Kräsen hund

TildaLisaSofia

Trådstartare
Hej. Jag har en rottweilerhane på 12 v. Han är väldigt kräsen eller rent av ointresserad av mat.
Vissa dagar kastar han i sig maten, men som idag och andra dagar tittar han knappt på den.

Han äter royal canin giant puppy.

Har provat lite aptitretare och det duger ett par dagar tills han tröttnat. Vet att jag gett mig in i en ond cirkel men att plocka bort maten fungerade inte och han blev smalare och smalare.

Det är sä frustrerande då han trots kort tid är min bästa vän.
Aldrig varit med om detta tidigare, hur har ni gjort med era hundar?

Hej. Jag har en rottweilerhane på 12 v. Han är väldigt kräsen eller rent av ointresserad av mat.
Vissa dagar kastar han i sig maten, men som idag och andra dagar tittar han knappt på den.

Han äter royal canin giant puppy.

Har provat lite aptitretare och det duger ett par dagar tills han tröttnat. Vet att jag gett mig in i en ond cirkel men att plocka bort maten fungerade inte och han blev smalare och smalare.

Det är sä frustrerande då han trots kort tid är min bästa vän.
Aldrig varit med om detta tidigare, hur har ni gjort med era hundar?
Blir han för smal hade jag provat gå över till färskfoder ett mål per dag för att trigga igång matlusten - det brukar få de flesta valpar att käka :)
Jag råutfodrar mina valpar mestadels (dom får lite torrisar) och det är sällan någon matvägrar här :)

Blir han för smal hade jag provat gå över till färskfoder ett mål per dag för att trigga igång matlusten - det brukar få de flesta valpar att käka :)
Jag råutfodrar mina valpar mestadels (dom får lite torrisar) och det är sällan någon matvägrar här :)

Beror på hur kräsen hunden är. ;) Jag har en hund som inte äter färskfoder såvida det inte är fruset och sönderhackat i småbitar, och för det mesta så går inte ens det ner. Men man kan alltid prova!

Mår han bra? Växer han och går upp i vikt som han ska?
Jag har en brukshund modell större som från det jag fick honom vid 8 veckors ålder och framtill nu ett antal år sedan har varit (och är fortfarande) som din.
Men jag slutade bry mig. Han växte som han skulle, låg på övre gränsen i viktkurvan och mådde toppen. Vill han äta så OK. Vill han inte äta kanske han gör det vid nästa mål. Royal Canin i olika varianter har jag haft hela tiden och det har han tydligen mått bra av :)

Han väger 11,5 kg. Slank men inte mager.

Har funderat på färskfoder, "viktigaste" är ju tillräckligt med näring nu de kommande månaderna då han växer som ett odjur. Får varva det med torrfoder..

Problemet för mig är ju förvaringen.
Har bara en liten frys som är delad med kylskåp. Får ju inte plats så mycket mat för en herre som ska äta som en häst...

Han
Mår han bra? Växer han och går upp i vikt som han ska?
Jag har en brukshund modell större som från det jag fick honom vid 8 veckors ålder och framtill nu ett antal år sedan har varit (och är fortfarande) som din.
Men jag slutade bry mig. Han växte som han skulle, låg på övre gränsen i viktkurvan och mådde toppen. Vill han äta så OK. Vill han inte äta kanske han gör det vid nästa mål. Royal Canin i olika varianter har jag haft hela tiden och det har han tydligen mått bra av :)

Han är pigg, dricker som han ska och är mycket fin i päls, bra avföring.
Väger 11,5 kg, slank men inte mager.

Ja, jag får väl acceptera att han inte är lika matglad som matte..
Men han mår ju som sagt prima!

Han

Han är pigg, dricker som han ska och är mycket fin i päls, bra avföring.
Väger 11,5 kg, slank men inte mager.

Ja, jag får väl acceptera att han inte är lika matglad som matte..
Men han mår ju som sagt prima!
Du kan pröva att växla mellan olika foder också.

Hur ofta ger du mat? Minska på utfodringstilfällena.

Äter hunden mycket tuggben och godis? Minska.

Ge hunden det den äter (vad som helst) ett par gånger om dagen för att få in en rutin. Till sist brukar men vänja sig.

Jag har en kräsen hund (nästan lika svår som Tontos hund) och har vant mig. Just nu äter hon som en häst, men nästa vecka kanske hon blåvägrar igen.

Skulle inte oroa mig om hunden inte var mager. Många valpar av bruksraser är övergödda.
Hellre lite tunn än övergödd och blir den tunn stödfodra med färskfoder.
Vikten i nuläget är iaf inte för lite. Nästan tvärt om....

Inte ovanligt att aptiten dalar en period på valpar när konkurransen om maten försvinner.
När de närmar sig tandlossning kan även tänderna spöka.

Skulle inte oroa mig om hunden inte var mager. Många valpar av bruksraser är övergödda.
Hellre lite tunn än övergödd och blir den tunn stödfodra med färskfoder.
Vikten i nuläget är iaf inte för lite. Nästan tvärt om....

Inte ovanligt att aptiten dalar en period på valpar när konkurransen om maten försvinner.
När de närmar sig tandlossning kan även tänderna spöka.
Fast 11.5kg på en 12 v rottis valp är lite i lättaste laget .

Har haft en hund som ibland matvägrade (delvis). Den gick på färskfoder.

Den gick fram till skålen men mer bara tittade på maten än kom igång och åt den när detta hände. Det som fungerade då var att jag helt enkelt tog en sked, och matade hunden några skopor från matskålen (hon åt från skeden när jag matade. Oftast "kickstartade" det på nått vis ätandet för henne och efter några skopor åt hon upp resten ur skålen. Det kunde variera lite gång för gång hur mycket det krävdes att man "hjälpte" henne. Vet inte riktigt vad det berodde på att hon fick för sig att vägra såhär ibland, det var ändå ganska sällan det hände.

Min äldre hund var mycket kräsen som valp. Han tycket bättre om färskfoder (VoH valp) men jag blandade med torrfoder för att dryga ut det då det är dyrt och tar plats med färskfoder. Han åt också bättre om han fick jobba lite för maten, exempelvis genom att den var gömd i en kong. Än idag händer det att han matvägrar men efter ett arbetspass brukar han äta igen. Han tycker mycket bättre om torrfoder med hög kötthalt som Standardt, Taste of the wild och Purizon än "poppisfodren" som mest innehåller en massa majs och vete som Eukanuba och Royal Canin.

Angående hållet så ska en valp vara slank, absolut inte "rund" för då ökar risken for ledsjukdomar dramatiskt. Vet flera valpar som varit åt det magra hållet och ändå växt upp till vuxna hundar med friska leder :)

Våran goldenvalp är 4 mån och också kräsen. Vi ger maten torrt nu. Förut tog vi bort den efter en kvart för att öka "konkurrensen" om den men det hjälpte inget. Vi gjorde så att vi minskade målen till 3 ggr per dag och låter maten stå framme tills hon äter upp. Oftast äter hon upp allt nu men ibland lämnar hon nån dl.
Vissa dagar är bättre än andra. Hon kommer inte svälta ihjäl.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 157
Hundhälsa Hej, Har en liten pudelblandrastik på nio månader. Hon har de senaste månaderna varit väldigt kräsen med maten. Tog henne till...
2
Svar
24
· Visningar
2 627
Senast: Jensa75
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 302
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka