Kräsen hund...:(

A

Austarla

Usch så hemskt jobbigt det är med en kräsen hund... :(:(Har testat precis allt för min 6 månaders hund: torrfoder, kattfoder (både burk och torrfoder), konserverad hundmat, färskfoder Nordic, färskfoder fodax, rent rått kött, tillagat kött .. tja vad finns det mer? hon kan äta maten kanske en dag sen har hon tröttnat på den! Jag har försökt att mata henne med sked, kasta maten, ha andra hundar som hänger över maten, ställa fram maten och ta bort den osv osv. inget hjälper!
Hon är väldigt väldigt aktiv. Har testat ge henne mat innan vi går ut men då vill hon inget ha. När hon kommer hem är hon för trött för att äta, går bara och lägger sig. Hon kan utan problem svälta sig - dricker sen vatten så mycket att hon kan kräkas, äter allt annat hon kommer över själv kattsand, betfor, hela havrekärnor, bajs av alla sorter... När vi sen sitter och äter är hon ju väldigt hungrig och då sitter hon och stormskäller så att man knappt hör vad man tänker!:(Och så har hon blivit sjuk, först tonsillerna och nu urinvägsinfektion...
Usch vad allt känns jobbigt nu... ville bara skriva av mig lite :cry:

Sv: Kräsen hund...:(

Kattfoder? :eek::rofl:

Det finns kräsna varelser. Men ingen hund som inte är sjuk svälter sig till döds. Man får vänta ut dem helt enkelt. Mina har då kört med matprotest i väntan på bättre flera gånger men det lönar sig inte så de börjar äta igen. Det jag gjort med min lille är att dryga ut hans RC med Orijen. Han är jättefin på RC men tröttnar lite på att äta bara det. Ibland blöter jag upp det för att variera, skvätter på lite sälolja för pälsen på ett mål.. så blir det ju lite skillnad.

Din hund verkar ha satt i system att vägra sig till annan mat, bara att sätta hårt mot hårt. En hund dör inte av att vara utan mat nån dag. Och skällandet får du ju säga ifrpn med! Jag hade blivit vansinnig & då vet mina hundar att klockan är slagen. Stäng in hunden i ett annat rum om du måste. Ge för guds skull inte av er mat, då är det hundra gånger värre sen.. Det löser sig med envishet!! Även om det känns tungt ibland!! :)

Hej hej!
Tänkte att jag ev kunde ha några tips, som ägare till MKT kräsen vinthundsdam (och även en hanhund med aptit för två).
Skulle gärna vilja veta lite saker om din hud, ras, ålder, om den är i normalt hull, om den käns pigg och glad eller trött... Ja du fattar.
Personligen håller jag på att gå övere till BARF eftersom min tik tycker att det blir roligare att äta då.. ibland vill hon inte ha för att hon tycker att man ska "förtugga" maten åt henne men då får hon va utan. Hon är nu snart 9 år och hon har varit lite anorektisk sedan första året i livet, så jag vet lite om vad som fungerar och inte ;).
Till att börja med skulle jag gå ganska hårt på hunden inga små godisar här och där under dagen, sätter den i sig ngt den sj hittat så ta bort det. Om hunden är i mer vuxen ålder kan jag starkt rekommendera att BARA ge hunden mat EN gång om dagen någon gång på eftermiddagen kvällen. Skippa ALLT vad regelbundna tider heter, hunden ska inte ha den blekaste om när den kommer få mat. Vissa hundar blir även matgladare om de får förtjäna maten, typ söka efter den eller liknande, när årstiden och vädret tillåter är det även glädjande för dem att äta ute.
Om du har fler hundar som äter samtidigt vid samma plats kan du se till att ta bort maten när den/de övriga ätit klart ge den/de hundarna liite av den matvägrande hundens mat, detta kan bygga upp ett sug efter att äta. Om du å andra sidan har en hund som är mkt låg i rang kan det tom vara bättre att låta den äta ifred i ett eget rum, vissa hundar kan vara så lågrangade att den misnta signal från övriga hundar gör att den avstår från att äta...
Och du, lär hunden en läxa vid matbordet ;).
Lycka till jag har massvis med mera tips men dessa är de som fungerat bättre än att ständigt blada i massa godis eller mata osv. :D

