla klass 1 resp 3 års diplom mm.. henne betäcker man ju vidare på för hon ger ju bra avkommor..

Men vet en som bor inte så långt bort vars sto har KS och hemskt lynne och väldigt.. konstigt byggd och hon tror att om hon betäcker med rätt hingst försvinner alla fel :p

Syftar nu mest på SWB aveln där alla hingstar som godkänns finns på språngrulla och alla kan betäcka hejvillt :)

Okej, ja, den biten vet jag inte mycket om, ridhästarna slutades produceras hos oss omkring -95 och då var jag inte gammal : P Det var både halv och fullblod på den tiden.

Men definitivt är bra för aveln att selektera!

Vet inte alls hur det där funkar med SWB-avel, men avelsvärdering för stona finns väl där med?

Borde iof vara körkort på barn ;) Men det är en annan sak. Jag vet folk som jag.. rent pga deras mentala psyke mm anser inte ska ha barn (men är OT här)

Jo klart det är OT, men när jag läste ett par av inläggen så tänkte jag, tänk om man bytte ut vilka det handlade om i texten, då hade det blivit ramaskri liksom.

Jag tycker väl att man i ex ASVH (SWB) redan kvalitétsmärker stona genom avelsvärdesbokstäver och nu med det nya selektionspaketet.

Avelsvärdesbokstäver har man ju hos många andra raser.

Det är väl snarare så att om man har kunniga köpare så sållas de "dåliga" bort av sig själva.

Man blir inte lite trött när man läser dessa annonser med "toppstammat avelssto" och sen har de inte ens skrivit ut härstamningen eller ngt om mödernet:D

Så allt är relativit, det du yttik eller priccen eller annan tycker är ett bra sto kanske inte är det i mina ögon o vice versa. Obs! Bara ett exepel så ingen tror att jag klagar på ngns ston.

Håller dock med om att körkort på att skaffa barn vore ngt.. vi har en jäkla kontroll på våra hästar med boxar, hagvistelser, foderhantering odyl men barn kan nästan bo och leva hur som helst.. men det var OT.

KL
För att stamboksföra sitt sto i ASVHs huvudstambok så måste hon ha minst klass II och visats riden. Så, jo, det finns krav, men de som struntar i stambok och dylikt kan ju avla på vad de vill så länge det inte bryter mot djurskyddsbestämmelserna (man får tex inte avla på missbildade föräldradjur).

tycker det skulle vara jätteskönt med någon sorts "bedömningssystem" men hur det skulle fungera är ju det stora ?.
Mitt äldsta sto som jag själv har tävlat till 140 (en egen prestation i det ska jag säga *s*) har nu fått tre avkommor o jag ska själv ta mig i kragen o ransaka mig om detta är ett bra avelsto. o hur lätt är det när det äldsta avkomman är 4 år och bara fölbedömd tyvärr.
Exteriörbedömde henne tillsammans med det första fölet som blev klass I o fick då AB för prestation, hon är importerad så hon har inte gått några unghästtester. Hon fick bra vitsord, speciellt för gångarterna, det har hon alltid fått! sen visade jag det sista fölet hon fick (2011) hon blev då bedömd pga att jag hade använt en ny hingst. på pappret står det då, dåliga gångarter... nähä ett sto som enbart går i hagen, inga skor, ingen kondition eller muskler för att "visa upp sig" men detta är vad hingstägarna får berättat för sig. Detta är i mina ögon ett trevligt sto för avel, ingen stjärna men ändå. Avkommorna är trevliga, löshoppar bra o de kommer bli trevliga tävlingshästar, mycket lättlärda och samarbetsvilliga.

Men tillbaka till frågan hur skulle man bedömma stona, för att få en rättvis bedömning? och vem skulle dömma? Jag tror tyvärr vi måste fortsätta använda magkänslan, och må dåligt över andra mindre seriösa avelspersoner.

Om man inte fick avla på ett sto med konstaterad förslitningsskada kanske det skulle göra att ryttare inte vågade rida sönder sina hästar! ;)

Avla på ärftliga defekter är förbjudet enligt djurskyddslagen, ändå görs det hej vilt när det gäller hästar! :crazy:

Jag vet fler än ett sto som helt tydligt inte håller för ridning, tom inte håller för att rida in, och ändå har de stona betäckts!
Och de stona har då även gett föl som gått sönder, halkat mellan skador och ridning och tom tagits bort!

Minns speciellt ett sto, en kompis hade den på foder ett tag. Kompisen ägde mamman, en häst med fantastiskt temperament, ingen stjärna, men i och med temperamentet kombinerat med annat som behövs, ok exteriör osv en helt ok häst att avla på. Hästen hade fått ett stoföl, samma supertemperament, men den blev halt så fort inridningen började! Inget fel hittades, hästen vilade, man provade igen, halt. Och så fortsatte det, hästen höll inte för att ens grundridas. Då betäcktes hon! Och eftersom kompisen kände ägaren vet hon hur det gick. Fölet höll inte heller...

Jag tycker också en ok exteriör ska vara ett krav, men samtidigt, om en kass exteriör ändå gett ett hållbart sto, då är det väl ok att avla?
Jag känner ett sto som tävlat tom 1,50, dessutom var hon aldrig "sjukskriven" en enda dag under karriären. En bedrövlig exteriör och en taskig galopp till trots!
Hon har föl i Holland jag inte känner till, men de tre hon fått i Sverige efter avslutad karriär har inte ärvt hennes kassa exteriör! Däremot är de grymt bra hopphästar! Och har fått hennes fantastiska lynne!

Senast ändrad:

Bara en reflektion, tänk om ursprungsinlägget skulle handla om att skaffa barn :p

Vore det helt fel om föräldrar tänkte till fler än en gång innan de skaffade biologiska barn? Varför chansa och riskera att barnet får ärftliga hemska, kanske dödliga sjukdomar? Det går ju faktiskt att adoptera då! :laugh:

Likaså om man ser att barnet har dåliga odds att växa upp till en harmonisk människa, alltså att föräldern är "dåligt avelsmaterial" ur annan synvinkel, avstå då barn!
Jag har avstått barn pga den sistnämnda anledningen, jag vet att chansen att jag skulle bli en dålig mamma är för stor för att jag ska chansa!

ASVH:s kvalitetsmärkning av ston har brister tycker jag! Det gäller temperamentet på stona! De värdesätter ju bara prestation! Vad händer när ett sto som är ursäkta uttrycket, dum i huvudet men presterar svår klass betäcks? Temperament är ju ärftligt, det har man ju sett många gånger!

Om stoet som är "dum i huvudet" får en avkomma som hoppar kanon/har kanongång så är det ju lugnt, då hamnar den ju hos en toppryttare som kan hantera "mentalfelet". Men allt för få avkommor blir ju bra, och vad gör man med avkommorna som bara går lätt klass? Gräsrotsryttarna bör ju inte ha dem, då blir det ju farligt!

Och ja, jag känner ett sådant sto! Hon har gått 1,50 med massor av placeringar, bla vunnit en höjdhoppning, hoppade över 170 cm! Men stoet är helt puckat att hantera! Faktiskt farlig att hantera, typ vad som helst kan hända! Ett exempel är att explodera och sparka rent på folk! :crazy:
Det stoet har ju tävlat klart, bland annat för att hon är lika puckad att transportera (har sparkat sönder en transport) och har nu gått in i avel.
Nu misslyckades i och för sig första försöket till betäckning, för stoet fick för sig att "sparka rent" där också, så kanske blir hon inte ens dräktig.
Men vem vill ha den avkomman om man inte är toppryttare med grymt mycket kunskap? :crazy:

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 656
Senast: Freazer
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 648
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30