kraschar i landningen!

Eliseeh

Trådstartare
Låter inte så farligt, men det är väldigt jobbigt! Men jag är en väldigt van hoppryttare som hoppat i princip alla hästar på ridskolan. Men nu efter 1 månad som häst ägare, har jag märkt hur ful min sits är i landningen. Jag är inte van att hoppa en häst som hoppar genom hela kroppen, så vid landningen så dunsar jag ner i sadeln,eller inte dunsar utan nästans kraschar ner i sadeln! Helt föruktansvärt! Har aldrig gjort det på tidigare häst :( Och vill inte förstöra hennes underbara hoppförmåga pga. av min okunnighet, tips någon? :confused:

Sv: kraschar i landningen!

Hoppa mycket studs, där du kan koncentrera dig på din sits, och hoppa små hinder.

Som Remix skrev ta hjälp av en tränare.När jag började hoppa högre med min ponny brukar tänka att jag står upp i sitsen ända tills hästen landar sen stå upp fast rak i ryggen sen sätta sig ner.Jag upplever det som att jag då är mjukare i landningen.:)

Hade nästan samma problem som dig.När vi kom upp i höjderna började han hoppa igenom sig ordentligt och jag hade lite svårt att hänga med i landningen.Men fick då tipset att vänta ut språnget och vänta ut landningen.Bara en massa väntan alltså haha x) Men hör med din tränare de ser ju dig live och kan säga exakt hur du ska göra.:)

Vildros säger helt rätt, träna din sits på låga hinder. Kombinationer, studs osv. Tänk på att vara "kall" med överlivet och inte kasta dig fram över hästens hals.

Det bästa är alltid att ta hjälp av en bra tränare, lycka till!

Har hon samma problem som mig, dvs att ju högre det bli desto värre blir det med "kraschen".

Jag lyckades "ligga" kvar över hästen och fick när det var dags att resa mig en liten "knuff" tillbaka. Inte så att jag nuddade hästen eller så utan fick lite hjälp på traven av språnget bara. Nu ska jag sluta svamla men hoppas att det hjälpte lite.

Hej och grattis som hästägare:)
Det du beskriver är ett mycket vanligt bekymmer, särskilt för ponnyryttare som går över till stor häst.
En fråga till dig; om du hoppar en kombination/serie..gör du det samma då? Även mellan hinder 1 och 2?
Dom flesta sitter nämligen kvar rätt bra då, men tippar frampå efter hinder nr 2/sista hinderet i serien.
Varför? Svar: blicken.
Så länge din blick söker fram mot nästa hinder/du ser lite uppåt i landingen, kommer du att sitta kvar utan "whiplash"skador;) Lykka till!

tack för alla tips :) Jag tränar regelbundet frö tränare i hoppning och dressyr, och min tränare ser det inte som ett problem utan något jag kommer lära mig med tiden, och det stämmer ju iofs, men jag ser det som ett stort problem :(
Svar på frågan: Det är nog på sista hindret som jag "kraschar" så det har nog mycket med sitsen, blicken och allt det andra att göra! Jag tränar vidare :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 409
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 134
Senast: Sel
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 400
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar