Krånglig ridning?

S

sophiepli

Jag ska eventuellt rida en häst lite framöver och hålla igång den medans ägaren tar lite "time off".. Red honom för första gången på länge igår och tyckte att han var ganska besvärlig. Han är ganska lång och stor, 11 år gammal. Ägaren har tyckt att han varit för stark och betslat upp honom rejält enligt mig. Han har gått på vääldigt smala bridonbett, hackamore och pessoa nu senast. Jag lyckades gräva fram ett tredelat, lagom tjock eggbett somm passade bra. Han är väldigt pigg och snubblig när man rider. Har även en tendens att kröka på nacken så fort man tar tyglarna. Då tuggar han extremt mkt på bettet, men fortf inget stöd och springer gärna iväg. Problemet är att han är helt stum i munnen så jag har problem, m att få stopp på honom. Detta även på en volt när vi övar övergång skritt/trav. Det enda jag kan komma på att göra är att rida fram honom med en stadig men lätt hand, men risken är då väldigt stor att han sticker iväg i okontrollerad hastighet.. Råd?

Sv: Krånglig ridning?

Han är inte den mest välmusklade hästen eftersom han inte gått ordentligt på flera månader, så det är klart att han är lite svag. Någon som har råd angående resten?

En häst som går som du beskriver är i framvikt, dvs i obalans. Detta har troligtvis förvärrats av att ägaren ridit på pessoa.
Om du har en häst i obalans, ska du inte öka farten, för då har du bara fått en häst i obalans som rör sig fort...
Rid inte fortare än att hästen är i balans. En ledtråd till att hästen är i balans är att den är lätt att stanna.
Skritta och gör halt. Om det inte är för besvärligt för hästen pga dåligt konstruerad rygg, brukar ryggningar vara en bra motivation för hästen att balansera om sig. Rid tempoväxlingar i skritt. Ju mer du minskar, ju mer ska hästen komma upp med nacken, ju mer du ökar, ju längre och lägre ska nacken bli. Du ska inte tvinga hästen in i någon position, utan snarare tillåta, och du ska varken länga eller samla mer än hästen klarar. Variera tempo och därmed form hela tiden, så att du får igång hästens balanseringsmekanism, som den har kopplat ur i och med att den vill gå och knäppa av.
Nosen ska alltid vara framför lod, nacken ska alltid vara högsta punkt, utom när du rider lång och låg, men även då ska nosen vara framför lod. Om hästen kryper bakom lod, ta ett uppresande tygeltag, och rannsaka dig själv, så att det inte är du som har orsakat det, tex gnm att inte vara tillräckligt följsam.
Så småningom kan du börja lägga till trav och galopp arbete, men rid aldrig omkring på en häst i obalans. Om det känns som om du inte skulle kunna stanna, är det just det du måste göra. I början kommer du antagligen bara att kunna trava några få steg, innan hästen förlorar sin jämvikt och börjar trilla framåt. Då får du sakta av, eventuellt göra halt, eventuellt tom rygga, innan du kan trava några steg igen. Ofta räcker det med att minska skritten, och sedan börja trava igen. Var då noga med att hästen går från samlad skritt till trav, inte ökar skritten först, och sedan travar. Om hästen är väldigt omusklad får du tillåta att den länger sig lite innan igångsättningen.
Det här har mer med balans och teknink, än med muskler att göra, även om muskler sannerligen spelar in också. Det är bättre att träna riktigt korta pass på en häst som verkligen arbetar korrekt, än att rida längre på en häst i obalans.
Tänk på att hela tiden variera arbetet, framförallt när du samlar. Nöj dig med något enstaka steg som är bra (allt som är bättre än vad hästen gjort innan är bra) och ge sedan långa tyglar och pusta. På ett halvtimmas pass kan du ge långa tyglar 20 gånger...
Det finns massor att säga om detta, men nu måpste jag ut och träna hästar. Lycka till med hästen.

Senast ändrad:

Jag har ridit mkt skritt/halt och tillomed där är han svår att stanna. precis som du säger har jag bara travat så pass mkt att jag känner att han är "med" mig och så fort han har börjat springa iväg och fjanta sig har jag saktat av till skritt. Problemet är att han inte svarar spec mkt på förhållande hjälper, alltså är han jättesvår att överhuvudtaget få ner till skritt från trav. På den tiden jag hinner göra 10 förhållningar och så vidare har han redan börjat springa benen av sig. Alternativt envisas han m att småtrava/takta så länge så möjligt innan han bryter av till skritt. Galopp har jag inte ens börjat tänka på..

Kan du genom longering och jobb från marken lära in att få honom att lyssna på och stanna och sakta ner genom röstkommando? Men det kanske tar för lång tid, vet ju inte hur länge du ska rida hästen. Bara en tanke i alla fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 402
Utrustning Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 415
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024