Tack för svaret!!:bow:
Hon är en blandning mellan finsk lapphund och Sibirien Husky (även grönlandshund, vorster m.fl.) och är nu nästan 7 månader. Nu har hon väl ganska ok hull, en aningens för tunn kanske. Hon har så mycket päls att det kan vara svårt att känna. Hon är otroligt pigg och vill helst vara ute hela dagarna. När hon inte äter blir hon ganska bråkig; skäller, stjäl saker, lite irriterad, vaktar saker osv. Mat spelar inte så stor roll i hennes värld. Bara det är lite intressant kan hon äta det. Men har hon väl förknippat ett visst foder med "hundfoder" då spelar det ingen roll hur intressant det är. Smakligheten är inte så viktig. Hon kan äta doggy hundfoder ganska friskt om det är nytt. Dagen därpå (eller i värsta fall målet därpå) har hon redan tröttnat. Jag har försökt att både testa väldigt regelbundna tider och även helt oregelbundna. Det kan hon tycka är ganska roligt. Men vill hon inget ha så bara nosar hon lite i maten och går därifrån. sen ligger hon och tittar på när de andra hundarna äter upp det, alternativt när jag tar bort det. Jag har testat även att ge henne i ett eget rum, både när jag är där och när jag är någon annanstans. Ingenting verkar hjälpa. Jag vill helst inte utfodra mina hundar med torrfoder. Men det verkar ju vara det enda som hjälper i det här fallet. Det blir ju så besvärligt med våtfoder, för det håller ju sig inte så länge i kylen. Vad finns det för bra torrfoder man kan ge henne?

Tack för svaret! :bow:
Hur är smakligheten på Orijen?
Nej, de dör ju inte men valptiden är ju väldigt viktig, bland annat immunförsvaret byggs ju upp. Jag tror på att valpen skall ha lite att ta på så att den lättare klarar infektioner. Nu har hon både halsinfektion och urinvägsinfektion, och läkningen går inte fortare om hon inte äter.. :crazy:

Jag har alltid gett mina hundar Klass foder! Och blandar det men vanligt torrfoder. Alla mina hundar och de jag känner älskar detta foder. Kontakta Marita Palm på www.horsecare.se om du vill ha mer info om detta foder!

Med tanke på åldern så kan du strunta i mitt "ge mat en gång om dan tips" men det kan du pröva när hunden blir äldre om den fortfarande är kräsen.. Som lite tröst så kan jag säga att en valp/junior och unghund mår MKT bättre av att vara ngt underviktiga snarare än ngt överviktiga. Så allt babbel om gulligt valpfeta hundar är eg inte alls bra!
När det kommer till foder så är jag fattigare på tips, främst eftersom jag anser (utan att ngn tar åt sig alla gör vad dom vill och vad de anser rätt) att en hund INTE ska äta torrfoder.
Att hunden blir jobbig när den inte ätit är väl precis som alla små grinungar som inte ätit upp, stå ut med andra ord ;).
En annan sak är att en ung hund svälter sig själva mkt mer sällan än äldre envisa hundar, alltså oftast inte alls lika allvarlig.
Om du misstänker ngn sjukdom kan du ju åka till veterinären, eller lämna "bajsprov" för att utesluta mask :D.
Ännu en gång lycka till, alltid kul om man iaf kan vara till lite hjälp :D.

Eeeehh kom på en sak till, med tanke på att hunden hade lite andra problem, du kan gott och väl köpa lite Ester-C C-vitamin, en ung hund som din ska ha ung 500-1000 mg ester c i veckan efter som den är dålig och äter torrfoder kan du utan tvekan öka på den dosen jag skulle ge ca 2000-2500 mg veckan uppdelat. C-vitamin kan ju inte överdoseras.
Har en liten historia om min hanhund som fick svår inflammation i båda analsäckarna, han sattes på en 20 dagar lång antibiotika kur av veterinären extra stark dos, inget resultat. Då ville de operera men jag protesterade vilt och efter en liten tids envist överdoserande av c-vitamin samt tömning via hand så har han nu blivi helt bra!
:crazy: Gud vad mkt jag skriver hoppas du orkar läsa :p

Har du prövat med "vanlig mat"??? Dom hundarna jag är uppväxt med har ALDRIG fått torrfodermer än de första månaderna. Istället har dom fått; ris, pasta, kokt lever, kokt kyckling, fiskbullar, blodpudding, kycklinghjärtan, kokta grönsaker, äggulor, algtabletter, ölgäst ja det mesta. Detta är inte för att dom inte äter "hundmat" utan av andra skäl bla att vi vill veta vad dom får i sig. Alltid värt att pröva tycket jag. Tar lite extra plats i kylskåpet men vad gör man inte för sin älsklingar.
Men annars kan du prova Magnussons petfood http://www.hundmat.com/shop/
Ett svenskt foder som inte går att köpa i affärerna men det leveraras dock fram till dörren istället.

Lycka till! :bump:

Min hund matvägrade innan, jag trodde först att det var pga löpet och sedan pga skendräktigheten, men sedan började hon kräkas och då gick vi till veterinären.

Hon hade fått en halsinfektion som gjort att det gjorde ont att äta (alla som haft halsfluss vet vad jag pratar om:crazy:) och det hade gjort att hon fått magkatarr då hon gått med tom mage så mycket.

Nu när hon är frisk äter hon som en häst igen.

Är du säker på att din hund är frisk från sina halsproblem? Jag menar med tanke på vad som orsakade min hunds matvägran. Kanske bäst att kolla upp en gång till?

Förrsten:

Anledningen till att jag inte gick till vet tidigare var exempelvis sådana här trådar där det verkar helt normalt att hunden matvägrar samt skämt från hundägande vänner och bekanta om kräsna bortskämda hundar. Det ångrar jag ju nu.

Inget ont mot er som svarar alltså, men det kan finnas andra anledningar till att hundar matvägrar än att de är kräsna.

Mina får spåra maten på morgonen. Lägger ut den i en 2*2 m ruta i trädgården medan de får sitta längre bort och titta på.

Min herre var också väldigt skral i maten (dock löste sig detta bäst med kastrering) och nu får han RC högenergifoder, vilket funkar bra.

Jag funderade ett tag på Klass, men så såg jag att de lägger melass i fodret. I och för sig kanske det är så lite att det inte spelar roll, men det känns ändå bättre att ge ett foder utan socker i.

Tack för svaret :)
Blandar du det till ett foder, eller får hundarna de olika delarna för sig? HUr gör du med kalken? Har själv krossat äggskal och funderar lite på hur mycket jag skall ge av det. Är en matsked ok, elelr kanske det är för mycket?

Nej, spåra upp maten har jag inte gjort eftersom jag ger blötfoder. Men hon blir väldigt pigg på att äta "godiset" om jag slänger ut lite torrfoderkulor - som helst skall studsa och "leva" lite ;)

Med tanke på åldern så kan du strunta i mitt "ge mat en gång om dan tips" men det kan du pröva när hunden blir äldre om den fortfarande är kräsen.. Som lite tröst så kan jag säga att en valp/junior och unghund mår MKT bättre av att vara ngt underviktiga snarare än ngt överviktiga. Så allt babbel om gulligt valpfeta hundar är eg inte alls bra!
När det kommer till foder så är jag fattigare på tips, främst eftersom jag anser (utan att ngn tar åt sig alla gör vad dom vill och vad de anser rätt) att en hund INTE ska äta torrfoder.
Att hunden blir jobbig när den inte ätit är väl precis som alla små grinungar som inte ätit upp, stå ut med andra ord ;).
En annan sak är att en ung hund svälter sig själva mkt mer sällan än äldre envisa hundar, alltså oftast inte alls lika allvarlig.
Om du misstänker ngn sjukdom kan du ju åka till veterinären, eller lämna "bajsprov" för att utesluta mask :D.
Ännu en gång lycka till, alltid kul om man iaf kan vara till lite hjälp :D.

Tack än en gång för svar :) Jag vill helst inte heller ge henne torrfoder. Helst vill jag ge foder som jag själv tillagat/köpt så jag kan se vad hunden får i sig. Mask tänkte jag inte på... kan ju vara en idé.

Min hund matvägrade innan, jag trodde först att det var pga löpet och sedan pga skendräktigheten, men sedan började hon kräkas och då gick vi till veterinären.

Hon hade fått en halsinfektion som gjort att det gjorde ont att äta (alla som haft halsfluss vet vad jag pratar om:crazy:) och det hade gjort att hon fått magkatarr då hon gått med tom mage så mycket.

Nu när hon är frisk äter hon som en häst igen.

Är du säker på att din hund är frisk från sina halsproblem? Jag menar med tanke på vad som orsakade min hunds matvägran. Kanske bäst att kolla upp en gång till?

Synd om din hund!!:( men skönt att du kom tillrätta med problemet!
Var på återbesök efter avslutad antibiotikakur och de verkade vara fina då. Men nu så har hon blivit kräsen igen (går på antibiotika mot urinvägsinfektion, så någon halsinfektion borde hon inte ha mera). Kanske kan det ha att göra med att hon förknippar en viss sorts mat med sjukdomen? Lite som man själv gör om man ätit något och sedan fått magsjuka... :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 894
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka