krånglig pålle, några tips?

M

mayla

hej, jag rider en 13-årig omskolad travvalack som beter sig väldigt konstigt.. han är alltid väldigt väldigt rädd för allting, men så är det ju med vissa hästar, men den här pållen är alltid livrädd precis vid stallet, vilket jag tycker verkar helkonstigt eftersom han går där flera gånger om dagen! det har inte hänt något speciellt läskigt där utanför heller, enligt ägaren. :confused:

en annan sak är att han är otroligt jobbig att galoppera. jag tror att han inte riktigt orkar bära upp sig i galoppen - det går alltid i racerfart, annars bryter han av till trav, och tempot trappas bara upp. dessutom är han otroligt stark och hänger i händerna. och har man tagit en galopp på honom blir han efter det väldigt hetsig och bånglar med huvet och vill bara trava helatiden. någon som har några tips på bra övningar för att få honom att orka bära upp sig i galoppen? ägaren galopperar honom inte speciellt mycket och jag har honom bara 2 gånger i veckan.

Sv: krånglig pålle, några tips?

Vad exakt är det han verkar vara rädd för? Är det dörren, något som finns utanför?
Han orkar med största sannorlikhet inte bära sig, och då ska den inte behöva galoppera helller. En fd travhäst kräver i många fall mer muskler än en häst som är avlad för ridning för att kunna bära sig. Långa skritturer, klättring och skritt över upphöjda bommar är bra sätt att börja bygga muskler på.

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama